Vianočná sezóna je pre obchodníkov najúspešnejším obdobím roku. V prípade internetového predaja je dokonca každoročne ťahúňom celého roka. Zákazníci počas vianočných nákupov minú na internete zhruba tretinu celkového obratu.
Stratégie sa spolu s obchodnými reťazcami, portálom Heureka.sk – nezávislým porovnávačom cien zo stoviek internetových obchodov a tiež s internetovým ageregátorom zliav, portálom Odpadnes.sk, pozreli na vianočné nákupy 2015. Čo preferovali zákazníci, čo nakupovali v obchodoch, v e-shopoch a ktoré zľavy vybrali ako darčeky pod stromček?
ANKETA:
Ako sa zmenil nakupný košík spotrebiteľa vo vianočnom období, v porovnaní s bežným nákupnym košíkom? (ako z hľadiska jeho zloženia, tak z hľadiska jeho hodnoty)
Martin Gärtner, vedúci oblasti reklamy a hovorca Kaufland Slovensko
Do nákupného vozíka pravidelne pribúdajú tovary tradičnej sviatočnej kuchyne, pretože slovenský spotrebiteľ je v tomto stále pomerne konzervatívny resp. verný svojim zvykom a tradíciám. Samozrejme nechýbajú vianočné dekorácie, hračky atď. Odvaha a chuť skúsiť niečo iné tu však je, aj naša špeciálna ponuka domácich a zahraničných špecialít a lahôdok sa stretla s veľmi dobrou odozvou.
Denisa Pernicová, marketingová riaditeľka Billa
V porovnaní s predchádzajúcimi vianočnými obdobia nedošlo k žiadnym zásadným zmenám, všeobecne platí, že tak ako si ľudia doprajú darčeky pod stromčekom, doprajú si aj na vianočnom stole. Medzi tradičné veci, ktoré ľudia kupujú na Vianoce patria dlhoročne údené mäso, klobásy, kyslá kapusta či majonéza a sterilizovaná zelenina na zemiakový šalát. Vidíme určitý posun v nákupoch ovocia, kde sa popri tradičných mandarínkach a pomarančoch v košíkoch Slovákov čoraz častejšie nachádzajú aj exotické plodiny ako ananás, liči, papája či karambola. Za posledné roky evidujeme aj nárast predaja z pohľadu Vianoc menej tradičných druhov rýb – na našich stoloch sa tak namiesto kapra ocitá predovšetkým losos či pstruh.“
Zuzana Lošáková, Manažérka oddelenia Komunikácie Tesco Stores SR
Predvianočné obdobie a Vianoce – ktoré verejnosť vníma aj ako sviatky hojnosti - sú pre maloobchod sezónou s najsilnejším potenciálom. Ľudia si v tomto období radi doprajú vyššiu kvalitu – nielen už pri tradičných potravinách a produktoch, ale aj pri luxusnejších, či exotickejších výrobkoch. Sledujeme to napríklad pri našej prémiovej značke Tesco Finest, ktorá ponúka aj kvalitné vína a sekty, syry a šunky.
Je prirodzené, že v období sviatkov vyzerá zloženie nákupného košíka inak ako pri bežnom nákupe – vo väčšom množstve zákazníci nakupujú ryby (v obľúbenosti stále vedie kapor), hydinu, ingrediencie na tradičné jedlá, ako je napríklad kapusta, majonéza, zemiaky, vajíčka. V tomto období sa v domácnostiach oveľa viac pečie, takže je veľký záujem o rôzne druhy tukov na pečenie, maslo, múku, margaríny a smotanu.
Tradične sa vo väčšom množstve nakupuje citrusové a aj exotické ovocie.”
Nezávislý porovnávač cien Heureka.sk Stratégiám vyšpecifikova top produktové kategórie a tiež top produkty, ktoré boli hitom vianočných nákupov 2015
Top kategórie:
Parfémy
Knihy
Mobilné telefóny
Hodinky
Top produkty:
Krv nie je voda – Dominik Dán
GOGO – Chalan z internetu
Huawei P8 lite
Scholl velvet Smooth express
Hugo Boss No.6 Bottled
Lanvin Eclat D’Arpege
Casio LTP
GTA 5
Prečo som prelomil mlčanie – Mikuláš Černák
Sony Playstation 4
Agregátor zliav Odpadneš.sk Stratégiám poskytlo top kategórie nakupovaných zliav za obdobie 1.-24.12.2015 a v rámci nich top produkty.
1. Pobyty a dovolenky
Pobyty kúpeľných mestách, liečebné pobyty
Pobyty v Tatrách
Pobyty na horách
2. Tovar
Hračky a interaktívne hry
Oblečenie a módne doplnky
Vianočné dekorácie
3. Služby
Klasické masáže
Thajské masáže
Kadernícke služby
4. Fotodarčeky, fotoslužby
Fotokalendár
Fotografila na plátno
Fotokniha
5. Vstupy do aquaparkov a wellness
Celodenné vstupy aquaparkov
Wellness pre dvoch
Vstup do soľnej jaskyne
6. Jedlo
Vianočné menu, večera pre dvoch
Grilované špeciality
Pizza
7. Skipassy
Skipass do Jasnej vo Vysokých Tatrách
Skipass do Jasenskej doliny
Skipass do strediska Ski Krahule
8. Predplatné časopisov (rôzne tituly)
9. Adrenalínové zážitky
Jazda rýchlym či extrémnym autom
Adrenalínové skupinové reality hry
Letecké zážitky
„Pozorovali sme znížený záujem o lyžiarske a silvestrovské pobyty. Teplé počasie a nedostatok snehu zohral svoju úlohu. Prekvapil nás záujem o relaxačné omaľovánky pre dospelých. Trendy v ostatných oblastiach sú porovnateľné s rokom minulým,“ dodáva Lenka Kružlicová z obchodného oddelenia Odpadneš.sk.
Zdroj: rm