Juraj Vaculík, AeroMobil
StoryEditor

Juraj Vaculík o lietajúcom aute: Je to projekt, ktorý raz zmení svet

02.06.2015, 14:14
Rozhovor Stratégií. "AeroMobil zmení spôsob dopravy ľudí. A my budeme pri tom," hovorí Juraj Vaculík.

„Mnohí sa pozerajú na to, čo je dnes, a zabúdajú sa pozrieť na to, čo bude zajtra. Baví ma schopnosť, ako ľudia dokážu premeniť veci, ktoré vyzerajú nemožné a nepravdepodobné. Verím, že lietajúce auto zmení spôsob dopravy ľudí. A my budeme pri tom,“ hovorí Juraj Vaculík, dnes už CEO lietajúceho auta, alebo ak chcete AeroMobilu.

 

S: Čítala som, že predaj chcete spustiť v roku 2016.

Nie, v roku 2017. Je to jediný údaj, ktorý sme k tomuto zverejnili. Pochopiteľne, máme interné plány. A tie ovplyvňuje niekoľko faktorov ako napríklad technický, regulačný... Čo je na projekte dobre, je to, že spĺňa terajšiu legislatívu. Nemusíme čakať na to, že bude vytvorená kategória lietajúcich áut, čo v nejakom časovom horizonte určite bude. V móde auto pracujeme s kategóriou M1. A ako lietadlo to bude niektorá z leteckých kategórií. Jediný problém je, že to musíme certifikovať dvakrát. Ako auto plus ako lietadlo.

S: Ktorý trh je pre vás najzaujímavejší?

Projekt je koncipovaný ako globálny. Veríme, že je to projekt, ktorý raz zmení svet ako mobilné telefóny. Keď prišli mobilné telefóny, tak to bolo niečo, čo bolo veľmi drahé, bolo to veľmi limitované z hľadiska použitia. Pamätám si, že keď som mal svoj prvý mobilný telefón, rozmýšľal som, na ktorej ulici je alebo nie je signál. V priebehu naozaj krátkeho obdobia sa z toho stal masový produkt. Takže z tohto hľadiska je táto inovácia naozaj potrebná. A som rád, že vo svete získame kredibilitu aj inak. Nie tým, že sa stále snažíme vynájsť už ixtú sociálnu sieť. Sme v epicentre inovácie osobnej dopravy, ktorá sa práve deje na globálnej úrovni. Čo sa však týka toho, na akom trhu sa chceme presadiť, tak je logické, že to najskôr pôjde na trhy, kde je na to kúpna sila pripravená. Spojené štáty, Európa a jeden z najväčších trhov Čína.

S: Ako vidíte svoju cieľovú skupinu?

Je logické, a tak je to pri každom novom produkte, že je určený ľuďom, ktorí si to môžu dovoliť a majú dosť prostriedkov. Máme to celkom premyslené. Mali by to byť fanúšikovia inovácií a moderných technológií, tí, ktorí chcú mať všetko nové prví.

 

Prečítajte si tiež:

 

S: Máte prvého zákazníka?

Záujemcov je veľa. S tým však narábame opatrne. Nechceme z toho spraviť kuriozitu, ktorá bude iba pre pár ľudí. Pred mesiacom sme boli na Top Marques v Monaku, čo je veľmi prestížna výstava super áut. Boli by sme schopní predať naozaj veľa AeroMobilov. Zaujímali sa o ne ľudia, ktorým v podstate bolo jedno, či je certifikovaný. Chceli to kúpiť. Lebo to jednoducho chceli. A to je presne to, čo nechceme. Nechceme z toho spraviť zberateľskú kuriozitu. Objednávky budeme brať až vo chvíli, keď budeme mať finálnu konfiguráciu. Keďže stále testujeme rôzne komponenty, bolo by neseriózne brať objednávky skôr. Takže záujemcov je veľa a aj veľa zaujímavých, ale ešte nepredávame.

S: Kedy ste si uvedomili, že AeroMobil je už značka?

Najväčší zlom prišiel na prelome rokov 2013/2014. Musím povedať, že nám vyšla stratégia, ukazovať sa iba na správnych fórach. Naozaj sme mali veľmi veľa ponúk na prezentáciu „lietajúceho auta“. Napríklad aj od hollywoodskych filmárov. Ak by sme im to dovolili, z AeroMobilu by sa stala obyčajná rekvizita. Keďže sme pracovali a stále pracujeme na tom, aby sa z toho stala uznávaná značka, tak ponuky zatiaľ neprijímame. Vrátim sa však k tomu, kedy sme si uvedomili, že nás začínajú rešpektovať. Pomohla tomu už prezentácia na SAE AeroTech Congress v Montreale, čo je uznávaný odborný a globálny event, ktorí navštevujú inžinieri z najväčších leteckých spoločností. Začali nás rešpektovať a potom sme začínali získavať dôveru.

Juraj Vaculík a konštruktér Štefan Klein

 

S: Vraj vám NASA odporučila, aby ste si auto premenovali a nevolali ho lietajúce auto.

