StoryEditor

Slovenské médiá na Instagrame: Najlepšie to robí TV Markíza a TV JOJ

27.01.2016, 11:53
Odborníci vybrali médiá, ktoré to na Instagrame vedia. "Ak podceníte Instagram, prídete o mladú cieľovku." Odkazujú.

Portál vrsm publikoval štatistiky, z ktorých vyplýva, že väčšiemu engagementu na sociálnych sieťach (Facebook Twitter, Instagram, Youtube) sa v roku 2015 tešia médiá než klasické značky. Medzi najaktívnejších patrí Buzz Feed či televízia National Geographic, MTV či NBA – médiá, ktoré sú podľa Shareablee medzi top 10 značkami, ktoré dokážu na sociálnych sieťach vyvolať najväčší záujem (social actions).

Majú sa klasické značky obávať? Nemyslíme si, no napríklad Go Pro je značka, ktorá svoj kontent má bezpochyby založený na videách, napriek tomu videá, ktorými sa promuje, nevyvolávajú až takú pozornosť, čo prekvapuje najmä social media managerov (mimochodom, Go Pro sa rozhodol, že zážitky z natáčania posunie ďalej a spojil sa nielen s Google Cardboard a ich virtuálnou realitou, ale najnovšie i s Periscope. Zážitky z natáčania tak môžu ľudia okamžite ukázať svojim priateľom na Twitteri hneď z kamery.) 

 

Celkovo značka, ktorá má zvládnutý Instagram ukážkovo, sa považuje Nike. Pre Techinsider prezradil človek, ktorý je zodpovedný za stratégiu Nike na Instagrame, že Nike vždy vsádza skôr na prirodzený obsah, než komerčný. Snažia sa publikovať fotografie, ktoré vo vás vyvolajú pocit, že si chcete ísť zabehať či potápať sa. Napriek tomu, že je vonku zima, Nike počasie pojme ako prekážku, ktorú ľahko prekonáte.

Nike okrem hlavného účtu má aj svoje podúčty ako @nikebasketball, @nikerunning, @nikefootball, @nikewomen. Nike na Istagrame ide skôr cestou, kedy necentralizuje produkt, ale dáva si záležať na tom, aby využili dôvod, prečo ľudia na Instagram chodia – chcú pozitívnu inšpiráciu. Vyše 30 miliónov followerov dokazuje, že to s najväčšou pravdepodobnosťou robia dobre.   

A Nike si razí svoju stratégiu aj v publikovaní hashtagov. Tie nepridáva vo veľkom pri fotografiách, ako by sme možno čakali, ale naopak, hashtagy využíva veľmi citlivo a rozumne priamo v komentároch s užívateľmi tak, že ich pridáva priamo do viet. 

 

V Stratégiách sme sa zamerali na Instagram a pozreli sme sa na to, ako slovenské médiá využívajú túto fotografiami preplnenú sieť. Traja odborníci na sociálne siete vybrali tie, ktorým to podľa nich ide na Instagrame najlepšie.

 

Anketa:

1. Ktoré slovenské médiá to vedia dobre na Instagrame – čo by ste odporučili slovenských médiám na Instagrame? Ktoré médiá si myslíte, že by mali byť na Instagrame a nie sú tam? Ako by mali začať tieto médiá komunikovať na Instagrame?

2. Čím konkrétnym sa darí americkým médiám na Instagrame? 

3. Jedna rada, ako si prirodzene získať followerov (nie platených)? 

 

Juraj Kováč

creative team leader

THIS IS LOCCO

 

 

1.      Na slovenskom Instagrame to najviac ide televíziám a rádiám. Dobrý engagement a following majú TV JOJ, Markíza, Európa  2 ale aj Refresher. Spravidla postujú hlavne behind the scenes content a občasné sútaže.

 

 

2.      National Geographic si pomáha tagovaním autorov fotografií, z ktorých má každá krátky príbeh v sprievodnom texte. Celkovo aktívna spolupráca s inými silnými instagramermi, podobne ako to robí Redbull media house, zdieľanie fotiek, tagovanie, odpovede na komentáre. Dostávajú sa tak aj k followerom práve týchto osobností.

 

3.       Odlíšiť sa, nájsť si svoj vlastný formát, jazyk alebo vizualitu. Podobne ako Demotivácia, Barts Fish Tales alebo Murad Osmann. V prvom kroku je najjednoduchšie osloviť svojich terajších zákazníkov a fanúšikov z iných kanálov a oznámiť im, že sme na Instagrame.

