StoryEditor

Michal Klíma: České vydavateľstvo Vltava-Labe-Press má pre Pentu veľký potenciál

11.11.2015, 09:35
Vedenia vydavateľstva Vltava-Labe-Press sa ujal Michal Klíma. A do Prahy si berie Milana Mokráňa, bývalého šéfa Ecopressu, dnes vydavateľstva Mafra Slovakia.

Predal  vlastný mediálny biznis, aby sa opäť stal manažérom veľkého mediálneho domu. Jedným z jeho prvých krokov  bude začlenenie vlastnej bývalej firmy Tablet Media  pod VLP. A potom príde na rad hľadanie efektívnych ciest, ako robiť vydavateľský biznis v ére nových technológií a sociálnych sietí. S Michalom Klímom, jedným z najúspešnejších mediálnych manažérov v Česku sa rozprával Leoš Kyša z českého Mediahubu.

S: Vydavateľstvo Tablet Media ste po necelých troch rokoch existencie predali investičnej skupine Penta. Prečo ste tak urobili?
Od začiatku som predpokladal, že nie je možné rozvíjať firmu v tejto brandži bez väčších investícií. Navyše vzhľadom na súčasnú koncentráciu médií je jasné, že ak je podobná aktivita súčasťou väčšieho celku, má významnejšiu šancu na úspech než ako samostatný projekt. Predaj Tablet Media tak logicky súvisí so vstupom Penty  do vydavateľstva  VLP, kde sa ponúka celý rad synergií.  Už len preto, že Tablet Media je iba digitálna záležitosť  a VLP naopak v digitálnom svete trošku zaspala.

S: Vo vydavateľstve zostávate. Aká je vaša súčasná pozícia?
V súčasnosti som jediným členom predstavenstva Tablet média, a teda tým, kto firmu riadi. Ak dôjde k integrácii Tablet Media do VLP, budem pokračovať v tejto pozícii aj tam. (Michal Klíma je predsedom predstavenstva Tablet Media i predstavenstva VLP a zároveň generálnym riaditeľom VLP).

S: Za koľko ste Tablet Media predali?
To nemôžem, bohužiaľ, povedať. Máme v zmluve klauzulu o mlčanlivosti týkajúcu sa okrem iného aj tohto údaja.

S: Môžete aspoň povedať, či ste sa dostali na nulu? Predsa len, investície do rozbehu Tablet Media boli vysoké a museli ste si zobrať pôžičky.
Obchod má taký charakter, že tieto záležitosti sú už vyriešené, tak sa nebojte, dlžný nikde nezostanem.

S: Aké máte teraz plány s Tablet Media?
Plány sa týkajú predovšetkým súčinnosti s denníkom a médiami, ktoré sú v skupine VLP Astrosat. Predpokladáme, že dôjde k prepojeniu využitia obsahu, ktorý vzniká tam a ktorý vzniká u nás. Navyše budeme schopní dodať know-how, ktoré teraz nemajú.

S: Ako hodnotíte tri roky samostatnej existencie Tablet Media?
Má to dve roviny. Po obsahovej stránke sa redakciám, ktoré viedla Eva Hanáková, určite podarilo vyvinúť mimoriadne dobré produkty, na ktoré som hrdý. Koncepcia aj obsah týždenníkov Dotyk a Dotyk biznis sú veľmi kvalitné. Druhou rovinou je technológia, ktorá sa veľmi rýchlo posúva ďalej a tam stojíme na nejakom rázcestí. Na celom svete rozmýšľajú, kam tabletové časopisy posunú. Veľmi intenzívne to sledujeme a vidíme, že sa prechádza k responzívnym webom alebo mobilom. Posunúť sa musíme aj my. Za pár mesiacov k nejakému technologickému skoku dôjde.   

S: Vo všeobecnosti je problém predávať digitálne produkty inzerentom. Ako sa  darilo vám?
Keď sme v roku 2013 začínali, verili sme, že sme na konci inzertnej krízy. To sa nepotvrdilo, a to bol náš najväčší problém.  Keď sa inzertné objemy znižujú, je pre nový druh mediálnych formátov o to ťažšie získať inzerentov. Na druhej strane tí, ktorí to s nami skúsili, sú veľmi spokojní. Tabletové médiá umožňujú unikátny spôsob inzercie, ktorá ponúka veľkú mieru účinnosti. Napríklad  preto, lebo sú interaktívne a  majú neopozerané formáty. Skúsenosti zo zahraničia, kde sa meria účinnosť inzercie v tabletových médiách, ukazujú, že inzeráty v nich majú najväčší účinok.
 
S: Urobila Penta dobre, keď kúpila VLP (Vltava-Labe-Press)?
VLP je vo  všeobecne veľmi  podceňovaná firma. Pritom najmä v súvislosti so spojením s magazínmi Sanomy veľmi posilnila svoje postavenie na trhu a patrí do najväčšej mediálnej trojky, popri CNC a Mafre. Nižšia viditeľnosť VLP je daná tým, že Deník nie je na pražskom trhu.  No všade inde je. S Mf DNES a  Bleskom  sa všade okrem Prahy Deník sa strieda na prvých troch miestach predaja. Penta urobila dobre, nemôžem tvrdiť nič iné, ​​pretože ako ich poradca som im ten nákup od začiatku odporúčal. Nehodnotím teraz cenu, pretože ju nepoznám, ale VLP má veľký potenciál, ktorý pôvodný nemecký vlastník nebol schopný využiť. Najmä preto, lebo nedokázal rýchlo reagovať na to, ako sa vyvíja trh. V zložitých časoch pre médiá, je to veľmi dôležité. Musíte myslieť inak, než je konjunktúra, a to majitelia VLP úplne nedokázali.

