„Vyrobiť zdravý nápoj z hrozna, ktorý bude konkurovať kolovým a citrusovým nápojom, šetriť devízy a upevňovať hrdosť na socialistický výrobok.“ Presne takto znelo zadanie, ktoré dostali Vinárske závody v Pezinku pred 42 rokmi. Pezinskí odborníci výzvu prijali a vymysleli ďalšiu legendárnu slovenskú značku. Pomenovali ju Vinea.
Zadanie bolo jasné, ostávalo už iba naplniť očakávania straníkov. Neľahkej úlohy sa zhostil tím výskumníkov na čele s vedcom Jánom Farkašom z Vinárskych závodov v Pezinku, výskumného pracoviska v Modre. A tak miešali a miešali. Po roku vymysleli nápoj na báze hrozna a bazy. Ján Farkaš pravdepodobne tušil, že receptúra bude mať úspech už predtým, ako sa dostala na pulty československých predajní. „Nápoj dával ochutnávať známym v rodnej Modre a mal obrovský ohlas,“ povedal pred časom pre HN Ján Kováč, zať Jána Farkaša.
Po namiešaní podielov a chuti však bolo treba nápoj ešte stabilizovať, aby si dokázal vo fľaši dlho uchovať kvalitu. Riešenie sa našlo v podobe pasterizácie. Tunelový pastér anglickej výroby bol schopný „vybaviť“ za hodinu až 80-tisíc štvrťlitrových fliaš. Vinea tak oficiálne prišla na svet v roku 1974. A úspech na seba nenechal dlho čakať.
Cestovala až do Ameriky. A to aj bez reklamy. Teda ak nerátame hit od Elánu Mám vineu rád. Nápoj veľmi rýchlo vytlačil vtedy už osvedčenú maďarskú Márku a získal punc kultového nápoja. V 80. rokoch sa začal písať aj jej zahraničný príbeh. Prečítajte si viac v Hospodárskych novinách a na webe HNonline.sk.
Zdroj: HN