 

 

 

Petra Divekyová

head of online

dotcom.sk

1. Mnohé slovenské médiá sú na Instagrame, no nekomunikujú aktívne napriek tomu, že rastie jeho potenciál. Je pravda, že základňa používateľov nie je masová ako v prípade Facebooku, pokiaľ však chcú osloviť aj mladšie publikum, Instagram je ideálna doplnková forma a treba tam experimentovať. Okrem toho, Facebook aktívne podporuje Instagram, čo môžeme pozorovať aj na nedávno spustenej Instagram reklame, ktorá je prepojená s Facebook ads. Stále však platí, že Instagram je sociálna sieť primárne zameraná na vizuálne pútavý, tematický obsah a treba si tu zvlášť nastaviť komunikačnú stratégiu. 

Spomedzi slovenských médií, ktoré sa na Instagrame nachádzajú a aj aktívne komunikujú vyniká TV Markíza a JOJ, ktoré komunikujú veľmi autenticky a ľudsky. Predstavujú rôzne známe osobnosti, ktoré sa v reláciách vyskytnú, prepájajú seriálových hrdinov so životom ich predstaviteľov - hercov a neuniká im ani aktuálnosť komunikácie a tiež sa venujú i obľúbenými zahraničným formátom. Okrem toho majú vybudovanú veľkú sieť followerov a ich príspevky majú vysokú odozvu.

Markíza sa takto venuje zahraničným témam (Oscary):

 

TV Joj sa takto venuje formátom, ktoré vysiela:

 

 

 

 

Anton Katrenčík

Social media manager

dotcom.sk

Naopak, pri médiách ako Denník SME, Nový čas alebo Pravda vidíme nižšie čísla, čo sa týka počtu followerov aj interakcií.   

 

SME - nízky engagement a veľa príspevkov. Mali by zlepšiť komunikovanie a prispievať aktuálne novinky.

 

NOVÝ ČAS - 378 followerov, posledný príspevok pred 7 týždňami

 

PRAVDA - nemá Instagram a mala by si ho určite zaviesť, ak chcú byť aktuálni a trendoví a získať si aj mladú cieľovú skupinu.

Slovenské média nekomunikujú aktívne, napriek tomu že rastie potenciál na rýchly rast a pokiaľ chcú byť stále aktívny a zacieliť aj na mladú cieľovú skupinu, mali by začať aktívne moderovať aj túto sociálnu sieť. Treba využiť zobrazenie každého príspevku, pokiaľ Instagram nezavedie algoritmus, ako má Facebook.

 

 

 

Petra Divekyová

head of online

dotcom.sk

 

2. Svetové média chápu potrebu komunikovať na Instagrame omnoho viac ako Slovenské. Je to aj tým, že pôsobia na omnoho väčšom trhu, než je ten slovenský. Podľa štatistík (Statista.com) k septembru minulého roka, najvyšší traffic na Instagrame pochádza z USA, Ruska, Turecka, Brazílie a UK. Postujú všetky výzanmné udalosti, ktoré hýbu svetom: filmy, šport, hudba, šoubiznis, modeling, zvieratá.

TIME - 2 mil. followerov, 20 000 likes priemerne na príspevku, komentárov priemerne 200 pri príspevku

 

FORBES - 491 000. followerov, 3 000 likes priemerne na príspevku, priemerne 100 komentárov pri príspevku

 

 

 

Anton Katrenčík

Social media manager

dotcom.sk

 

2. Čo sa týka televíznych staníc, veľmi dobre komunikuje MTV. Pravidelne pridávajú svoj televízny program v podobe vtipných príspevkov. Engagement je pomerne vysoký a určujú smer, ako by to mali robiť aj ostatné televízie.

 

BBC má 1,4 milióna fanúšikov a 70 % ich obsahu tvoria video posty. Je to zaujímavé, pretože väčšina videí sú trailery na filmy alebo seriály, čo považujeme za atraktívnu a aktuálnu formu, ktorou navnadia ľudí na sledovanie. Napriek tomuto faktu si asi followeri na to veľmi dobre zvykli a príspevky dosahujú priemerne cca 7 000 likes. Komunikácia v komentároch prebieha veľmi aktívne na tému, čo od tohto nového seriálu, resp. filmu, očakávajú.

 

Ďalšie svetové médium, ktoré má veľmi kreatívny a vizuálne prepracovaný obsah je CNN. Majú 1,6 milióna followerov a svoju komunikáciu zvládajú veľmi bravúrne.

 

Petra Divekyová

head of online

dotcom.sk

 

 

3. Najviac sa využívajú súťaže: “Označ svoju fotku nejakým #hashtagom, daj nám follow a vyhraj ...” Napríklad pri jednom kientovi nám v začiatkoch fungovalo, keď sme aktívne pridávali komentáre k fotkám ľudí, ktorí použili niektorý z #hashtagov súvisiacich s témou produktu alebo značky. Takí sa hneď stali našimi followermi, no bolo to dosť náročné na manuálnu robotu a častý monitoring. Používatelia na Instagrame sú hrdí, ak si značka vyberie a použije ich foto, kde označí aj používateľa. Práve preto tiež funguje, ak profil v pravidelných intervaloch uverejňuje aj obsah od ľudí. V zahraničí je tento princíp „get featured“ veľmi obľúbený, dokonca existuje mnoho inštruktážnych článkov, ako môže byť práve vaša fotka „featured“.   

