StoryEditor

6 tipov pre vašu firmu: Čo treba na dobrý teambuilding

30.10.2014, 09:55
Ako nepremárniť budget na teambuilding. Inšpirujte sa radami, ako ho pripraviť efektívne.

Skúseným lídrom úspešných podnikov netreba zrejme pripomínať, že vzťahy sú jedným z najnáročnejších a zároveň najdôležitejších stavebných pilierov akéhokoľvek biznisu. Veľmi dobre vedia, že to, ako si ich dokážete dlhodobo a kvalitne budovať a udržiavať, či už so zamestnancami, zákazníkmi alebo dodávateľmi, pocítia všetci. Straty každého jedného zo spomenutých skupín totiž často bolia viac ako si dokážeme pripustiť.  Investovať do skvalitňovania vzťahov sa oplatí aj v dnešnom meniacom sa prostredí, keď nie je takmer už nič isté. Neustále musíte byť pripravení na zmeny, nové výzvy, aby ste zostali rýchli a flexibilní a spoločne s vami aj vaši zamestnanci.

Jedným z kvalitných nástrojov na formovanie a utužovanie kolektívu, motiváciu, zlepšenie komunikácie, odmeňovanie a posilňovanie tímového ducha, ale aj spontánne šírenie filozofie vašej značky, sú teambuildingy, pokiaľ sú správne nastavené. Určite pri nich neplatí, že čím dlhšie trvajú, tým budú efektívnejšie. Firmy ich organizujú väčšinou pre zamestnancov, ale využiť sa dajú aj pre obchodných partnerov, kľúčových zákazníkov, novinárov či distribučných partnerov. Význam a pridanú hodnotu teambuildingu si samotní lídri, personalisti, obchodníci síce uvedomujú, no predsa sa tak často stáva, že financie a energia vložené do organizácie sa akosi minú účinkom. Čo teda spraviť, aby to tak nebolo?

V prvom rade si treba uvedomiť, že bezchybná práca a dokonalá príprava podujatia (z organizačného hľadiska) sú samozrejmou povinnosťou profesionálnej agentúry a klienta by to malo zaťažovať minimálne. Skôr ako sa však pustíte do plánovania a samotnej realizácie teambuildingu, by ste si ešte na začiatku mali položiť 6 základných otázok, aby ste dosiahli želanú efektivitu a úspech...

 

1. Pre koho robím teambuilding?

Základná otázka je, či sú to naši zamestnanci alebo klienti. S touto otázkou úzko súvisí aj to, ktoré aktivity ich bavia, prípadne vyslovene nebavia, a podľa toho zostaviť samotné úlohy resp. celkový program teambuildingu. Predovšetkým by ste teda mali poznať svojich ľudí, svoj tím, či ste už manažér, personalista alebo priamo majiteľ firmy. Na trendy, prípadne osobné preferencie, by sa malo pristúpiť iba pokiaľ vyhovujú celej cieľovej skupine. Ak sa objednávateľ pri výbere programu nezamyslí nad tým, čo jeho tím/hostí vlastne baví a spája, vedie to k nespokojnosti a pasivite počas teambuildingu, a teda sa výrazne znižuje jeho samotný prínos. Je napríklad rozdiel organizovať teambuilding pre zohratý tím, ktorý sa už dobre pozná, dôveruje si, a pre ľudí, ktorí sa ešte len majú spoznať, sú rezervovaní, prehnane sa kontrolujú a  nevedia, čo môžu od seba očakávať a či sa môžu a chcú jeden na druhého spoľahnúť.

 

 

2. Čo má byť cieľom teambuildingu?

Odmeňovať, motivovať alebo skôr odkryť slabé miesta tímu? Ak viete, čo chcete teambuildingom vlastne dosiahnuť, prispôsobí sa tomu súbor aktivít, ktoré okrem zábavy podporia všetky vopred zadefinované ciele. Napríklad mnohé firmy v poslednej dobe nevyužívajú klasické teambuildingové aktivity. Skôr začali uprednostňovať dobrovoľníctvo na lokálnej úrovni, teda hlavne v rámci miest alebo mestských štvrtí, kde pôsobia. Je toľko možností ako byť užitočným, pomáhať neziskovým organizáciám, ľuďom v hmotnej núdzi. Zveľaďovať detské ihriská, areál škôlok, škôl, či sídlisk, ktoré sú bez detských ihrísk, zelene, lavičiek......Aj takto sa dá tlmočiť filozofia zodpovedného podnikania smerom k internému aj externému prostrediu priamo cez reálne výsledky. Zamestnanci sú v tíme mimo práce, a zároveň prispievajú na dobrú vec. Bolo dokázané, že zamestnanec, ktorý sa venuje dobrovoľníctvu, v tom vidí väčší zmysel a je v práci potom motivovanejší a angažovanejší. Dajte teambuildingu hlbší zmysel/ key message.

