StoryEditor

Zákaz tínedžerom do 16 rokov používať sociálne siete: EÚ v pravidle poľavila

22.12.2015, 08:11
Každá členská krajina EÚ si zvolí vlastnú hranicu veku, kedy môžu tínedžeri používať sociálne siete. Na výber máme od 13 - 16 rokov.

Na štvrtkovom zasadnutí Európskeho parlamentu nedošlo k dohode, podľa ktorej by si každý európsky tínedžer do 16 rokov musel pýtať súhlas rodičov na používanie sociálnych sietí. 

Výsledkom hlasovania je, že každá členská krajina EU si môže zvoliť vlastnú hranicu veku, ktorú ak tínedžer nedosiahne, nebude môcť používať sociálne siete. Na ich používanie bude potrebovať súhlas rodičov. Hranicu veku si môže členská krajina vybrať v rozmedzí medzi 13 – 16 rokov. 

Týkať by sa to malo najmä sociálnych sietí ako Facebook, Instagram, Snapchat, súhlas rodiča by pritom tínedžer potreboval pri každom prihlásení sa do svojho účtu.

Nové pravidlo EU je súčasťou novej európskej legislatívy, ktorá má lepšie ochrániť osobné údaje užívateľa internetu. Práve sociálne siete majú prístup k veľkému množstvu osobných dát. Z tohto dôvodu sa legislatíva zameriava na zvýšenie hranice veku, kedy môžu tínedžeri sociálne siete používať. Nová legislatíva sa dotkne iba európskych užívateľov sociálnych sietí. Pre amerických zostáva hranica veku, ktorá bola doteraz platná aj pre nás – 13 rokov. Väčšina členských krajín, vrátane Slovenska, túto hranicu prijala, s výnimkou Španielska, kde spoločnosti nemôžu spracovávať dáta ľudí mladších ako 14 rokov. Prístup na Facebook teda nemajú povolený.

 

Tak ako upozorňuje portal BBC novou regulou sa môže narušiť jednotný digitálny trh, o ktorý sa firmy a najmä zadávatelia reklamy snažia. Na názor sme sa pýtali odborníka na digitálnu reklamu Martina Wosku z agentúry TRIAD Advertising. Upozorňuje, že hranica veku sa bude obchádzať a neskôr môžu byť tínedžeri vystavení reklamám, ktoré nie sú pre nich určené: “Príde mi to absotútne naivné a neviem si predstaviť, že by to mohlo niečomu naozaj pomôcť (okrem toho, že sa to ani nedá reálne urobiť). Skúšam si predstaviť teenagera, ktorý pri každom prihlásení na Snapchat volá mamičku, aby mu to odklikla a zdá sa mi to ako dosť vtipná situácia. Jediným skutočným výsledkom bude, že odrazu budeme mať oveľa viac 16-ročných užívateľov, ktorí ale budú v skutočnosti mladší. A keďže sa vek updatuje automaticky, neskôr to budú 18-roční, ktorí budú mať v skutočnosti iba 15 a budú vystavení marketingovému cieleniu na dospelých. A to je zlá vec, nie?”

Matej Lupták, špecialista na PPC reklamu v novovzniknutej agentúre Digiline upozorňuje na to, že marketingové kampane by mohli týmto krokom zasiahnuť menšiu časť svojej cieľovej skupiny, problém vidí skôr v prípade, ak by sa zákaz týkal Youtube: "Takéto obmedzenie v prípade niektorých značiek môže znamenať stratu časti reachu (zásahu) a nutnosť úpraviť komunikáciu smerom k decision makerovi – rodičovi. V súčasnosti by zmena zasiahla na Slovensku v tomto vekovom rozpätí približne 13% používateľov Instagramu a približne 5% na Facebooku. Obmedzenie však môže mať väčší vplyv na Youtube, kde sa vytvára mladé a nezanedbateľné publikum okolo známych Youtuberov, ktorých kanály tvoria novú formu zábavy práve pre túto vekovú skupinu. Môže to mať za následok zníženie počtu impresií pri cielení na záujmy a témy spojené s gamingom, vlogmi či kozmetikou a módou. To sú však len hypotetické scenáre, v realite však môže vynaliezavá mládež obmedzenie jednoducho obísť podobne, ako sa to deje na Tinderi – jednoduchým nastavením vyššieho veku pri registrácií na sociálnej sieti."

Sociologička Silvia Porubänová upozorňuje, že tínedžeri budú obmedzenie vnímať ako zásah do života: "Treba si uvedomiť, že v súčasnosti sú už aj desaťročné deti absolútne zdatné v tejto oblasti. Obávam sa, že sú technicky schopné obmedzenie obísť. Takže, pokiaľ ide o možnosti praktickej realizácie takéhoto opatrenia, nevidím veľké šance ani u spomínaných trinásťročných, nehovoriac o šestnásťročných. Suma sumárum, ak sa takéto opatrenie príjme, bude pravdepodobne iba formálne a prakticky ťažko realizovateľné. Obmedzenie budú  tínedžeri nepochybne budú vímať ako fatálny zásah do svojho spôsobu života, predovšetkým tá časť, ktorá na sociálnych sieťach doslova žije. Problémom je skôr otázka miery a rozumného času, ktorý sa na sociálnych sieťach trávi a vo vzťahu k deťom a mladým ľuďom, samozrejme aj nevyhnutnosť eliminácie škodlivých, rizikových a patologických informácií a kontaktov,

Zdroj: Erika Brindzová

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
10. november 2025 20:26