„Dizajn cyklistického oblečenia sme navrhli sami, pretože vieme, ako má zákazníkovi-cyklistovi sedieť a čo od neho očakáva,“ hovoria úspešní slovenskí cyklisti Martin a Peter Velitsovci, ktorí sa okrem bicyklovania vrhli na výrobu športového oblečenia ich značky.
Myšlienka mať vlastnú značku nie je nová a už vôbec nie v športovom biznise. Čo vás na tom lákalo?
Peter Velits: Budem hovoriť v množnom čísle, pretože je to náš spoločný projekt. Život cyklistu je samozrejme hlavne o tréningu a regenerácii. Je to veľmi špecifická a tým do istej miery obmedzujúca práca, popri ktorej si nemôžete dovoliť cestovať či venovať sa iným športom a vážnejším záľubám. Napriek tomu sme si s bratom stále dokázali nájsť dosť voľného času a premýšľali, čo s ním. Vieme, že naša kariéra nebude dlhoročná a tak sme sa čoraz intenzívnejšie začali zamýšľať nad tým, čo zmysluplné by sme chceli robiť ďalej. Napadlo nám zaoberať sa, respektíve vytvoriť niečo, čomu rozumieme, a zároveň inak, ako to robia iní. Keď sme sa zamysleli nad nápadom robiť cyklistické dresy uvedomili sme si, že trh momentálne ponúka cenovo dostupné dresy v podstate kdekoľvek, aj v obchodných reťazcoch. Kvalita však nie je ideálna, o dizajne s rôznymi vzormi so stovkami farieb ani nehovorím. Takže náš nápad bol robiť niečo konzervatívnejšie, ale zároveň moderné, z kvalitných materiálov a kvalitne spracované. To bola prvá idea a trvalo rok, kým sme mali v rukách prvý produkt.
Kto zastrešil návrh kolekcie, dizajn dresov, výber materiálov, farebnosť...?
Martin Velits: Chceme, aby cyklistické oblečenie bolo autentické, takže všetky návrhy, dizajn, strihy, farebnosť a výber materiálov primárne zastrešujeme my. Samozrejme do všetkého, okrem našich skúseností, vstupujú aj skúsenosti ďalších ľudí, či už pri výrobe, alebo dizajne.
Vyrábate v Prievidzi a látky beriete z Dánska. Ako ste sa na trhu látok zorientovali?
Peter Velits: Momentálne už spolupracujeme s výrobcom z Čiech. Bol to ďalší krok v živote našej značky, kedže s výrobcom v Čechách vieme priamo spolupracovať na vývoji úpletov takpovediac nám na mieru a nemusíme sa už naďalej spoliehať iba na to, čo bude mať výrobca na výber z oficiálneho katalógu.
Vytvorili ste si aj vlastný color management...
Martin Velits: Áno, práve ten nás mal odlišovať od bežnej ponuky na trhu. Nechceli sme ísť do „kikiríkatých“ farieb. Prvá kolekcia bola z tohto pohľadu veľmi konzervatívna, ďalšia už trošku živšia len preto, že si to zákazníci žiadali. Hovorím živšia, ale nie úplne neónová, do toho určite nechceme ísť. A keďže sa učíme za pochodu, ale zároveň máme jasnú predstavu čo chceme, v spolupráci s dizajnérom Martinom Grossom, sme definovali niekoľko farieb, ktoré budú značku vystihovať, ktorými budeme žiť a pracovať s nimi. Sú to Atlantic Blue, oranžová a samozrejme čierna.
Prvú kolekciu ste mali pripravenú v septembri 2012, v máji nasledujúceho roka ste štartovali e-shop. Ponuka však bola takpovediac skromná...
Peter Velits: Pánska kolekcia ponúkala 5 dresov v šiestich farebných kombináciách a samozrejme cyklo nohavice. Dámska kolekcia mala v ponuke raz toľko výrobkov. Áno, aj ja by som to nazval veľmi skromnou ponukou, jednoducho sme to s bratom vyskúšali. Išli sme totiž do niečoho nového, nami neprebádaného a preto opatrne. A po roku sme usúdili, že kolekcia mala veľký ohlas. A to bol signál, že veci robíme správne. Potrebovali sme ale rozšíriť ponuku a marketing.
Ponuku ste rozšírili o pár nových modelov, ale hlavne o ďalšie farebné kombinácie a doplnky ako návleky, vesty či zimná bunda. Celú ponuku ste teda zväčšili viac ako dvojnásobne. Aký bol vývoj predaja?
Peter Velits: Ako som spomínal, s predajom sme začali v máji 2013. Najprv sme motivovali pre-release zľavami, aby sme zistili potenciálny záujem, skúšali sme čo zafunguje. Vo finančnom vyjadrení sme vždy počítali s tým, že tento projekt bude na pár rokov v strate. Cieľom je z roka na rok rásť, vytvoriť si akúsi komunitu zákaznikov, kotrým budeme vždy prinášať niečo nové. Či už v športovom cyklistickom oblečení a tento rok chceme mať hotovú kolekciu mestského cyklistického oblečenia. Postupne príde na rad náš printový projekt, kde chceme ponúknuť tie najzaujímavejšie knihy o cyklistike doplnené o printové výrobky z dielne našeho dizajnéra Martina. Sami sme zvedaví kam nás Isadore zavedie.
Môžeme povedať aké vstupné náklady si vyžaduje budovanie takejto značky?
Peter Velits: V úvode boli najväčšia položky samozrejme materiál a látky, čo bola asi tretina celého rozpočtu plus k tomu následne náklady na výrobu a pod. S tým, že sa kolekcia dvojnásobne rozrástla, prilšli aj ďalšie náklady. Naším cielom pre budúci rok je opäť rásť, priniesť nové produkty a hospodáriť bez straty.
O tom ako vznikol názov značky športového oblečenia, aká je stratégia predaja a v čom je pridaná hodnota nových produktov bratov Velitsovcov sa dozviete v novom vydaní mesačníka Stratégie.
Zdroj: Renata Môciková