Stratégie pripravili rebríček TOP 55 najvplyvnejších osobností mediálneho biznisu. Kritériom neboli iba finančné investície, ale aj pozícia, vplyv na prerozdelenie budgetov do jednotlivých mediatypov, odbornosť, možnosť ovplyvnenia verejnej mienky a aj to, či má ich slovo nejakú váhu, ak sa k nejakej téme vyjadria. Pozrite si, ktorých pätnásť mediálnych osobností sa umiestnilo na prvých priečkach.
15.
IVAN ANTALA
generálny riaditeľ Rádia Expres
Dlhoročný programový riaditeľ Rádia Expres sa v septembri 2014 stal riaditeľom najpočúvanejšieho rádia u nás, Rádia Expres. Stalo sa tak po tom, ako sa bývalá šéfka Eva Babitzová rozhodla vstúpiť do politiky.
Dôvod: Je šéfom najpočúvanejšieho rádia u nás. Rádio Expres dnes podľa MML počúva okolo 907 000 denných a 1 655 000 týždenných poslucháčov.
14.
RICHARD FLIMEL
predseda predstavenstva, JOJ Media House, a.s.
Richard Flimel je predseda predstavenstva spoločnosti JOJ Media House, ktorej na Slovensku patrí TV JOJ, najväčšia outdoorová spoločnosť Akzent Bigboard. Ako sa Richard Flimel dostal k skupine J&T? V rokoch 1994 až 1998 pracoval v Tatra banke, neskôr v J&T Finance Group. Neskôr odišiel do zahraničia, kde odborné skúsenosti získal v právnických kanceláriách v New Yorku a v Londýne, v právnickej kancelárii Sullivan & Cromwell. Po návrate na Slovensko sa stal v roku 2007 riaditeľom televízie JOJ. V tom čase ju od Kmotríkovho Grafobal Group kúpila spoločnosť J&T Media Enterprise.
Dôvod: Prvý muž, ktorý riadi médiá spájané s J&T.
13.
JURAJ MÁŤUŠ
obchodný riaditeľ a menšinový spoluvlastník Unimedie
Keď sa z Unimedie rozhodol odísť jej dlhoročný šéf Vladimír Vokáľ, prišla logicky otázka, kto bude šéfom Unimedie. Výkonným riaditeľom sa stal Rastislav Kaňúch. Obchodným riaditeľom Juraj Máťuš, ktorý má v Umimedii aj podiely.
Dôvod: Okrem toho, že obchodne vedie našu najväčšiu mediálnu agentúru, dokáže veľmi objektívne predikovať vývoj trhu.
12.
MICHAL RUTTKAY
výkonný riaditeľ reklamnej agentúry Creo/ Young&Rubicam
Svoju kariéru odštartoval Michal Ruttkay v Slovenskej televízii v roku 1992, je spoluzakladateľ spoločnosť Creos, ktorá sa neskôr premenovala na Creo/Young&Rubicam.V súčasnosti pôsobí v agentúre ako CEO.
Dôvod: V reklamno-mediálnom biznise sa pohybuje viac ako dvadsať rokov a stále patrí k jedným z najdôležitejších ľudí, najväčších odborníkov – aj na politický marketing.
11.
IVAN KMOTRÍK
majiteľ Grafobal Group
Ivan Kmotrík mal pred pätnástimi dvadsiatimi rokmi v médiách, konkrétne v polygrafii a v tlačiarenskom priemysle, významnú pozíciu: vlastnil najväčšiu distribučnú spoločnosť, vlastnil tlačiarne, v ktorých tlačili takmer všetky denníky, neskôr v roku 2005 kúpil televíziu JOJ, ktorú v roku 2007 predal a namiesto nej získal spravodajskú televíziu TA3. Jeho meno figuruje vo vlastníckych štruktúrach mediálnej agentúry Unimedia. Dnes sila Ivana Kmotríka slabne. Síce má distribučnú spoločnosť, ale vplyv televízie TA3 na trhu neposilňuje a hovorí sa o tom, že na jar budúceho roku nebude mať vo svojej tlačiarni čo tlačiť.
Dôvod: Ivan Kmotrík je dnes stále jedným z najvplyvnejším mužov v médiách – vlastní distribučnú spoločnosť Mediaprint-Kapa a spravodajskú stanicu TA3.