 

 

 

Majdži Hadzimová

Senior Social Media Manager

TRIAD

 

 

1. Na moje prekvapenie celkom dobre poňala komunikáciu na Instagrame TV Markíza. Ich fotky vyzerajú väčšinou prirodzene, až na pár upútavkových, čo im ale viem prepáčiť. To, čo ich followerov zaujíma, sú fotky zo zákulisia nakrúcania ich obľúbených relácií, z pracovného života moderátorov, či hercov a samozrejme, najviac im srdiečka naskakujú za backstagové fotky Superstaristov. A presne to na ich profile aj nájdete.

 

Na druhej strane, napríklad Instagram Fun rádia je z môjho pohľadu príkladom toho, ako to na tejto imidžovej sociálnej sieti vyzerať nemá. Teraz neriešim čísla followerov a interakcií, ale content. Vizuály na štýl plagátov s množstvom textu a grafiky na Instagram nepatria. Keď niečo také vidím, mám chuť si okamžite zrušiť účet.

 

Keď už sa médiá rozhodnú komunikovať so svojimi fanúšikmi na Instagrame, musia si uvedomiť základné rozdiely najvyužívanejších sociálnych sietí a rešpektovať vlastnosti každej z nich. Aby som zostala v téme, Facebook by som prirovnala k bulváru, Twitter k spravodajstvu a Instagram k lifestylovému magazínu. A ako začať s komunikáciou? Na to žiadnu poučku nemám. Hlavne treba, ako som už spomínala, rozumieť platforme a pridávať vizuálne pekný content, ktorý by ste sami chceli vidieť a sledovať. Instagram je o inšpiráciách, preto by na ňom určite nemali chýbať médiá, ktoré sa týkajú voľnočasových aktivít ako cestovanie, šport, móda, lifestyle a podobne.

 

2. Ak sa chceme baviť o počte interakcií a followerov, odpoveď je logická a jednoduchá. Veľkosť trhu. Slovákov je momentálne na Instagrame len niečo viac ako 300 000. Ja by som sa skôr zahraničnými médiami inšpirovala z hľadiska obsahu. National Geographic to má zariadené geniálne. Okrem toho, že majú nevyčerpateľne zaujímavú tému, spolupracujú, pokiaľ viem, s profesionálnymi fotografmi, ktorí im poskytujú dokonalé fotky zvierat, prírody, krajiny. Všeobecne je to asi najvďačnejšia téma Instagramu. Na @natgeo nenájdete branded content v pravom slova zmysle a to je podľa mňa dôvod, prečo im to tak veľmi funguje. Ukazujú ľuďom to, čo chcú vidieť. Instagram je hlavne o storytellingu a inšpiráciách. Dobrým príkladom sú @herschellsupply, ktorí chápu záujmy svojich followerov. Vedia, že na Instagrame nechcú vidieť, aký batoh je práve zľavnený, ale čo všetko s ním môžu zažiť, prichádzajú sa na ich Instagram inšpirovať. 

 

Pozn. red: A @herschellsupply sa veľmi dobre darí aj v trende "organization porn", kedy značky na fotografiách umiestňujú svoje produkty, alebo veci, ktoré súvisia s produktami, v pravidelných tvaroch a líniách. Takto zostavený vizuál je príjemný na pohľad a určite spĺňa kritériá Instagramu. 

 

Napríklad tento obrázok si za prvý týždeň získal vyše 14 000 lajkov a vyše 300 komentárov:

 

3.    Žiť s followermi v dvojsmernej komunikácii, nielen slepo postovať fotky a čakať, že sa k všetkým nejakým zázrakom dostanú a každému sa budú páčiť. Základom je mať vlastný hashtag, čo máte uľahčené, pokiaľ fungujete na Instagrame ako brand. Používatelia tejto siete sú totiž natoľko šikovní, že napríklad #tatratea pridajú k svojej fotke s fľašou automaticky sami od seba. Pri spravovaní Instagram účtov je ďalej dobré byť proaktívny a párkrát v týždni si pozrieť thread fotiek s hashtagmi, ktoré s vašou značkou súvisia a v mene značky lajknúť fotky používateľov. Väčšina z nich vás takmer okamžite začne followovať v prípade, že tak ešte nerobí. Ja si s nimi dokonca v komentároch sem-tam aj trochu pokecám. Ďalším vďačným trikom je používanie hashtagov, samozrejme v rozumnej miere a k veci. Ak ste médium, používajte hashtagy, o ktorých publikujete a tak sa k vám dostanú aj ľudia, ktorí vás nepoznajú, ale dané témy vyhľadávajú. 

Zdroj: Erika Brindzová

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. december 2025 03:06