Tereza Polachová a Jan Hřebejk
StoryEditor

Kreatívna producentka HBO: Nemyslím si, že režisérov tvorivo obmedzujeme

04.11.2014, 15:21
Kreatívna producentka HBO Europe Tereza Polachová v rozhovore pre Stratégie aj o tom, prečo je pre režisérov spolupráca s káblovou stanicou vždy zmena.

Tereza Polachová pracovala v HBO na seriáli Terapie aj minisérii Hoříci keř, ktorá získala jedenásť Českých levov a ďalšie ceny. Teraz sa ako kreatívna producentka podpísala pod nový seriál Až po uši. Aká je rola producenta, prečo je HBO pre režisérov prvýkrát vždy veľká zmena a čo stanica chystá. Aj to povedala v rozhovore pre Stratégie.

 

Prečo ste sa rozhodli využiť pri novom seriáli Až po uši zahraničnú licenciu? Nie sú hrané formáty príliš vzdialené našim reáliám?

Myslím si, že dokážeme dobre transformovať príbeh na lokálne podmienky, realizačne aj v úrovni scenára prekonáme originál. Ako prvý formát sme lokalizovali Terapiu, bol to pre nás krok do neznáma, ale vyšiel. Dôležité bolo získať scenár, o ktorom sme vedeli, že fungoval v zahraničí.

Nakoľko je pôvodná izraelská verzia podobná s tou česko-slovenskou?

Základná línia ostáva rovnaká, ale seriál zásadným spôsobom posunieme, aby bol blízky tunajšiemu divákovi a našiel v ňom preňho typické veci. V prípade Až po uši je to práve humor – pôvodná verzia je veľmi romantická, maďarská v romantizujúcej forme pokračuje. Náš seriál má príchuť typicky českého humoru a sebairónie, ktorá k  príbehu patrí. Navyše v momente, keď dávam scenár z ruky a vyberám si režiséra, vždy dá tomu vlastný rukopis. V porovnaní s originálom sa nám podarilo vytvoriť originálnych klasických hrdinov, ktorých môžete stretnúť medzi svojimi známymi. Nájdete tam rysy osobnosti, čo poznáte či už u seba alebo u svojich priateľov. A to posúva formát ďalej.

Čo je pre HBO pri výbere formátov dôležité? Predaje čí úspechy v zahraničí, sledovanosť alebo námet?

V prvom rade ide o materiál; sledovanosť alebo medzinárodný úspech s tým idú ruka v ruke.  HBO chce ponúkať iný materiál než klasické terestriálne televízie, s čím je spojená aj voľba formátov alebo celkovo vlastnej tvorby. Vždy nás ako prvá zaujíma téma. Príbeh musí byť výrazný a taký, aký nemôžu diváci vidieť inde v televízii.

Prečítajte si tiež:

Je známe, že HBO veľa hovorí do rôznych fáz produkcie. Je to iná situácia oproti ostatným lokálnym produkciám?

Pre nás je dôležité byť pri projekte od začiatku, stáť pri zrode vecí. V prípade formátu ho sami iniciujeme a keď si ho vyberieme, sami zvolíme kreatívny tím, ktorému ho dáme do rúk. Spolupráca je veľmi úzka, sme v kontakte so scenáristami, vymieňame si dramaturgické poznámky. Scenár vzniká vo veľmi úzkej spolupráci. Sme prítomní aj vo fáze kastingu a obsadenia hlavných rolí. To, že sme súčasťou kreatívneho procesu, nás výrazne odlišuje od práce iných televízií. A poznať to na výsledku.

Ale nie je to tak ako v Amerike, kde keď režisér robí seriálovú produkciu, dostane do ruky scenár pár dní pred natáčaním?

Nie, v Amerike je to iné, tam je rola producenta seriálu masívna, kým režisér má marginálnu úlohu. Samozrejme pokiaľ nejde o limitovanú sériu natočenú jedným režisérom, s jasným rukopisom. Nemyslím si, že by sme režisérov pracujúcich pre HBO po tvorivej stránke obmedzovali. Režiséri v českých podmienkach nie sú zvyknutí na tvorivú rolu producenta a jeho hlas, prvá spolupráca s nami je pre nich vždy zmena. Ale potom vo finále sú všetci spokojní.

Aké ďalšie projekty chystáte?

Nemôžeme o nich hovoriť úplne dopredu, ale na budúci rok chystáme do produkcie dve série, obe na pomedzí krimi a mystery. Detaily budú známe čoskoro. V jednom prípade ide o licencovaný seriál, v druhom o pôvodný.

Zdroj: Ivan Krasko

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
14. júl 2025 05:41