10.
MILAN DUBEC
generálny riaditeľ spoločnosti Ringier Axel Springer Slovakia
Milan Dubec je súčasný šéf vydavateľskej jednotky na Slovensku – Ringier Axel Springer Slovakia (RAS). Pozície generálneho riaditeľa vydavateľstva RAS na Slovensku sa ujal vo februári tohto roka po tom, ako Peter Mertus prijal pozíciu generálneho riaditeľa v médiách Penty. O Milanovi Dubcovi sa hovorí aj ako o najvplyvnejšom mužovi slovenského internetu. Založil Pokec a v roku 1997 portál Azet, ktorý je už niekoľko rokov jednotkou na trhu. V roku 2010 kúpilo vydavateľstvo RAS 70-percentný podiel v spoločnosti Azet.sk. Tak sa Milan Dubec dostáva do spoločnosti Ringier Axel Springer Slovakia.
Dôvod: Prvý muž onlinu na Slovensku. Spoločnosti Ringier Axel Springer Slovakia patrí Azet. sk, dlhoročná internetová jednotka na Slovensku. Mesačne na jej weby zavíta takmer 3,5 milióna používateľov. Milan Dubec vedie vydavateľstvo Ringier Axel Springer Slovensko, ktorému okrem Azetu patrí aj niekoľko významných printových titulov – aj najčítanejší denník Nový Čas.
9.
JÁN KASPER
bývalý spoluvlastník mediálnej agentúry Unimedia
V reklamno-mediálnom biznise sa pohybuje už viac ako dvadsať rokov. Kedysi bol spoluvlastníkom a zakladateľom reklamnej agentúry Soria & Grey. V deväťdesiatych rokoch bol guru v slovenskej reklame. V minulosti bol spájaný s rôznymi politickými stranami – SDKÚ, SDĽ.
Dôvod: Ján Kasper dnes patrí k sivej eminencii mediálneho biznisu. V minulosti bol spoluvlastníkom Unimedie.
8.
ALEXEJ FULMEK
generálny riaditeľ vydavateľstva Petit Press
Dlhoročný šéf vydavateľstva Petit Press. Vydavateľstvo, ktoré má silné meno vďaka značke Sme, silnú pozíciu v regiónoch, a aj v online, keďže je prevádzkovateľom najčítanejšieho spravodajského portálu sme.sk. Vlastní tlačiarne. Alexej Fulmek stál v roku 1993 pri zrode denníka Sme, ktorý zakladal spolu s bývalým šéfredaktorom Karolom Ježíkom. V redakcii pôsobil na začiatku ako novinár, neskôr ako zástupca šéfredaktora. Rok po založení sa stal aj generálnym riaditeľom vydavateľstva, ktorým je dodnes. Alexej Fulmek je spoluzakladateľom oficiálneho auditu predaja tlače na Slovensku v roku 2000 (ABC SR). Je členom Združenia vydavateľov periodickej tlače na Slovensku.
Dôvod: Dnes je Alexej Fulmek jedným z najväčších a najvplyvnejších odborníkov – publisherov starej školy. Je šéfom vydavateľstva, ktoré vydáva symbol objektívnej a nezávislej žurnalistiky – denník Sme. Tento všeobecný postoj dokázal obhájiť aj počas minulého roka, po tom, ako do vlastníckych štruktúr vydavateľstva Petit Press vstúpila Penta. Alexej Fulmek patril k typom vydavateľov, ktorí sa v deväťdesiatych rokoch snažili posúvať kvality slovenskej žurnalistiky, ako aj kultivovať princípy jej fungovania, vždy vpred.
7.
PETER MERTUS
generálny riaditeľ spoločnosti News and Media Holding
Po tom, ako Spoločnosť 7 plus a Trend holding kúpila nepriamo finančná skupina Penta, hľadala prvého muža novovzniknutého vydavateľstva. Logicky si zvolila prvého muža konkurencie – vte-
dajšieho šéfa vydavateľstva Ringier Axel Springer Slovakia. V Ringieri pôsobil Peter Mertus 14 rokov ako generálny riaditeľ a paralelne v rokoch 2006 až 2010 pôsobil ako člen Predstavenstva Ringier AG so sídlom v Švajčiarsku. Prvýkrát sa k vydavateľskej činnosti priblížil vďaka práci v spoločnosti Mediatel, vydavateľovi Zlatých stránok. Dnes je Peter Mertus šéfom vydavateľstva News and Media Holding, ktoré vzniklo so zaniknutých značiek Spoločnosť 7 plus, Trend Holding a Centrum.
