StoryEditor

5 tipov ako zvládnuť vianočnú sezónu v obchodných reťazcoch

13.10.2015, 13:00
Keďže v niektorých maloobchodných segmentoch sú práve Vianoce „zodpovedné” za viac ako 30% celkových ročných tržieb, prinášame niekoľko tipov ako zlepšiť výsledky predaja.

Pripravte sa, blížia sa Vianoce! Áno, je pár týždňov po letných výpredajoch a back to school, čo je ten správny čas začať s prípravami na najdôležitejšiu sezónu v roku - Vianoce. Keďže v niektorých maloobchodných segmentoch sú práve Vianoce „zodpovedné” aj za viac ako 30% celkových ročných tržieb, nižšie vám prinášame niekoľko tipov ako zlepšiť výsledky a vybudovať si vzťah so zákazníkom.

 

Uľahčite zákazníkom nakupovanie

Skúste sa na chviľu zastaviť a pozorovať ľudí pri nakupovaní. Každý má mnoho tašiek s nákupmi, ktoré prenášajú z predajne do predajne, čo robí nakupovanie značne nepohodlným. Dajte vašim zákazníkom možnosť odložiť si u vás nákup alebo ponúknite doručenie priamo domov. Ďalším problémom, hlavne mužskej časti zákazníkov, je balenie darčekov. Ponúknite, že nákup zabalíte, čím zákazníkom ušetríte čas a nervy. Zamyslite sa, či existujú aj ďalšie problémy, ktoré majú vaši zákazníci  a skúste vymyslieť riešenie.

Príklad: Ponúnite zákazníkom možnosť nechať si tovar bezplatne zaslať priamo domov, čím získate o zákazníkovi dodatočné informácie a máte možnosť mu okrem produktu zaslať aj dodatočné promočné materiály alebo voucher k budúcemu nákupu.

 

Prilákajte zákazníkov do predajne

Zákazník je vždy na prvom mieste. Túto frázu používa mnoho maloobchodníkov, ale len veľmi málo sa ňou skutočne riadi. Návštevnosť obchodných centier je počas sviatkov výrazne vyššia, čo však neznamená, že prídu práve do vašej predajne. Pripravte preto niečo špeciálne ako možnosť vylosovať si výhru alebo im dajte malý darček. Mnohokrát postačí voda, káva alebo teplý čaj. Verte mi, nie je nič horšie ako byť vyčerpaný počas nakupovania. Zákazníci si takúto maličkosť zapamätajú na dlhé obdobie.

Príklad: Počas vianočných nákupov “trpí" hlavne mužská časť zákazníkov. Pripravte vo vašej predajni malú oddychovú zónu s možnosťou dať si kávu alebo zahrať si Playstation.

 

Motivujte zamestnancov

Správne namotivovaní, sústredení a šťastní zamestnanci sú kľúčom k úspechu, špeciálne počas Vianoc. Osviežte váš odmeňovací systém a implementujte formy gamifikácie a zábavy. Napríklad zamestnanec s najlepšími ukazovateľmi výkonu získa špeciálny darček alebo naopak ten s najhoršími bude musieť nosiť vtipný vianočný kostým. Cieľ je stále podávať čo najlepšie výkony, ale niektorá zo spomenutých aktivít určite odľahčí stresujúcu atmosféru.

 

Príklad: Zamestnanec s najhoršími výsledkami musí mať nasledujúci deň masku Grincha.

 

Zbierajte dáta

Ako som už mnohokrát písal, správne dáta o zákazníkoch sú kľúčovým faktorom pre úspech a neexistuje lepšie obdobie kedy ich začať zbierať ako Vianoce. Nemáte vernostný program? Začnite práve teraz. Zákaznícky systém musí byť jednoduchý, žiadna raketová veda. Mnoho maloobchodníkov si myslí, že vernostný program je o plastovej karte, ale nie je to pravda. Existuje mnoho možností ako zbierať dáta o zákazníkoch ako napríklad zbieranie vizitiek alebo súťaž, kde zákazníci vyplnia svoje kontaktné informácie.

Príklad: Spravte jednoduchú súťaž buď o nákupnú poukážku alebo zaujímavú cenu, kde zákazníci vyplnia svoje kontaktné údaje.

 

Vyhnite sa zľavám pred Vianocami

Pamätáte si, keď vianočné výpredaje začínali po Vianociach a nie v novembri? V posledných rokoch je trendom, že maloobchodníci začínajú s vianočnými výpredajmi, veľmi skoro, čím strácajú tržby a zisk. Prosím, nerobte túto chybu. Namiesto toho sa zamerajte na vytvorenie najlepšieho nákupného zážitku pre zákazníka, keďže cena už v mnohých prípadoch nie je pri rozhodovaní zákazníka na prvom mieste. Ak aj napriek tomu chcete ponúknuť určitú formu zľavy, porozmýšlajte napríklad nad zľavou z budúceho nákupu alebo inou promočnou mechanikou.

Príklad: Ak uvažujete nad predvianočnými zľavami použite mechaniku “zľavy z budúceho nákupu” , kde získate šancu, že zákazník sa k vám vráti opätovne. Mechanika môže byť napríklad 10% hneď a 20% pri opätovnom nákupe.

 

Zdroj: Daniel Minárik, CEO retail.bi

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
13. november 2025 09:46