Erika Luzsicza
StoryEditor

Rozhovor: Keď veľké televízie v lete spia, malé posilnia

24.08.2015, 17:30
Erika Luzsicza v rozhovore o tematických káblových televíziách.

Spoločnosť Axocom, ktorá v Česku, na Slovensku a v iných krajinách zaisťuje distribúciu pre desiatky tematických kanálov, vedie Erika Luzsicza. "Rozbiehala sme nedávno Mňam TV, zastupujeme Joj Cinema, Fishing and Hunting, MTV, VH1 či detské Nickelodeon," vyberá riaditeľka z portfólia. Rozhovor zverejnil český iDnes.cz.

 

Aký je u nás podiel tematických kanálov v porovnaní so svetom?

Rovnako ako v zahraničí, aj v Česku tematických kanálov stále pribúda a ešte je tu priestor pre nové projekty napriek tomu, že u nás začína byť trh pomaly nasýtený. Aktuálne je tematických kanálov v Česku viac ako stovka. Všeobecne platí, že šírka ponuky sa odvíja od veľkosti trhu. V prípade Česka môže menšie stanice limitovať fakt, že sa im výroba vlastných relácií na lokálnej úrovni nemusí vyplatiť a na vysielanie čisto v angličtine nie sú Česi vďaka vysokej úrovni tunajšieho dabingu príliš zvyknutí. Avšak vo svete vznikajú nové televízne projekty takmer každý deň, čo platí najmä pre anglofónne krajiny, kde sa rýchlo prejavujú nové trendy v televíznej zábave, ktoré sa potom postupne dostávajú aj k nám.

Kto tvorí typické publikum tematických kanálov?

Kto je v cieľovej skupine, sa vždy odvíja od zamerania kanála. Napríklad lovecký Fishing and Hunting sledujú najčastejšie muži od 30 rokov, Joj Cinema oslovuje celú rodinu, Nickelodeon deti do desať rokov, Mňam TV o varení a životnom štýle sledujú ženy od 25 rokov.

Ale práve Mňam TV pridáva talk show. Je taká zmena bežná?

Program Mňam TV bol od začiatku plánovaný ako kulinársky a lifestylový zároveň, len pri rozjazde využil najmä relácie o varení. Ale inak je rozširovanie programu naozaj bežné, len musí zostať v medziach témy, inak hrozí, že odradí časť publika. Napríklad History ponúka okrem klasických historizujúcich seriálov a dokumentov tiež vlastné reality show o lovcoch pokladov či aukciách. Tak sa divák dostáva sprostredkovane k témam spojeným s históriou, len atraktívne zabaleným.

Vyvíja sa nadnárodný program aj podľa miestnych podmienok?

Iste, rozšírenie programu tiež môže súvisieť s jeho lokalizáciou. Kanál Fishing and Hunting začínal s prevažne nakúpeným obsahom zo zahraničia, ale podľa diváckych ohlasov sa prispôsobil a dnes jeho program tvorí z 80 percent miestna produkcia relácií. U filmových kanálov sa program rozvíja podľa zakúpených práv a snahy zabezpečiť si exkluzivitu, iným príkladom je detský Nickelodeon, za ktorým stojí mediálna skupina Viacom, respektíve Paramount Pictures, takže televízne a filmový svet tú fungujú ako spojené nádoby. Úspech seriálu podnecuje natáčania filmov a naopak, ako pri snímke Tučniaky z Madagaskaru, ktorý úspešne funguje aj na veľkom plátne, aj v seriáli na Nickelodeon.

Celoplošné televízie začínajú s jeseňou hlavnú sezónu. Správajú sa tak aj tematické kanály?

Áno, tiež sa prispôsobujú hlavným trendom a správaniu divákov, preto na jeseň pripravujú novinky, či už ide o najrôznejšie šou či seriály z vlastnej dielne. Avšak je zaujímavé, že v lete sledovanosť tematických kanálov rastie. Čo je dané najmä tým, že hlavné stanice nabiehajú na prázdninový režim.

Zdroj: Mirka Spáčilová/iDnes.cz

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
12. júl 2025 12:53