StoryEditor

Nepodceňujte starších: Generácia 50+ je najbohatšia

05.08.2014, 00:05
Nie je pravda, že zákazník 50+ je neinformovanou potravou pre „šmejdov“. Naopak. Je veľmi dobre informovaný a podozrievavý, finančne nezávislý a zároveň najbohatší.

Ak pracujete v reklamnom priemysle, zamyslite sa, koľkokrát ste za posledný mesiac v rámci diskusií s klientom o jeho obľúbenej cieľovej skupine použili slovo senior alebo dokonca presenior. To je presne to slovo, ktoré ľudia vo veku nad 50 rokov úplne neznášajú, a napriek tomu ho v reklame počujeme pomerne často. Ak chcete osloviť reklamou seniorov, určite ich takto neoslovujte. Tvrdia to výsledky prieskumu Millward Brown Silver Age zameraného na cieľovú skupinu 50+ v ČR. Podľa analýz Millward Brown je takmer rovnaká situácia aj v prípade slovenských seniorov.

Na Slovensku žije viac ako 3 mil. ľudí vo veku nad päťdesiat rokov. Najviac ich je v preseniorskom veku, teda do 65 rokov. V ČR je to cca 4 milióny ľudí, z toho v preseniorskom veku celých 57 %. So stúpajúcim vekom klesá percento zastúpenie mužov a ich domácnosti majú najvyšší príjem na hlavu z celej populácie. Zdravotne sú úplne v poriadku, dve tretiny sa cítia zdraví a 90 % z nich sa nesťažuje na žiadne problémy. Väčšinou žijú sami s partnerkou/partnerom v prázdnych hniezdach. Deti sa odsťahovali, alebo hospodária samostatne. To všetko vyplýva to z prieskumu.

Reflektujte špecifiká seniorov

Cieľová skupina 50+ je rozhodne zaujímavá pre všetkých marketérov. Vďaka životným skúsenostiam dokážu oceniť komfort a kompetenciu a často ich aj očakávajú. Ponuka pre nich musí byť zrozumiteľná a hlavne autentická. Áno, majú svoje špecifické potreby. Ale to sa dá zobrať do úvahy. Predstavme si niekoľko príkladov, ktoré reflektujú potreby tejto cieľovej skupiny. Pekným príkladom je reťazec Edeka, ktorý už niekoľko rokov otvára v Nemecku špeciálne supermarkety, ktoré cielia na zákazníkov 50+. Uličky sú v nich širšie, podlaha má protišmykový povrch a na jednotlivých regáloch sú umiestnené tlačidlá, ktoré slúžia na privolanie servisného personálu, kedykoľvek to zákazník potrebuje. Okrem toho si generačný supermarket, ktorého koncept bol vyvinutý aj v spolupráci s Inštitútom pre seniorský marketing, dáva záležať na čistote prostredia, prehľadnosti ponuky a maximálnom komforte. Pre svojich starších zákazníkov má cenovky s veľkými číslicami, lupami a odpočinkový priestor s pitnou vodou a meračom krvného tlaku.

Jeden veľký český internetový portál sa dlho vážne zamýšľal nad špeciálnym dizajnom homepage stránky pre seniorov, pretože si na základe výskumov a vlastných dát dobre uvedomoval, že stráca veľký počet návštevníkov 50+ hneď na prvej strane webu len preto, lebo nemôžu nájsť vstup na svoj e-mail.

Čo platí pre v marketingu pre cieľovú skupinu 50 +

1. Starí ľudia sú budúcnosť pre ekonomiku a spoločnosť

Spotrebiteľské obdobie sa predlžuje, detstvo sa skracuje. Ľudia sa dožívajú stále vyššieho veku a aj 60-ročný môže byť ďalších 25 rokov spotrebiteľom výrobkov firiem

2. Generácia 50+ rozhoduje o budúcnosti mnohých firiem

Generácia 50+ je časovo a finančne nezávislá a zároveň najbohatšia.

3. Je potrebné prehodnotiť ponuku firiem

Pri generácii 50+ netreba používať slová ako seniori či starí, prekáža im to (napr. Nivea Vital úspešne stavila na slovo vitalita...). Starší ľudia nehľadajú nové produkty, ale nové skúsenosti a vnútorný rast.

4. Dizajn pre všetkých: jednoduché, moderné produkty

Byť jednoduchý = byť kompetentný.

5. 50 nie je vždy 50

Pre marketing je rozhodujúci feel-age vek a look-age vek, a to viac ako skutočný vek.

Seniori sú čím ďalej tým viac otvorenejší aj novým trendom. Propagátorov nových trendov a skokanov medzi trendmi neustále pribúda. Blokátorov a príjemcov trendov bude stále menej.

6. Reklama musí byť autentická

Seniori a technológie
99 % seniorov vlastní telefón

54 % osobný počítač

32 % notebook

5 % tablety

Na to ako tvoriť reklamu špeciálne pre seniorov, na aké témy môže reklama staviť, sa dočítate v nových Stratégiách.

Zdroj: Jaromír Chaloupek, Millward Brown

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
07. december 2025 22:14