J&T Banka a agentúra Perfect Crowd realizovala už 5. vlnu výskumu milionárov s cieľom zmapovať investičné správanie a myslenie dolárových milionárov, a tiež ich životný štýl. Stratégiám J&T Banka poskytla niektoré z výstupov, zaujímavé z nášho pohľadu sú predovšetkým preferencie médií, ktoré milionári sledujú a čítajú.
(Výskum bol primárne zameraný na dolárových milionárov – jednotlivca, ktorého disponibilný finančný majetok, teda taký, ktorý môže investovať, dosahuje aspoň 1 mil. $ (24,5 mil. CZK, 900 tis. EUR).
Typický slovenský milionár je majiteľ alebo konateľ firmy, vysokoškolsky vzdelaný, vo veku okolo 50 rokov a v 90 % je to muž, aj keď podiel žien rastie. Milionári v skratke:
- Milionári vnímajú peniaze predovšetkým ako slobodu, pre menšiu časť z nich predstavujú tiež komfort a príležitosť žiť svoj život lepšie, aktívnejšie, prípadne bezpečie. Pre bežnú populáciu má sloboda a bezpečie podobný význam a dôležitosť
- Najťažšie na tom byť bohatý je tlak spojený so zodpovednosťou, nasledovaný nedostatkom času a tiež obmedzenou možnosťou si peniaze užiť. Podobne významná je ale aj snaha nerozmaznať deti
- Milionári sa vyznačujú zdravým životným štýlom, ktorý sa prejavuje hlavne v obľube kvlitných potravín, dbanie a vlastnú váhu, dldržiavanie pitného režimu, pravidelné športovanie. Chodia tiež na pravidelné prehliadky a hlavne na Slovensku využívajú služby súkromných kliník. Bio potraviny väčšina z nich nevyhľadáva a len každý desiati fajčí
Milionári: Ktoré slovenské médiá najčastejšie čítate?*
Médium | Slovenskí milionári [N=108] | Slovenská populácia [N=1037] |
Hospodárske noviny | 46% | 6% |
Sme | 39% | 13% |
Trend | 21% | 2% |
Týždeň | 13% | 1% |
Forbes | 11% | 2% |
Pravda | 10% | 8% |
Denník N | 9% | 4% |
Plus 7 dní | 8% | 8% |
Nový Čas | 4% | 22% |
Profit | 4% | 1% |
Plus jeden deň | 2% | 3% |
Iné | 1% | 5% |
Žiadne | 2% | 9% |
Neviem, nechcem odpovedať | 1% | 2% |
*Môžete uviesť až 3 odpovede.
Afinita médií: Ktoré slovenské médiá najčastejšie čítate? – porovnanie slovenskí milionári vs. slovenská populácia.
*Môžete uviesť až 3 odpovede.
Najvyššiu afinitu k cieľovej skupine má časopis Týždeň čítaný cieľovou skupinou 16-násobne častejšie než bežnou populáciou. Nasledovaný je Trendom, Hospodárskymi novinami,
Kde možno očakávať najzaujímavejšie zhodnotenie investícií
Českí a slovenskí dolároví milionári za zaujímavé v zmysle zhodnotenia investícií považujú investície do akcií zahraničných firiem, nákupu firiem a startupy. Kým v Česku sa darí lepšie konzervatívnejším nástrojom ako je poľnohospodárska pôda, stavebné pozemky či rezidenčné nehnuteľnosti, na Slovensku je zase veľkou medziročnou zmenu opačný trend, a to pokles dôvery v poľnohospodársku pôdu a celkom v nehnuteľnosti. Zvýšila sa ale dôvera v akcie zahraničných firiem či podielové fondy.
„Bonitná klientela si uvedomuje, že z dlhodobého hľadiska sú akcie najlepším spôsobom, ako zhodnotiť svoje prostriedky, aj keď krátkodobo môžu priniesť aj poklesy. To, že sú najzaujímavejšou investíciou však neznamená, že do nich ľudia aj reálne investujú. Svoj majetok chcú zhodnocovať bezpečne, gro ich príjmov totiž tvorí ich podnikanie či zamestnanie. Investície potom smerujú do dlhopisov, private equity, nehnuteľností, akcií a vkladov v bankách,“ uvádza Andrej Zaťko, riaditeľ J&T Banky.
Aktivity vo voľnom čase (porovnanie s populáciou SR)
Voľný čas trávia českí a slovenskí milionári pomerne podobne. Väčšina športuje, cestuje a venuje sa rodine. Približne tretina číta knihy a štvrtina navštevuje kultúrne alebo spoločenské akcie. Konkrétne na Slovensku bohatí Slováci oveľa častejšie ako bežná populácia cestujú, športujú a tiež častejšie chodia na výstavy a aukcie.
Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.
Zdroj: rm