 

3. Určenie približného cenového stropu.

Takáto pomoc zo strany zadávateľa je pre agentúru vždy veľkou oporou. Veľmi sa tým urýchli celý proces návrhu programu. Pokiaľ od začiatku viete, s akým rozpočtom môžete pracovať, agentúra sa hneď od začiatku môže sústrediť na cieľ programu a jeho koncepciu a nemusí strácať čas „pingpongovaním“ si ponuky kvôli zjednávaniu ceny a následnými zmenami jednotlivých aktivít za lacnejšie. Program sa tak hneď na začiatku špecifikácie navrhne priamo v odsúhlasených mantineloch. Výber programu alebo agentúry na základe najnižšej ceny nemusí byť vždy najefektívnejším riešením. Pokiaľ je niektorý program výrazne nad rozpočet klienta, možno je lepšie vybrať iný ako tlačiť agentúru do nižšej ceny. To vedie väčšinou ku kompromisom, ktoré uberajú z celkového efektu aj samotného dojmu z programu.

 

4. Výber programu a stanovenie celkovej koncepcie.

Klienti už majú zväčša pochodené rôzne teambuilding programy a očakávajú vždy niečo nové. Už nie sme v dobe, kedy stačilo doniesť pár aktivít a nechať ľudí „hrať sa“. V súčasnosti je klient náročný a osvedčili sa nám programy s témou alebo príbehom, pri ktorých klienti vidia zmysel plnenia jednotlivých aktivít. To znamená, že v úvode máme zápletku – niečo, čo sa plnením jednotlivých aktivít postupne rozuzľuje. V závere programu by malo prísť odhalenie, či už odpovedí alebo konkrétnych výsledkov práce tímu. Pri teambuildingu programoch neplatí, že čím dlhšie bude program trvať, tým bude efektívnejší. Pokiaľ nejde o celodennú akciu s postupným vývojom, tak teambuilding by mal mať spád a skončiť skôr, ako hostia začnú mať pocit, že už to trvá pridlho.

 

5. Pravidlá teambuildingu.

Mali by byť všetkým jasné a zrozumiteľné, rovnako aj stupeň náročnosti ich plnenia, čo platí najmä pri outdoorových, adrenalínových aktivitách. Ich plnenie by malo byť dobrovoľné, nie nútené. Nechajte na ľudí v tíme, aby si rozdelili jednotlivé úlohy, dôležité je, aby ich splnili a dopracovali sa spoločne k výsledku.

 

6. Vyhodnotenie a ocenenie najlepších.

Práve vyhodnotenie je často najslabším článkom teambuildingu. Nesnažte sa to len tak odbiť a mať čo najrýchlejšie za sebou. Urobte z vyhodnotenia udalosť! Vymyslite si putovnú cenu, aby účastníkom pripomínala absolvovanú akciu aj na pracovisku a mohli sa tešiť na nový ročník obhájenia prvenstva (hoci aj obyčajná spoločná fotografia). Ľudia chcú vedieť, ako sa im darilo, v čom boli lepší ako tí druhí. Zároveň si zaslúžia nielen potlesk kolegov, ale aj ocenenie v podobe malej pozornosti, najlepšie v štýle, či v duchu témy teambuilding programu. Vyhnite sa firemným čiapkam a tričkám, ktoré dostali už toľko krát. Byť originálnym neznamená byť aj najdrahším.

A nezabúdajte na jednu podstatnú vec, ak už ťaháte ľudí nielen v týždni, ale hlavne cez víkend od rodiny, môžete robiť akékoľvek drahé a pravidelné teambuildingy, pokiaľ sa úmerne k ich frekvencii nezlepší aj komunikácia priamo na pracovisku, v duchu zásad odskúšaných počas teambuildingu, ťažko sa dá dosiahnuť želaná efektivita. Jednoducho povedané, kto vodu káže a víno pije platí v tomto prípade viac ako 100 percentne.

 

Autorka pôsobí v agentúre OK Agency

Zdroj: Alena Orolínová

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
24. máj 2025 17:13