Lietajúce auto nie je náš výmysel. Prvý pokus o lietajúce auto sa uskutočnil ešte v roku 1917 v Spojených štátoch. Čo sa týka NASA, súvisí to s tým, že v Spojených štátoch prebieha množstvo štúdií na tému individuálna doprava, kde sa robia rôzne porovnania toho, ako je efektívna, ekologická, ako je infraštrukturálne škálovateľná. A používa sa na to plno rôznych označení. NASA nás poprosila, aby sme náš produkt volali podľa nich - door to door transportation alebo on demand transportation. Nespochybňujem kompetenciu pánov z NASA, ale to je niečo, čo trh globálne neprijme. Predsa len, flying car je flying car. Paradoxne tento názov začali používať potom aj všetci konkurenti. Možno mali pocit, že je to bulvárne, alebo to znie ako science fiction. Pre budúcich zákazníkov je pojem flying car omnoho viac predstaviteľný, najdeskriptívnejší, najkonkrétnejší.

S: Ako je to s financovaním takého náročného projektu?

Do minulého mesiaca som celý ten projekt financoval iba ja. Moja prvá úloha bola tá, že som do toho vstúpil ako angel investor. Netušil som, že tam dám až toľko peňazí. Povedal som si, som ochotný niesť riziko, ktoré bolo pred piatimi rokmi obrovské. Ako som postupne tomu projektu prepadal, svoju investíciu som zvyšoval. A rovnako sa menil aj vzťah k Aero- Mobilu. V podstate som mu obetoval život. Tam niekde sa zmenila aj moja optika na rôznych záujemcov. Je veľmi dôležité, koho si vyberiete. V investičnom svete sa používa veľmi pekný termín smart money. To nie je iba o tom, že sú peniaze, ale že peniaze môžu byť aj rozumné. A smart money sú také peniaze, ktoré okrem toho, že prinesú finančnú hodnotu, dokážu projekt posunúť ďalej. S investormi to nie je iba na jednu večeru. Do iste miery je to o uzavretí biznisového manželstva. Pretože do firmy vám vstupuje niekto, kto tu bude možno nie naveky, ale určite na dosť dlhý čas. A určite bude ovplyvňovať to, ako to bude fungovať ďalej. Vstup investora do projektu som bral ako zásadnú vec. Dokonca som sa rozhodol prefinancovať istú fázu ešte sám. Od apríla však máme v projekte prvých investorov. S ďalším ešte rokujeme. Očakávam, že burn rate, miera spaľovania kapitálu bude teraz narastať. A tak už pracujeme na oslovovaní investorov, ktorí by do projektu vstúpili v ďalšej fáze. Za posledné obdobie projekt prešiel dramatickým vývojom. Z malého hobby projektu sa stáva firma s nemalou hodnotou, už nie s lokálnym rozmerom. Dnes už na globálnej scéne.

S: Podporujete viacero startupov. Možno nie takých významných, ako je lietajúce auto, ale predsa. Čím vás presvedčili?

Som typ človeka, ktorý stále potrebuje niečo robiť. Každá firma, ktorá je úspešná, prechádza rôznymi fázami a každý founder by mal rozpoznať, aká je v danom projekte jeho hodnota. Mal som pocit, že sa potrebujem posunúť, agentúra funguje. Obzeral som sa po projektoch a investoval som. Iste, niektoré projekty už neexistujú a ja som prišiel o svoje peniaze. Je to súčasť investovania, je to veľmi rizikový kapitál. Treba tu vybrať nielen ideu, ktorej človek verí, ale mať aj istotu, že je za tým správny tím. A býva pravda, že väčšina projektov stroskotá na neschopnosti tímu koexistovať. Zjednotiť sa za jednou víziou. Hovorí sa to, že riziko úspechu je jedno ku deväť. Jedno vyjde, zvyšných deväť nie. Lokal TV je síce lokálny, ale už generuje príjmy, je tam skvelý tím. Určite ho ešte čakajú rôzne fázy a nie všetky úplne jednoduché, ale verím mu. Verím, že online streaming je budúcnosť a ten kto, to včas nepodchytí, bude mať vážny problém.

 

Kto je Juraj Vaculík? Študoval na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Pracoval ako divadelný a umelecký riaditeľ v Divadle Astorka Korzo ´90. V rokoch 1992 – 1996 bol kreatívnym riaditeľom v Mark/BBDO a Ogilvy&Mather. Neskôr si založil vlastnú agentúru Juraj Vaculík Creative Studio (JVCS), neskôr ju premenoval na Vaculik Advertising, v súčasnosti MADE BY VACULIK. Juraj Vaculík bol zakladajúcim členom Art Directors Club na Slovensku. V roku 2008 bol zvolený za predsedu Klubu reklamných agentúr Slovenska (KRAS). V súčasnosti je CEO a co-founder v AeroMobile.

 

Celý rozhovor s Jurajom Vaculíkom si môžete prečítať v printových Stratégiách 5/2015, ktoré sú práve v predaji.

 

Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.

Zdroj: Petra Ševčíková

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
07. december 2025 23:26