BBC Worldwide živo obchoduje so slovenskými televíziami: seriály či dokumenty od nej kupuje RTVS, ale aj skupina Markíza, ktorá získala Mušketierov (The Musketeers) alebo Top Gear.
Ale so šouformátmi je to horšie. Od BBC Worldwide sme naposledy na Slovensku videli formát Strictly Come Dancing, ktorý Markíza vyrábala ešte za čias Zuzany Ťapákovej ako Let's Dance. Odvtedy nič.
Čo by na Slovensku a v iných regiónoch rada BBC Worldwide videla? Stratégie sa o tom porozprávali so šéfkou formátov Suzanne Kendrick.
Highlightom je šou You’re Back in The Room, ktorú predstavili na jar na veľtrhu MIPTV v Cannes. "Je to veľká rodinná šou, na ITV mala úspech s 5,2-miliónovou sledovanosťou." Rovnako ako v ostatných súťažiach sa aj tu ľudia snažia vyhrať peniaze - iné je však to, že ich zhypnotizujú a to podľa Kendrick robí súťaž "nesmierne náročnou".
A či je to celé skutočné? "Určite áno," presviedča nás. "Niektorí ľudia neveria, že to môže byť skutočné, ale je. Keď sa súťažiaci rozprávajú o zážitku z hypnózy, niektorí si nepamätajú nič, niektorí iba čosi." Cieľom je podľa nej zábava a aj prekvapenie, ako sa jednotliví súťažiaci budú v hypnóze správať. Cieľová skupina je podľa nej široká s potenciálom pre rôznych vysielateľov, najmä rodinný divák. Pripomína, že aj v Británii ju vysielala "rodinná" ITV.
Na televíznych veľtrhoch v Cannes a Prahe BBC Worldwide diskutovala napríklad o formáte Great Bake Off či už v týždennej alebo dennej forme. Jej bestsellerom je však stále Let's Dance alias Strictly Come Dancing: "Strictly Come Dancing je teraz na 16 trhoch." V Poľsku chystajú 17. sériu, Slovinsko sa zase stalo 50. trhom, ktorý formát kúpil.
A čo je podľa nej trend v našom regióne? "Dobrý a silný rodinný zábavný žáner vždy funguje, cítime dopyt po veľkom rodinnom formáte. A rastie aj apetít po hraných formátoch, ktoré obchodujeme v Rumunsku či Gruzínsku. Ľudia vyhľadávajú silné príbehy - čiže nie klon britskej predlohy, ale príbeh za ním. Aby ste zachovali podstatu príbehu, ale pridali mu lokálny rozmer."
Podľa Kendrick tiež ožívajú skoré predprimetimové okná, do ktorých vysielatelia hľadajú pôvodný obsah. V regióne takisto rastie žáner factual entertainment - ten môže dostať priestor napríklad uprostred týždňa, na rozdiel od doterajšieho trendu veľkých víkendových šou.
A čo špecificky Slovensko? "Vyrábalo sa tu Let's Dance, spomíname si na skvelú spoluprácu. Páčilo by sa mi vidieť na Slovensku formáty ako Maestro, Great Bake Off alebo You’re Back in The Room. Podľa mňa je to originálny formát. Nie talentová šou, ale niečo iné," uzatvára Kendrick.
Čo má BBC Worldwide v katalógu:
Pressure Cooker - súťaž domácich, amatérskych kuchárov, ktorí musia variť z minima surovín, navyše vopred nevedia, aké to budú.
The Edge - kvízová šou, ktorá pôvodne vznikla pre BBC One. Vyžaduje si nielen vedomosti, ale aj fyzické zdatnosti či odvahu.
The Great Bake Off - amatérski pekári sa snažia zaujať experta svojimi kuchárskymi výtvormi.
Maestro - celebrity trénujú za dirigentov a potom ukážu, čo sa naučili, na veľkom koncerte vysielanom v televízii.
Nové formáty predstaví BBC Worldwide na jeseň v Cannes na veľtrhu Mipcom.
Zdroj: Ivan Krasko