Monitoring trhu/spotrebiteľa je zber dát s analýzou o situácii na mieste predaja a s exekúciou prebiehajúcich aktivít v jednotlivých predajných kanáloch, monitoring kvality služieb, identifikácia a preferencie zákazníka, s cieľom „vidieť a vedieť všetko pre flexibilné a kvalitné obchodné rozhodnutia“.
Ako k monitoringu pristupuje napríklad spoločnosť Dr. Oetker približuje Mgr. art. Veronika Lengyelová, Trade Marketing & Category Management Specialist.
Aké typy dát z trhu využívate, ktoré sú pre vás podstatné?
Dáta získavame z rôznych zdrojov. Od našich obchodných partnerov získavame dáta z instore a promočných aktivít (napr. umiestnenie displejov) ale aj bežné dáta z predaja. Dôležitým zdrojom je CRM a informácie od nášho sales tímu. Využívame tiež možnosť priameho zberu dát počas realizácie aktivít v mieste predaja (sampling, ochutnávky), a to formou dotazníkov a rozhovorov so spotrebiteľmi. Príležitostne využívame aj dáta od agentúr, prípadne využívame už spracované všeobecné prezentácie o vývoji spotrebiteľského správania, ktoré sú na trhu dostupné.
Akú máte skúsenosť s kvalitou dát?
Dáta sú spravidla detailné a je možné v nich nájsť množstvo dôležitých a využiteľných informácií. V súčasnosti je možné povedať, že zber dát je dostatočný, čo sa týka ich množstva a rôznorodosti zdrojov. Nevyužité príležitosti vidíme skôr v kvalite ich spracovania resp. v ich vyhodnocovaní a zasadzovaní do širšieho kontextu (vývoj trhu či segmentu, vývoj spotrebiteľských preferencií, a pod.).
Akú časovú flexibilitu vyžadujete pri zbere dát z terénu zo strany dodávateľa? Máte na základe týchto dát ešte časový priestor meniť nastavenia a skvalitňovať exekúciu napr. počas prebiehajúcich aktivít?
Dáta od dodávateľov (prieskumných agentúr) nedostávame na pravidelnej báze, preto ani nie je možné hodnotiť flexibilitu alebo požiadavky na ich kvalitu. Možnosť meniť nastavenia a exekúcie prebiehajúcich aktivít závisí od konkrétnej aktivity a dodávateľa.
Aké skúsenosti máte s obchodnými rozhodnutiami na základe dát z trhu?
Za dôležitý považujeme komplexný pohľad na trh, dobrú znalosť našich obchodných partnerov a vedomosti o potrebách našich spotrebiteľov. Shopper marketing a v rámci neho práca s dátami sú jedným z dôležitých zdrojov informácií potrebných pre správne obchodné rozhodnutia.
Viac na tému shopper marketing si môžete prečítať v novej rovnomennej ročenke, ktorá vychádza spolu s októbrovými Stratégiami.
Zdroj: rm