Vladimír Mužík má na Čecha jednu netypickú vlastnosť. Nie je „kecálek“. Hovorí priamo a na rovinu. Možno trocha drsne. Ak je o niečom presvedčený, ide si za tým. Ten, kto ho pozná, vie, že berie pritom aj dva schody naraz. Takýto vietor urobil aj v Ecopresse, po novom v Maf re Slovakia. Ako je na tom vydavateľstvo dnes, rok po jeho nástupe do funkcie výkonného riaditeľa?
S: Hovorilo sa o tom, že do firmy nastupujete ako krízový manažér. Že máte zmluvu na rok. Vaša úloha vraj bola do roka postaviť vydavateľstvo na nohy a odísť. Čo je na tom pravda, ako je to teraz?
Teraz nemám žiadne signály zo svojho vnútra, že by som chcel odísť. A rovnako nemám podobný náznak od materskej organizácie. Priznávam, nastupoval som do vydavateľstva ako krízový manažér, ale nebolo to na rok. Všetci v Agroferte dúfali, že sa to podarí. Dôkazom, že sa to podarilo, je aj to, že sme začiatkom roka prijali rovnaký názov ako naša česká materská firma. Ecopress sa zmenil na Mafru Slovakia. A čo je dôležité a zároveň veľmi fajn, je aj to, že sa vydavateľstvu opäť verí.
S: Minulý rok ste pri nástupe povedali, že sa od vás očakáva konsolidácia a nové vízie pre vydavateľstvo. Splnili ste úlohy?
Konsolidácia bola záležitosťou minulého roka a myslím si, že to sa podarilo. Viem, že som už s tým trocha otravný, ale Mafra Slovakia, alias Ecopress skončil v zisku. Napriek tomu ako sa vyvíja mediálny trh. Tento rok nazývam rokom rozvoja. Chceme za rozumných podmienok predstaviť na mediálnom trhu niekoľko noviniek. Napríklad časopis Evitu, vlastnú internetovú HN televíziu, prípadne na jeseň supplement Hospodárskych novín.
S: Vráťme sa ku konsolidácii. Máte na mysli to, že ste vymenili tri štvrtiny manažmentu? Vy sa tým ani netajíte.
Štyri pätiny...
S: V poriadku, tak ešte trocha viac. Štyri pätiny. Bola to vaša úloha, alebo ste chceli povedať, že tí ľudia sú neschopní?
Myslím si, že väčšina sa rozhodla odísť dobrovoľne. Bolo to ich rozhodnutie. Ľudia odchádzajú, prichádzajú... Som rád, že tí, ktorí ich nahradili, fungujú rovnako dobre, dokonca často lepšie ako ich predchodcovia.
S: Vráťme sa ešte k personálnemu obsadeniu redakcie. Niekedy v marci opustil Hospodárske noviny Ivan Štulajter, neskôr sa rozhodlo odísť niekoľko redaktorov. Ak si pozrieme iné denníky, aj tam zistíme, že fluktuácia novinárov je dnes pomerne vysoká. Ako vnímate odchod radových redaktorov? V čom to je – idú za lepšou ponukou, alebo za vidinou lepšie fungujúceho denníka, prípadne si myslia, že inde budú pracovať menej? Neovplyvňujú takéto informácie stabilitu vydavateľstva smerom k externému prostrediu?
Personálne výmeny sa dnes dejú asi všade. Samozrejme, ak vám odchádzajú šikovní ľudia, tak vás to príliš neteší. Vždy to môže znamenať výzvu pre iných ľudí, ktorí boli možno dovtedy menej viditeľní a tí sa môžu ukázať potom ako výborní. Myslím, že tomu asi budeme ešte čeliť vzhľadom na minuloročnú „konsolidáciu“, ktorá u nás vyprodukovala nový denník a web. Pretože, ak z nejakej redakcie „zmizne“ päťdesiat ľudí a založí nový denník, konzekvenčne to vytvára tlaky na ostatné vydavateľské domy. Je to boj a zároveň príležitosť pre nových ľudí.
S: Aké má podľa vás momentálne postavenie Mafra Slovakia v rámci trhu na Slovensku?
Sme najmenší z najväčších, alebo najväčší z najmenších. Preto musíme byť chytrí, pružní, draví. Jedine to je naša šanca.
S: V kom – v čom vidíte svoju konkurenciu?
Pre nás sú konkurenciou všetci. Kto vám berie reklamné peniaze, ten je vaša konkurencia. A, samozrejme, s niekým môžete bojovať lepšie, a s niekým vôbec. Tak to proste je.
S: Komu musíte konkurovať najviac vy?
Náš prirodzený vyzývateľ je týždenník Trend. V ekonomickom segmente časopisov je na jednej strane Mafra Slovakia a na druhej Trend. Je prirodzené, že máme ambíciu byť pre partnerov dôveryhodnejší, lepší a obsahovo kvalitnejší. Čo si myslím, že je na 99 % pravda. Stopercentná je len smrť.
S: Hospodárske noviny majú v tomto roku podľa auditu ABC SR lepší predaj ako minulý rok. Pamätáte si, čo ste povedali v rozhovore pred rokom? Kto zvráti predaj novín, mal by získať...
