Vyplýva to z monitoringu reklamných výdavkov Ad Intelligence agentúry TNS Slovakia. Monitoring vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre a bonusy.
Kým noviny v roku 2014 stagnovali (- 0,4%), časopisy si medziročne polepšili (nárast 1,4%). Trh s časopismi zaznamenal tento pozitívny výsledok aj napriek tomu, že v roku 2014 bolo ukončené vydávanie titulov Mamina, Plus jeden deň Krížovky, Plus jeden deň Šport Auto a Štýl bývania. Zaradenie nových magazínov do monitoringu (F.O.O.D. a Mollie tvorí) nemalo výraznejší vplyv na nárast v tomto segmente.
Vývoj výdavkov na reklamu (v mil. €)
|
2013 |
2014 |
% zmena |
PRINTY SPOLU |
175,2 |
176,2 |
0,57% |
z toho Časopisy |
91,7 |
93,0 |
1,41% |
z toho Noviny |
83,5 |
83,2 |
-0,35% |
V roku 2014 zaplnila reklama v monitorovaných printových médiách 49 041 inzertných strán, čo predstavuje medziročný pokles o takmer 3 percentá.
Vývoj počtu inzertných strán
|
2013 |
2014 |
% zmena |
PRINTY SPOLU |
50 340 |
49 041 |
-2,6% |
z toho Časopisy |
27 193 |
26 768 |
-1,6% |
z toho Noviny |
23 148 |
22 274 |
-3,8% |
Na selfpromo, teda na propagáciu vlastných aktivít a titulov zo svojho portfólia využili vydavatelia menej inzertných strán ako v roku 2013. Kým v roku 2013 to bolo 4 336 strán, v roku 2014 poklesol ich počet na 4 003 inzertných strán (-8%).
Najviac investovali zadávatelia do reklamy v printových tituloch vydavateľstiev Ringier Axel Springer, Spoločnosť 7 Plus a Petit Press. Traja najväčší hráči získali až 62 percent z celkových investícií zadávateľov do printovej reklamy.
TOP |
Vydavateľstvo |
2014 |
zmena oproti 2013 |
podiel na printovom trhu |
1 |
RINGIER AXEL SPRINGER |
48 689 047 € |
6,7% |
28% |
2 |
SPOLOČNOSŤ 7 PLUS |
37 297 842 € |
3,9% |
21% |
3 |
PETIT PRESS |
23 024 872 € |
-10,2% |
13% |
4 |
PEREX |
13 231 064 € |
-12,8% |
8% |
5 |
ECOPRESS |
7 263 703 € |
3,5% |
4% |
6 |
VERSA MEDIA |
6 946 484 € |
12,1% |
4% |
7 |
BAUER MEDIA |
6 213 283 € |
48,7% |
4% |
8 |
STAR PRODUCTION |
4 900 180 € |
-8,2% |
3% |
9 |
TREND HOLDING |
4 460 624 € |
-3,9% |
3% |
10 |
ŠPORT PRESS |
4 035 291 € |
-3,3% |
2% |
Medzi mesačníkmi investovali zadávatelia už tradične najviac prostriedkov do reklamy v časopise Eva. Eva drží prvenstvo medzi mesačníkmi už niekoľko rokov. Medzi týždenníkmi sa najviac inzerovalo v Plus 7 dní a čo sa týka denníkov, prvenstvo si drží Nový čas.
Najväčším zadávateľom reklamy v tlači bol Lidl, ktorý sa udržal na prvej priečke druhý rok po sebe. Na druhom mieste sa rovnako udržal predajca záhradnej a bazénovej techniky Mountfield. Osem z desiatich najväčších zadávateľov reklamy v tlači bolo v TOP 10 aj v roku 2013. Medzi 10 najväčších zadávateľov sa navyše posunuli výrobca voľnopredajných liekov Simply You a importér automobilov Škoda Auto Slovensko. Z TOP 10 vypadli Telefónica a Porsche Slovakia.
Top 10 zadávateľov v tlači
|
Zadávateľ |
Suma v € |
1 |
Lidl |
6 294 296 € |
2 |
Mountfield |
5 085 963 € |
3 |
Azet |
3 083 001 € |
4 |
Orange |
2 670 013 € |
5 |
Megavox |
2 566 676 € |
6 |
Slovak Telekom |
2 108 516 € |
7 |
Radio Expres |
1 843 415 € |
8 |
RTVS |
1 727 208 € |
9 |
Simply you |
1 655 141 € |
10 |
Škoda Auto Slovensko |
1 623 611 € |
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 6 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 130 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 350 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 27 tematických TV staníc).
Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.
Zdroj: ts