StoryEditor

Každý šiesty Slovák nakupuje v zahraničí

13.04.2015, 14:00
Dve pätiny Slovákov urobili za posledný rok aspoň raz online nákup. Ukázal to prieskum Shopping Monitor Slovakia 2014/2015, ktorý monitoruje nákupné správanie a spotrebiteľské preferencie domácností na Slovensku.

Nákupy cez internet

Významným nákupným trendom Slovákov sú nákupy cez internet, ktoré využívajú dve pätiny opýtaných. Na internete ľudia nakupujú najčastejšie oblečenie, kozmetiku a parfumy, knihy, lístky na rôzne podujatia. Celkovo cez internet viac nakupujú ženy ako muži, mladí ľudia do 29 rokov, vysokoškolsky vzdelaní a obyvatelia veľkých miest.

Nakupovanie potravín a drogérie cez internet však zatiaľ na Slovensku veľmi rozšírené nie je. Túto možnosť pozná približne 40 percent kupujúcich, ale iba 8,5 percent z nich už online nákup potravín niekedy využilo. V porovnaní s minulým rokom však ide o dvojnásobný nárast podielu zákazníkov, ktorí vyskúšali túto formu nákupu potravín a drogérie.

 

Nákupné zvyklosti

Nakupovanie potravín na základe letákových akcií je dlhodobo  obľúbené. Až jedna štvrtina spotrebiteľov sa vyjadrila, že nakupuje potraviny a drogériu na základe letákových akcií. Oproti minulým rokom kontinuálne klesá podiel spotrebiteľov, ktorí letáky nedostávajú. V porovnaní s minulým rokom bol zaznamenaný mierny nárast podielu využívania vernostných programov v predajniach, lojalitné karty využívajú viac ako dve tretiny spotrebiteľov.

 

Nakupovanie v zahraničí

Zhruba 15 percent Slovákov chodí nakupovať do zahraničia. Najčastejšími destináciami na zahraničné nákupy potravín a drogérie sú pre Slovákov Poľsko a Maďarsko, ktoré za uplynulý rok predbehlo Rakúsko. Spomedzi tých, ktorí chodia na nákupy do zahraničia, vyše polovica nakupuje v Poľsku, a to hlavne kvôli nižším cenám. Takmer jedna pätina nakupuje v zahraničí kvôli lepšej kvalite tovaru, najmä v Rakúsku. „Hlavnými dôvodmi, prečo Slováci chodia nakupovať do zahraničia, sú okrem nižších bežných cien tovaru aj – vyššia vnímaná kvalita a väčší výber tovaru v porovnaní s tým, na čo sú spotrebitelia zvyknutí u nás na Slovensku,“ dopĺňa Barbora Hrapková Šlosárová.
 

Prieskum GfK Slovakia - Shopping Monitor Slovakia 2014/2015 prebieha metódou kvantitatívneho omnibusového prieskumu na vzorke 1000 respondentov, obyvateľov SR vo veku 15 – 79 rokov.

Zdroj: red

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
07. december 2025 17:03