...Nobelovu cenu. Pamätám sa. Takto som to však nemyslel. Mal som na mysli globálny trend. Nezvrátili sme to. Jediné, čo sme urobili, je to, že sme vyšli v ústrety čitateľom. Samozrejme, viem, že je to dočasné a nepôjde to donekonečna. No minimálne v nejakom časovom horizonte je to možné. Ten nárast sa skončí.
S: Jedným z vašich oddelení s potenciálom sú eventy. Nahrádzajú výpadky výnosov z printu či onlinu?
V súčasnosti sa tam udiala personálna výmena. Šéfka sa rozhodla uprednostniť materské povinnosti, tím vedie Elena Lipianska. Vidím tam potenciál, preto veľmi dbám na to, aby sme nastavené ambiciózne ciele splnili.
S: Aký pomer vo vydavateľstve tvorí u vás print, online a eventy?
Veľmi by som si prial, aby to bolo 33,3 – 33,3 – 33,3 %. Nie je to však tak. Pomer je z mesiaca na mesiac iný pre každé, nazvem to, oddelenie. No pre vydavateľstvo sú dôležité všetky tri, každé má dôležitú pozíciu.
S: Púšťate sa do odvážnych projektov. Novým magazínom Evita si trúfate, napríklad, na náročný ženský segment. Prečo by mala byť Evita úspešná?
Pretože si myslím, že taký projekt tu ešte nebol. Je spojený s konkrétnym menom, ktoré je nositeľom marketingovej značky. Mafra Slovakia investuje do tohto projektu asi najväčšie peniaze za posledné dva roky. A veríme, že to bude mať úspech, pretože prinášame nový pohľad na vec. Samozrejme, uvedomujem si, že ženské magazíny sú vždy trocha podobné. Je tam móda, láska, neláska, radosť, neradosť, sex, varenie. Veríme, že tým ostatným a publicistikou sa odlíšime.
S: Projekt prekvapil možno preto, lebo Mafra doteraz s výnimkou Prečo nie? nemala v portfóliu lifestyle. Z vydavateľstva už nebude striktne odborno-ekonomické vydavateľstvo?
Z vydavateľstva bude odborné vydavateľstvo. To bude jedna časť. Druhá strana mince je tá, že ak chcete do vydavateľstva priniesť iné, ďalšie peniaze, musíte sa pozrieť aj po inom segmente. A to sa snažím urobiť. Na odbornosť budeme dbať aj naďalej. Budeme však rozvíjať aj projekty, ktoré nie sú určené iba pre B2B verejnosť, ale aj pre široké publikum. Musíme to robiť, aby sme nezáviseli iba od ekonomických peňazí, ale aby sme boli schopní ponúknuť priestor klientom FMCG, alebo ich dostať priamo od ľudí.
S: Okrem Evity spúšťate vlastnú HN televíziu. Tiež náročnejší projekt.
Investovali sme do štúdia a chceme trhu ponúknuť aj kvalitný videobsah. Vnímame, že časť peňazí sa v online bude presúvať do videoobsahu. A je to aj jeden zo spôsobov, ako sa aspoň čiastočne dá konkurovať televíziám. Televízie, prirodzene, berú z reklamného koláča najviac peňazí. Vy si takto aspoň niečo môžete zobrať pre seba.
S: Aké veľké výnosy očakávate?
Reálne, je to projekt, ktorý je v zárodku. Prvé výsledky, čo sa týka inzertných tržieb, nejaký vážnejší balík, očakávam až na jeseň. Klienti najskôr musia zistiť, že je to dobré, že to má zmysel, že im to niečo prinesie, že je to kvalitatívny rozdiel, s tým čo sme momentálne ponúkali.
S: Aký cieľ máte s hn.online.sk? Vidíte priestor na zvýšenie čítanosti?
Milión RU mesačne.
S: V nejakom rozhovore ste povedali, že každá doterajšia pozícia v kariére vám niečo dala. Čo vám zatiaľ dala pozícia výkonného riaditeľa v Mafre Slovakia?
Po prvé riadim firmu v inom štáte. Nemám nadriadeného, ktorý sedí vedľa v miestnosti. Samozrejme, aj ja mám šéfa, Štěpána Košíka, ktorému sa zodpovedám. Dáva mi relatívnu slobodu, ale mám zodpovednosť. Ak máte na mysli pána Babiša, hovoril som s ním naposledy pred trištvrte rokom. Za celý rok som si s ním vymenil dva e-maily.
S: Takže ako vydavateľ sa cítite nezávislý.
To teda stopercentne. A, samozrejme, s tým súvisí, ale „proklatě“ zodpovednosť. Na to veľmi dbám. Kritická žurnalistika to áno. Naozaj však nemôžem dnes napísať všetko, čo počujem.
Kto je Vladimír Mužík? V minulosti bol šéfredaktorom denníka Nový Čas. Na českom trhu pôsobil ako šéfredaktor denníka Blesk. V televízii Nova najskôr riadil oddelenie PR, neskôr aj redakciu spravodajstva. Na Slovensku pôsobil chvíľu v TV JOJ, od apríla minulého roka ako výkonný riaditeľ šéfuje vydavateľstvu Mafra Slovakia, bývalému Ecopressu.
Celý rozhovor s Vladimírom Mužíkom si môžete prečítať v printových Stratégiách 5/2015, ktoré sú práve v predaji.
Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.
Zdroj: Petra Ševčíková

