StoryEditor

Exkluzívne: Aké sú pivné trendy na Slovensku

07.08.2015, 12:00
Dnes je medzinárodný deň piva. Spolu s lídrami trhu sme sa pozreli na trendy v spotrebe piva na Slovensku a preferencie Slovákov.

Dnes je Medzinárodný deň piva. Stratégie sa pri tejto príležitosti opýtali veľkých hráčov na slovenskom pivnom trhu, aké pivá sú najpredávanejšie u nich a aké trendy pozorujú na trhu.

"Zaznamenali sme nárast spotreby nealkoholického piva, najmä ochuteného," hovorí Drahomíra Mandíková z Pivovarov Topvar. Heineken si všimol ústup silnejších pív: "Už dlhodobým trendom u nás je rastúca spotreba desaťstupňových pív a nižšia konzumácia pív s vyššou stupňovitosťou," tvrdí Hana Šimková. Najlepšie sa im predáva Kelt 10%. Prečítajte si viac v ankete.

 

ANKETA

1. Aké trendy vnímate v spotrebe piva resp. preferenciách Slovákov za posledných 5 rokov?

2. Ktorá kampaň realizovaná v roku 2015 vám najviac zafungovala z hľadiska zvýšenia predaja?

3. Top 3 najpredávanejšie pivá za vašu spoločnosť?

 

Drahomíra Mandíková, riaditeľka firemných vzťahov a komunikácie Pivovary Topvar

1. Pivný trh na Slovensku zaznamenal najmä v minulom roku oživenie. Trendom je posilnenie kategórie tradičného ležiaku a pokračujúca premiumizácia trhu. Rovnako sme zaznamenali nárast spotreby nealkoholického piva, najmä ochuteného. Posledné obdobie je tiež charakteristické dopytom inovácií a noviniek, a to platí ako pre pivné kategórie, tak aj pre nové kategórie ako napríklad cider, ktorý v tomto roku prišiel na celoslovenský trh. Stratégia zameraná na podporu segmentu pohostinských služieb sa zaslúžila o to, že napriek pokračujúcemu poklesu objemu spotreby čapovaného piva na celkovom trhu sa Pivovarom Topvar podarilo posilniť si postavenie práve v tomto predajnom kanáli.

2. Na celkové hodnotenie kampaní za tento rok je však ešte skoro, pretože mnohé kampane ešte stále pokračujú a vrcholia práve teraz, v letných mesiacoch. Ako príklad jednej z našich úspešných kampaní však môžem uviesť kampaň Šariš – Srdcom Východniar. Na jar značka Šariš spustila kampaň Chuť domova, kedy sa prvý krát vybrala za Srdcom Východniarmi aj do zahraničia a usporiadala eventy v Bratislave, Prahe a Londýne. V tomto období, prebiehajú tradičné a obľúbené letné festivaly na východe Slovenska pod názvom Srdcom Východniar.

3. Velkopopovický Kozel, Smädný Mních a Šariš.

 

Hana Šimková, manažérka korporátnych vzťahov HEINEKEN Slovensko

1. Už dlhodobým trendom u nás je rastúca spotreba desaťstupňových pív a nižšia konzumácia pív s vyššou stupňovitosťou. Zároveň sme už niekoľko rokov svedkami presunu spotreby piva z Horeca segmentu smerom ku konzumácii piva domov, výraznejšiu orientáciu spotrebiteľov na cenové akcie a na pivá z nižších cenových kategórií. Na druhej strane sa však ďalej rozširuje skupina konzumentov, ktorí vyhľadávajú rôzne pivné špeciality či iné „vychytávky“. Práve pre tých konzumentov, ktorí chcú objavovať pestrý svet piva, sú určené rôzne pivné špeciality a limitované edície, ktoré na trh v poslednom období prinášame. Z pohľadu typov balení piva konzumenti čoraz viac preferujú praktické typy obalov (maxifľaše, plechovky) a znižuje sa záujem o pivo vo vratných sklených fľašiach. V roku 2010 sme na slovenský trh priniesli nový, plne automatizovaný systém tankového piva, ktoré si vďaka svojim výhodám pre konzumentov aj zákazníkov získava čoraz väčšiu popularitu.

2. Z hľadiska úspešnosti nás veľmi príjemne prekvapila kampaň „Hurbanovské mamičky“ na našu poslednú novinku Zlatý Bažant Radler 0.0%. Kampaň bola postavená na dramatizácii benefitu radlera úplne bez obsahu alkoholu voči existujúcim nealkoholickým radlerom, ktoré predsa len nejaký alkohol obsahujú. Kampaň nadväzovala na nový pozicioning značky Zlatý Bažant, ktorý sme predstavili pred pár mesiacmi a svojou jemnou kontroverziou a vtipom vzbudila záujem konzumentov. Na rozdiel od komunikácie iných podobných produktov nevyzdvihovala v prvom rade príjemné zážitky a príležitosti na konzumáciu, ale vsadila na silne ľudský insight - pre každého z nás je mama naozaj tou najdôležitejšou osobou v živote, ku ktorej máme silný rešpekt. Sme veľmi radi, že kampaň nielen vzbudila záujem, ale priniesla takmer okamžite výsledky z hľadiska predaja.

3.

1. Kelt 10%

2. Corgoň 10%

3. Zlatý Bažant 10%

 

 

Zaujímavosti zo sveta piva a jeho spotreby na Slovensku

Zdroj: Združenie výrobcov piva a sladu, 2015

 

- Tradícia varenia piva na Slovensku začala už v stredoveku, významne sa rozšírila v 14. a 15. storočí

- Dnes sa u nás pivo varí v 44 pivovaroch, kde majú zastúpenie 2 veľké, 2 malé a 40 reštauračných, a všetky spoločne vyprodukujú takmer 3 milióny hektolitrov piva ročne.

- Spotreba piva zaznamenáva od roku 2003 pokles, avšak posledných päť rokov je stabilizovaná.

- V roku 2014 sa vypilo na Slovensku 381 mil. litra piva, čo predstavuje 70,4 l na osobu.

- Slováci jednoznačne preferujú 10° pivo (67,4% objemový podiel v kategórii piva a pivných mixov) a pivá s vyššou stupňovitosťou si vychutnávajú menej (16,6%).

- V posledných troch rokoch narástla u nás výrazne spotreba radlerov (10,2%). Nealkoholické pivo má 3,7% objemový podiel.

- Špeciálny prieskum zameraný na dospelé Slovenky prezradil, že naše ženy jednoznačne obľubujú pivo – pije ho až 80% opýtaných respondentiekSlovenky preferujú svetlé pivo (53,3%), no aj tmavé pivo (23,1%) a radler (15,3%) má u nich svoje pevné miesto. 

- Štatistiky poukazujú na trend Slovákov vychutnávať si pivo viac doma, na chatách alebo v kruhu priateľov. Podľa združenia poklesla spotreba čapovaného piva v reštauráciách či pohostinstvách (37%) a zvýšil sa predaj piva v obchodoch (63%).

Zdroj: rm

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
11. júl 2025 23:03