Trend nákupov darčekov online silnie, na partnerov míňame viac ako na deti a po Vianociach najčastejšie vraciame práve oblečenie. To sú základné výstupy z prieskumu spoločnosti Zoot a agentúry Perfect Crowd.
Závery prieskumu:
- Priemerne ľudia kupujú na Vianoce 14 darčekov. Česi a Slováci sú v tomto ohľade podpriemerní. Každý rok v priemere darujeme 9 darčekov, ale dostaneme ich len 5. Slováci dostávajú buď veľa malých alebo jeden väčší a niekoľko menších darčekov. Zvlášť pri mužoch platí, že ich obdaruvávame jedným veľkým darčekom. Česi sú na tom o niečo lepšie a kupujú darčekov 10. Ženy zabalia oproti mužom viac darčekov (10 verzus 7), zatiaľ čo muži zase nakupujú drahšie darčeky. Viac darčekov kupujú ženy, ktoré aj viac darčekov dostávajú.
- Až pätina rodičov je ochotná minúť na darčeky pre deti 150 €. V priemere to je však 78 €. Česi v porovnaní so Slovákmi míňajú peňazí na darčeky pre deti viac – 161 €? Slováci najviac míňajú na svojich partnerov a partnerky – 108 €. Česi sú aj v tomto smere o čosi štedrejší. Z peňaženky sú ochotní vytiahnuť až 112 €. Muži vo všeobecnosti kupujú drahšie darčeky a teda prirodzene aj viac minú – 155 € na partnerky, na deti 80 €, oproti ženám, tie na partnerov oželejú 63 € a na deti 77 €. Najčastejšie ale i najradšej teda obdarúvame svoju partnerku či partnera a samozrejme deti. Až 59% zaťov a neviest kúpi darček svojej svokre, ale skôr z povinnosti, ako s cieľom urobiť svokre radosť. Rovnako neradi kupujeme darčeky kolegom alebo nevlastnej mame.
- Na rozdiel od Česka, kde je výraz mäkký darček udomácnený a pozná ho drvivá väčšina ľudí (95 % respondentov), na Slovensku tento výraz pozná iba 9 % opýtaných. Radosť z mäkkého darčeku najčastejšie spôsobí bunda, kabát (15%) alebo sveter (13%). Z ponožiek pod vianočným stromčekom sú sklamaní najmä muži (24%) ženám až tak nevadia, pocit sklamania sa dostaví len u 16% z nich.
- Až polovica Slovákov dostáva každý rok to isté. Ženy sa môžu spoľahnúť, že pod stromčekom nájdu najčastejšie drogériu (38%), knihu 19%, parfém (8%), peniaze (7%). 60% mužov zas hrá rok čo rok hrá prekvapeného keď si rozbalí ponožky. Počítať tiež môžu s kozmetikou (22%), spodnou bielizňou (8%).
Možno prekvapí, že Slováci sú vo Vianočný čas väčšími ponožkármi ako Česi. Takmer polovica Slovákov (41%) sa môže spoľahnúť, že si tento praktický darček pod stromčekom nájde, zatiaľ čo v Čechách je to len štvrtina (24%).
- Nakupovanie darčekov online je dnes už neoddeliteľnou súčasťou vianočných nákupov. Až 33% zo všetkých darčekov nakupujeme práve na internete. Ženy sú v tomto odvážnejšie a online kupujú v priemere o jeden darček viac ako muži.
- Slováci rovnako ako Česi nie sú jednoduchá skupina na obdarovávanie. Takmer by sa dalo povedať, že ich priania sú trochu paradoxné. 80 % má síce rado prekvapenia, 50 % ale hovorí ostatným, čo si praje, 82 % preferuje praktické darčeky a 48 % si radšej vyberie, čo chce.
Fashion report je dlhodobý prieskumný projekt internetového obchodu s módou Zoot a výskumnej spoločnosti Perfect Crowd, ktorý na reprezentatívnych vzorkách mapuje súčasné obliekanie v Česku a na Slovensku.
Zdroj: rm

