Ktoré programy na Slovensku sú najúspešnejšie je jasné z peoplemetrov – a pravidelne o nich píšeme aj my. Čím chcú televízie zažiariť v budúcnosti bude známe tiež – ich šéfovia o tom povedia už budúci týždeň na konferencii Living on the Edge.
Nemenej dôležitý faktor úspechu či neúspechu televíznych relácií je samotná výroba - keď sa rúca, je zrejmé, že ani na obrazovke sa z toho nebude dať vyžmýkať dobrý program. Stratégie prinášajú príklady, kde to na pľaci vyzeralo najlepšie – a bolo to vidno aj vo výsledku.
Na výrobách sme zažili kadečo – babičky dojaté až k slzám, keď Milan Kňažko zaspieval „Svet krásny býval“, novú šou, ktorej ostrá výroba sa musela posúvať, lebo generálka dopadla katastrofálne, alebo výpravnú súťaž, čo sa nakoniec ukázala ako obrovská nudná kópia Milionára. A zrušili ju po prvej sérii.
Ale kde bolo najlepšie? Toto sú podľa nás tri absolútne najvydarenejšie relácie z produkčnej stránky:
1. 5 proti 5, RTVS
5 proti 5 je dobrý formát, ktorý Slovensko lokalizovalo ešte lepšie ako na iných trhoch. Aj preto je po rokoch silný a Jednotke RTVS vie priniesť aj 18,7-percentný share. Ale kto bol niekedy na natáčaní tejto game show, pozná ďalší dôležitý dôvod jej úspechu: za kamerami stojí silný a zohratý štáb. Natáčanie 5 proti 5 bolo najlepšie, aké sme za tie roky absolvovali. A nielen raz. Od dramaturgičky po režiséra až po producenta – taká súhra a nadšenie sa ťažko hľadá. Zabudnúť nesmieme ani na jedného z najväčších profesionálov v brandži - Andreja Bičana. V publiku je len pár ľudí... obrovský komparz táto relácia nepotrebuje, obecenstvo sa úprimne zabáva a prehlušilo by aj väčšie sály plné komparzistov.
2. Let's Dance, Markíza
Všetky veľké ťažiskové projekty Markízy, shiny floor shows, ktoré sme doteraz videli naživo, vyzerali aj v zákulisí dobre – SuperStar, The Voice a iné. Úplne „top“ však bolo Let's Dance. Nablýskaný, skôr verejnoprávny než komerčný formát mal niekoľko sezón dobré čísla nepochybne vďaka vysokej produkčnej hodnote. Natáčanie živého prenosu pôsobilo ako kultúrna udalosť roka, aj keď sa robilo v tržnici. Klapalo perfektne a odrážalo sa to aj na výsledku v televízii (Let's Dance robil Peter Núñez).
3. Česko Slovensko má talent, Joj
Bolo to už pár rokov dozadu. Incheba, skvelá scéna podobná svetovým produkciám. Chvíľu pred začiatkom živého vysielania Jeffo Minařík povie z réžie do sály, že potrebuje ľudí na pódium. Nie však zopár, ale toľko, aby zaplnili obrovské pódium. A tí aj prídu, rýchlo sa všetko vysvetlí a nacvičí, v živom prenose tancuje možno stovka ľudí. Všetko len pre zopár minút prenosu, po jednom čísle sa vrátia späť do publika. Na obrazovke to vyzerá dobre, na natáčaní je to situácia z kategórie „klobúk dole“ – s toľkými možnými rizikami, že väčšina tvorcov by sa na to radšej nedala. Jeffo áno. Aj preto nám naše slovenské výpravné šou úprimne závidia aj Česi.
Šéfovia všetkých veľkých slovenských televízií sa stretnú v exkluzívnej diskusii. Budú hovoriť aj o tom, vďaka čomu prežijú práve ich stanice, aké sú prekážky pre TV biznis a ako vyzerá ideálny program pre slovenského diváka. Všetkých prívržencov marketingu a médií pozývame 26. marca 2015 na konferenciu Living on the Edge. Pre viac informácii kliknite sem.
Zdroj: Ivan Krasko