Dôvod: Peter Mertus má ako vrcholový manažér dlhoročné skúsenosti s domácim i zahraničným trhom. Má dokonalý prehľad o trhu vrátane konkurencie, keďže tam niekoľko rokov pôsobil. Je šéfom druhého najväčšieho vydavateľstva, ktoré má v portfóliu najčítanejší týždenník Plus 7 dní. Týždenne ho číta viac ako 400 000 Slovákov. A celkovo všetky tituly vydavateľstva číta viac 1,5 milióna Slovákov.
6.
MARCEL GREGA
generálny riaditeľ JOJ Group
Vo funkcii vystriedal začiatkom minulého roka Františka Borovského. Marcel Grega má povesť dobrého finančného riaditeľa. Logicky aj preto, že do TV JOJ nastúpil ako finančný riaditeľ ešte v roku 2007. V roku 2010 vznikla dnes už holdingová spoločnosť JOJ Media House, a. s. V roku 2011 začal Marcel Grega pracovať pre novú spoločnosť JOJ Media House, a. s., ako finančný riaditeľ, pričom sa stal zodpovednou osobou za mediálny segment v rámci skupiny J&T. Televízia JOJ v tomto roku pod jeho vedením spustila niekoľko vydarených projektov – začiatkom tohto roka to boli Divoké kone. Seriál, ktorý na začiatku roka dobiehal v sledovanosti konkurenčné Búrlivé víno, na jeseň šou ČeskoSlovensko má talent a tiež podvečernú šou Moja mama varí lepšie ako tvoja.
Dôvod: Výborný finančník a manažér, riaditeľ druhej najsledovanejšej televízie u nás TV JOJ. Tohto roku dokázala jeho televízia priniesť na obrazovky niekoľko zaujímavých projektov, ktoré ocenili diváci: ČeskoSlovensko má talent, v prvej polovici roka Divoké kone a momentálne šou Moja mama varí lepšie ako tvoja.
5.
MAREK MAĎARIČ
minister kultúry SR
Marek Maďarič nastúpil do funkcie ministra kultúry SR po voľbách v roku 2012. Bolo to druhýkrát, pričom prvýkrát bol ministrom kultúry v rokoch 2006 – 2010. Pracoval ako nezávislý scenárista, v STV ako dramaturg, ale aj ako reklamný textár v reklamnej agentúre Istropolitana D ́Arcy. Od roku 2002 pôsobil ako vedúci mediálneho a tlačového oddelenia strany Smer – sociálna demokracia. Pripravil a realizoval viacero hraných filmov a inscenácií, rozhlasových hier aj divadelných predstavení.
Dôvod: Má v rukách zákony. Tento fakt dokázal aj schválením novely zákona, ktorá má priniesť viac slovenskej hudby do našich rádií.
4.
MATTHIAS SETTELE
generálny riaditeľ TV Markíza
Matthias Settele – generálny riaditeľ najsledovanejšej televízie u nás – TV Markíza. Do funkcie generálneho riaditeľa nastúpil v septembri 2013. Skôr než sa ujal funkcie v TV Markíza, pôsobil ako generálny riaditeľ pre spoločnosť Turner Nordic and Baltic, ako senior konzultant pre rakúsku verejnoprávnu televíziu ORF. Predtým ako programový konzultant pre RTL group, MTG/Viasat a Broadcasting International. Napriek úspešnému štartu roka sa koncom roka sa musel manažérsky zaoberať niekoľkými výzvami, ktoré ovplyvnia aj budúci rok: najmä vypredanosťou reklamného priestoru. Posledný problém môže sčasti vyriešiť manažérske rozhodnutie oficiálneho zlegalizovaného vstupu televízie NOVA International na náš trh, ako aj vstup televízie Markíza International do Česka.
Dôvod: Za dva roky vo funkcii dokázal televíziu finančne stabilizovať. Začiatkom roka na trh vypustil televízny projekt roka Horná Dolná, ktorá televízii Markíza zabezpečila najlepšiu sledovanosť od čias Susedov.
