Spoločnosť GfK sa pýtala používateľov mobilných telefónov v 23 krajinách na aktivity, ktorým sa pravidelne venujú na svojich mobiloch pri nákupoch v kamennom obchode. Najčastejšie uvádzané odpovede zahŕňajú porovnávanie cien a kontaktovanie priateľa alebo príbuzného s cieľom získať radu (40 percent pre každú z možností), nasleduje fotografovanie výrobkov, ktorých kúpu zvažujú (na úrovni 36 percent).
Počas nákupe v obchode porovnávame ceny online
Z celosvetového hľadiska muži prevažujú nad ženami v oblasti pravidelného používania mobilného telefónu v kamenných obchodoch s cieľom porovnania cien (42 percent mužov a 37 percent žien). Najaktívnejšie sa v tomto smere správajú nakupujúci vo veku 20 – 29 rokov, z ktorých takmer polovica (49 percent) uvádza, že v obchode pravidelne porovnáva ceny cez mobil, za nimi nasledujú spotrebitelia vo veku 15 – 19 a 30 – 39 rokov (obe skupiny po 45 percent).
Adrian Hobbs, riaditeľ divízie Online Pricing Intelligence v spoločnosti GfK hovorí: „Keďže významné množstvo spotrebiteľov je počas pohybu v kamenných obchodoch online, tradičné obchody musia na túto situáciu reagovať. Podrobné informácie v reálnom čase pokrývajúce cenotvorbu online konkurentov a rýchle reakcie v súčasnosti predstavujú kľúčové faktory úspechu už aj kamenných a nielen internetových obchodov. Platí to predovšetkým o regiónoch, ako je Ázia a Južná Amerika, keďže spotrebitelia v týchto regiónoch sú najaktívnejší z hľadiska používania mobilných telefónov počas nákupu v kamenných obchodoch.”
Pri nákupe sa radíme s priateľmi cez telefón, alebo významná úloha word of mouth
Z globálneho hľadiska používajú muži aj ženy svoj mobilný telefón v obchode rovnako často s cieľom kontaktovať kamaráta, známeho alebo člena rodiny, ktorý by im poradil pri nákupe (40 % žien a 39 %mužov uvádza, že takto žiadajú o radu pravidelne). Mladší spotrebitelia vo veku 20 – 29 rokov v tomto smere dominujú (48 %) v tesnom závese za nimi nasledujú tínedžeri vo veku 15 – 19 rokov (47 percent) a na treťom mieste nasleduje generácia tridsiatnikov (vek 30 – 39 rokov s podielom 40 percent).
Uvedené čísla dokazujú, že fenomén „word of mouth“ (t. j. osobné odporúčanie produktu, služby alebo značky) alebo všeobecne rady od užšieho okruhu priateľov a príbuzných daného spotrebiteľa zohrávajú významnú úlohu priamo na nákupnom mieste v kamennom obchode počas samotného momentu rozhodovania sa o nákupe. Predavači a samotná empirická skúsenosť a zážitok z nakupovania v súčasnosti teda čelia novému a významnému vplyvu priamo na mieste nákupu.
Pri nákupe fotíme produkty, aby sme si mohli nákup premyslieť
Odfotiť si konkrétny produkt v obchode, aby si prípadný nákup mohli neskôr ešte premyslieť, je treťou najobľúbenejšou aktivitou nakupujúcich z hľadiska využívania mobilných telefónov v kamenných obchodoch. Z globálneho hľadiska sa v tomto smere muži a ženy nijak nelíšia (36 percent mužov aj žien uvádza, že si bežne odfotia tovar počas nákupu). Celkovo sú to najmä tínedžeri (vo veku 15 – 19 rokov) a mladí ľudia (vo veku 20 – 29 rokov), ktorí majú v tomto smere výraznejší náskok (44 percent, resp. 43 percent), po nich nasledujú spotrebitelia vo veku 30 – 39 rokov, z ktorých si tovar v obchode bežne odfotí až 39 percent.
Zdroj: rm

