Slovenský trh balených vôd klesá. Len medzi rokmi 2012 a 2013 klesla spotreba na hlavu o 3 litre. Minulý rok sa rovnako niesol v duchu poklesu, o 2 litre na obyvateľa. Celková spotreba čistých minerálnych a pramenitých vôd na Slovensku klesla v roku 2014 približne o 3 %.
Čo je ale zaujímavé, najväčší medziročný prepad trhu na úrovni 23 % prišiel práve v auguste, keď predaje zvyčajne dosahujú maximum. Ostatných kategórií nealkoholických nápojov sa negatívny trend dotkol len mierne. Letný dramatický prepad však nebol výsledkom tohto dlhodobého vývoja. „Dôkladne sme analyzovali augustové čísla a identifikovali sme hneď niekoľko dôvodov ostrého poklesu trhu. Predovšetkým išlo o cenovú eróziu a nižšiu marketingovú aktivitu výrobcov. Dôsledkom toho poklesla v danom období spotreba predovšetkým v strednom cenovom segmente. Svoju úlohu na tomto poklese zohralo aj počasie,“ upozorňuje Radim Kratochvíl, Country manažér spoločnosti Karlovarské minerální vody pre Slovensko. Z prehľadu mediálnych výdavkov vyplývajú aj nižšie investície do nadlinkových foriem reklamy.
Aký vývoj možno predpokladať vo všeobecnosti v aktuálnom roku? Lucia Tomišová, Výkonná riaditeľka Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd reaguje: „Očakávame, že v roku 2015 sa pokles spotreby minerálnych a pramenitých vôd bude ďalej spomaľovať, prípadne sa udrží na aktuálnej úrovni.“ Ako dodáva, kategória balených vôd je v krajinách EÚ veľmi silná v porovnaní s inými kategóriami nealkoholických nápojov. Priemerný Európan napr. vypil v roku 2013 približne 102,6 litrov balenej vody a 93,8 litrov nealkoholických nápojov (sýtené sladené nápoje, šťavy, nektáre, sirupy, energetické a pod.) Na Slovensku je zatiaľ tento pomer opačný ale sýtené sladené nápoje, ovocné šťavy alebo ľadové čaje klesali v rokoch 2012-2014 výraznejšie ako balená voda.
Štatistiky spotreby 2014 vs. 2013
Celková spotreba neochutených minerálnych a pramenitých vôd v SR:
2014: 262,304 mil. litrov
2013: 270,270 mil. litrov
Celková spotreba minerálnych vôd (vrátane ochutených) v SR:
2014: 377,123 mil. litrov
2013: 390,546 mil. litrov
Spotreba minerálnych vôd per capita (v litroch)
Zdroj: Asociácia výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd na Slovensku, 2015
ANKETA
Aký vývoj dopytu predpokladáte v roku 2015? Čo bude formovať dopyt?
Radim Kratochvíl, Country manager SR, Karlovarské minerální vody
Vývoj kategórie balených vôd veľmi úzko súvisí s dodávateľským správaním na trhu. Na jej vývoj sa z dlhodobého hľadiska pozeráme optimisticky, očakávame zlepšenie dlhodobého trendu. Náš optimizmus vyplýva okrem iného z vývoja kategórie balených vôd v krajinách, ktoré sú nám z hľadiska spotrebiteľského správania blízke.
Môžeme očakávať zameranie sa na cenu, preto je kľúčová pridaná hodnota produktu a jej komunikácia spotrebiteľovi, či cez inovácie, alebo existujúce rady produktov.
Jiří Vlasák, marketingový riaditeľ, Kofola ČeskoSlovensko
Slovenský trh s vodami je v miernom poklese (rok 2014 v porovnaní s predchádzajúcim rokom -4% v objeme). V tomto roku nečakáme žiadne zásadné zmeny (oproti minulému roku odhadujeme stratu približne 1%).
Máme komplexné portfólio vôd, okrem značky Rajec ponúkame aj francúzske minerálne vody Badoit a Evian, a priniesli sme tiež nový projekt Vodnej karty, ktorá ponúka rôzne vody pre rôzne príležitosti. Cieľom Vodnej karty je preto nielen predstaviť celé portfólio vôd spoločnosti Kofola, ale obzvlášť osveta, zvyšovanie kultúry pitia vody v reštauráciách a uspokojovať chute náročných zákazníkov.
Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.
Zdroj: rm