3.
JAROSLAV HAŠČÁK
spolumajiteľ spoločnosti Penta Investments
Trojkou v rebríčku najvplyvnejších osobností v mediálnom biznise je Jaroslav Haščák prostredníctvom skupiny Penta Investments. Skupina podniká v oblasti private equity a realít na viac ako desiatich trhoch Európy. Donedávna bolo doménou spoločnosti zdravotníctvo, energetika a nehnuteľnosti. Začiatkom septembra 2014 Penta Investments, prostredníctvom svojej spoločnosti V3 Media Holdings kúpila vydavateľstvo Spoločnosť 7 plus a Trend holding. V polovici októbra 2014 získala menšinový podiel vo vydavateľstve Petit Press. Začala sa konsolidácia nielen slovenských médií, ale celého mediálneho trhu. V júli tohto roka prenikla na trh správa, že Penta si zakladá vlastnú mediálnu agentúru Media and Digital Services. Investície Penty do mediálneho biznisu sa presunuli koncom roka do susedného Česka, kde finančná skupina kúpila vydavateľstvo Vltava-Labe-Press.
Dôvod: Penta Investments začala konsolidovať slovenský mediálny trh. Patrí jej druhé najväčšie vydavateľstvo, má podiely v renomovanom mienkotvornom vydavateľstve. Tento rok založila vlastnú mediálnu agentúru. Stala sa tak silným mediálnym hráčom.
2.
J&T
Ivan Jakabovič a Patrik Tkáč
Skupina J&T priamo nevlastní žiadne médium. Prostredníctvom vybraných ľudí vo svojich štruktúrach vykonáva svoje aktivity na mediálnom trhu. J&T ešte prostredníctvom svojej spoločnosti Media Enterprises kúpila vysielaciu spoločnosť od Grafobalu Ivana Kmotríka. Odvtedy sa okolo JOJ vytvoril vplyvný mediálny dom JOJ Media House na čele s Richardom Flimelom, do ktorého okrem T V JOJ patrí aj outdoorová spoločnosť prostredníctvom skupiny podnikov Akzent BigBoard. J&T patria prostredníctvom ich spriaznených spoločností aj rádiá: Jemné, Vlna a Antena Rock, patriace pod Radio Services.
Dôvod: J&T nepriamo kontroluje tri mediatypy: druhú najsledovanejšiu televíziu TV JOJ, najväčšiu outdoorovú spoločnosť, ako aj tri rádiá patriace pod Radio Services. Výrazne tak ovplyvňuje tok peňazí na našej mediálnej scéne.
1.
VÁCLAV MIKA
generálny riaditeľ RTVS
Skúsený matador Václav Mika sa v médiách pohybuje od roku 1986, začínal v bývalej STV. Postupne pôsobil vo viacerých médiách – ako generálny riaditeľ Rádia Expres (2000 – 2006), aj ako generálny riaditeľ Televízie Markíza (2006 – 2010). Od roku 2004 do roku 2011 bol predsedom Asociácie nezávislých rozhlasových a televíznych staníc. V súčasnosti šéfuje verejnoprávnej televízii a rozhlasu.
Dôvod: Václav Mika je na čele rebríčka najvplyvnejších osobností v mediálnom biznise vďaka dlhoročným skúsenostiam, odbornosti, ako aj preto, že pozná trh. Ako riaditeľ RTVS dokázal nielen vrátiť diváka na obrazovky RTVS, ale aj posunúť sledovanosť a objektívnosť Televíznych novín.
AKO VZNIKOL REBRÍČEK?
Top 55 osobností v mediálnom biznise zostavila redakcia magazínu Stratégie na čele so šéfredaktorkou Petrou Ševčíkovou v spolupráci so zástupcom riaditeľa inzercie MAFRA Slovakia Ľubošom Borovským, marketingovým riaditeľom Denisom Schvarczom, riaditeľom pre obsah Ivanom Hamšíkom a výkonným riaditeľom Vladimírom Mužíkom.
Pri zostavovaní rebríčka sa brali do úvahy: odborné skúsenosti, vplyv mediálnej brandže (B2B), vlastníctvo médií, moc, ako aj schopnosť ovplyvniť verejnú mierku.
Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.
Zdroj: redakcia

