Ktoré seriály si diváci vo svete najviac obľúbili? Globálne najsledovanejším je NCIS - Námorný vyšetrovací úrad. Výskumná agentúra The Wit sa však teraz pozrela na to, ktoré seriály sú najúspešnejšia ako formáty, teda lokálne televízie kúpili scenáre, námet a know how a vyrobili vlastnú verziu s miestnymi hercami.
Do rebríčka piatich najpredávanejších hraných formátov sa dostala napríklad Škaredá Betty (Betty la Fea). Pred 15 rokmi vznikol v Kolumbii originál a odvtedy ho prerobili na 20 trhoch. U nás sa vysielala americká verzia Ugly Betty, ktorú si objednala ABC. Česká Prima dokonca vyrobila vlastnú verziu - volala sa Ošklivka Katka.
V top 5 je aj ďalší formát, ktorý sa predal i k nám - izraelský In Treatment, lokalizovaný u nás stanicou HBO. V česko-slovenskej verzii si zahrala napríklad Kamila Magálová.
Top 5 najpredávanejších hraných formátov v histórii
(zdroj: The Wit)
1. Love Bugs (1997, Kanada, Avanti Ciné Vidéo) - lokalizovali ho na 23 ďalších trhoch
Klasický sitkom o mužoch a ženách. Aj keď sa milujú, vo vzťahu sa vždy vyskytnú malé či väčšie problémy, ktoré treba "vyhubiť" - žiarlivosť, fantázie, problémy s peniazmi či sexom, výchova detí...
2. Caméra Café (2001, Francúzsko, Calt Distribution) - 21 trhov
Sitkom z kaviarne predstavenej z pohľadu kávovaru.
3. Betty la Fea (1999, Kolumbia, RCN International Sales) - 20 trhov
Dramedy o Betty, ktorá je bystrá, milá a ťažko pracuje. Jej krása je však skrytá vo vnútri, zvonka je to škaredé káčatko. Nájde uplatnenie v módnej brandži?
4. As the Bell Rings (2005, Taliansko, Disney Media Distribution) - 16 trhov
Sitkom zo školského prostredia.
5. In Treatment (2005, Izrael, Dori Media International) - 16 trhov
Dráma odohrávajúca sa v psychologickej poradni. Doktor spovedá svojich pacientov.
Výsledky prezentovala agentúra The Wit v spolupráci s organizátorom veľtrhov MIPTV a MIPCOM. Okrem zostavenia rebríčka top formátov prináša aj tieto zistenia:
- od roku 2010 doteraz je najpredávanejším hraným formátom nemecký Day and Night. Lokalizoval sa aj u nás skupinou Joj ako "Deň a noc". Na treťom mieste je holandská Penoza, známa tiež zo slovenskej adaptácie ako "Vdova"
- historicky sa najviac lokalizujú komédie (37,4 %), potom dráma (28,9 %), telenovely (26,0 %), scripted reality (4,6 %) a najmenší podiel majú tínedžerské seriály (3,1 %). V rokoch 2010-2014 narástol podiel drámy na 47,6 % a scripted reality na 20,6 %, kým telenovely klesli na 19 %, komédie na 11,1 % a tínedžerské seriály na 1,6 %
- "najexportovanejšie" nápady na hrané seriály pochádzajú z Veľkej Británie (79 predajov historicky, z toho 22 od roku 2010), USA (72), Argentína (52), Španielsko (36) a Kolumbia (31)
- novým hitom sú izraelské formáty - od roku 2010 vzniklo podľa izraelskej seriálovej predlohy 13 prerábok na celom svete
- americké hrané formáty nachádzajú najväčší odbyt v Rusku a Turecku. Nápady z Veľkej Británie zase najviac smerujú do USA
- Argentína je najúspešnejšia krajina sveta, pokiaľ ide o telenovelové formáty. Španielsko je jednotka medzi hranými komediálnymi formátmi, Nemecko zase v žánri scripted reality. Na celosvetových adaptáciách tohto žánru má Nemecko až 73-percentný podiel
- seriálové formáty najviac nakupujú televízie v USA (119 historicky, 32 od roku 2010), Rusko (87), Mexiko (73), Portugalsko (43) a Turecko (41)
Najväčší distribútori seriálových formátov sú:
1. BBC Worldwide (29 predaných licencií, najúspešnejší formát Kým nás smrť nerozdelí/Till Death Us Do Part)
2. Telefe International (27, Los Roldán)
3. Sony Pictures Television Internation (21, Ženatý so záväzkami/Married with Children)
4. Televisa Internacional (19, Los ricos también lloran)
4. Telemundo International (19, Nezvestná/¿Dónde está Elisa?)
Zdroj: Ivan Krasko