S: Deník, rovnako ako Právo, Blesk, Hospodárske noviny či Mf Dnes idú s predajmi dole. Dá sa to zastaviť?
Zastaviť sa to  nedá. Je preto potrebné využívať nové platformy, ktoré sa ponúkajú. Nemožno už hľadieť na tlačené médiá  ako na základný produkt. Musíte sa pozerať na vydavateľstvá ako na firmy, ktoré vyrábajú obsah a s ním musíte vedieť veľmi dobre obchodovať, teda predať ho čitateľom a divákom.  Musíte vytvoriť také modely, ktoré budú vytvárať dostatok prostriedkov, aby sa obsah mohol tvoriť a vytváral majiteľovi zisky. Upínať sa na záchranu papierových novín je nezmysel. Printové noviny  úplne neskončia, budú len v útlme a musíme nachádzať nové cesty, ako dostať obsah k čitateľovi. V prípade  regionálnych novín je to teraz ťažšie, keďže sa v jednotlivých okresoch bavíme o nákladoch v jednotkách až desiatkach tisícoch. Problémy, ktoré pri najnižších nákladoch vznikajú pri polygrafickej výrobe, sú už dosť akútne.
 
S: Nemali vaši redaktori problém so vstupom Penty?  Na Slovensku s príchodom Penty do médií, vzhľadom na aféru Gorila, došlo k masovým odchodom.
Problémy boli v denníku Sme, nie v médiách, ktoré nakupovali vo všeobecnosti. Sme boli noviny, ktoré aféru Gorila otvorili a opísali. V okamihu, keď Penta kúpila Sme, novinári cítili konflikt záujmov. Keď  Penta kupovala vydavateľstvo Spoločnosť 7 Plus, k žiadnemu konfliktu naopak nedošlo. Ľudia z Tablet Media to prijali pokojne. Chápu, že sme v situácii, keď potrebujeme finančného partnera a chápu, že finančný partner dnes bude skôr spoločnosť pôsobiaca v mnohých ekonomických oblastiach než iba v mediálnom biznise.  Oni a, samozrejme, aj ja, veríme, že nebude dochádzať k ovplyvňovaniu obsahu zo strany majiteľov.

S: Budete sa však logicky stretávať s podozreniami, že sa tak deje. Mimochodom, také reakcie sa už v prípade Deníka objavili ešte predtým, než Penta VLP vôbec prevzala.
Počítam s tým a verím, že to zvládneme. Niektorí ľudia budú určite vidieť vplyv majiteľov tam, kde nie je, hľadať skryté významy v rôznych článkoch, či už to budú konkurenčné médiá alebo politici , ale to je prirodzené a musíme sa s tým pobiť. Pritom práve novinári by mali vedieť, že linka majiteľ – autor taká jednoduchá nie je. Vulgárnym spôsobom vo veľkom médiu ovplyvňovať vznik článku môžete ťažko.
 

S: S vami do VLP určite prídu vaši ľudia. Špekuluje sa o iných výrazných postavách českej mediálnej scény. V každom prípade zo Slovenska prichádza Milan Mokráň, bývalý šéf vydavateľstva Ecopress, dnes Mafry Slovensko.

Milan Mokráň pracuje vo VLP ako môj externý konzultant. Dúfam, že sa dohodneme aj na ďalšej spolupráci v budúcom roku, podrobnosti teraz povedať nemôžem.

S: Budú Milana Mokráňa nasledovať iní ľudia zo Slovenska?

Zo Slovenska Milana asi teraz nikto iný nasledovať nebude, ale vytvorí sa intenzívna spolupráca medzi VLP na jednej strane a News Media Holdingom (NMH) a Petit Pressom na druhej strane.

S: Opýtam sa ešte raz na budúcnosť tlačených denníkov. Koniec koncov o osude jedného z troch najväčších na českom trhu budete teraz rozhodovať.
Deník a mnohé ďalšie noviny tu o päť rokov určite budú. Ďalej nie je možné predikovať nič. Môj najväčší poznatok za dvadsať rokov vývoja českých médií v prostredí slobodného trhu, ale aj z vývoja médií vo svete za posledných pätnásť rokov je, že predikovať sa dlhodobo nedá vôbec nič. Keď sa pozriete spätne, nikto nepredpokladal, ako sa vyvinie internet, že vzniknú sociálne siete a aký budú mať vplyv na médiá. Rovnako ako sa vyvinú mobilné telefóny a akú budú hrať úlohu pri šírení informácií. Jediné, čo dnes môžeme povedať určite je, že dôležitý je obsah. To je jediné, do čoho treba investovať a čím sa zaoberať.

S: Aké postavenie má vydavateľstvo Vltava-Labe Press na českom trhu?

Vltava-Labe-Press spolu s vydavateľstvom Astrosat je druhým najväčším mediálnym subjektom na českom mediálnom trhu. Vo svojom portfóliu má 71 regionálnych denníkov združených pod názvom Deník a ďalších viac ako 20 regionálnych týždenníkov. Do portfólia titulov VLP patria aj magazíny: Glanc, Kondice, Gurmet, Magazín Šíp, Dům & zahrada, Story, niekoľko TV magazínov a ďalšie.

 

Pôvodný rozhovor bol uverejnený na českom portáli mediahub.cz.

 

 

Zdroj: Leoš Kyša (Mediahub.cz), pš

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
15. júl 2025 15:48