StoryEditor

Alkohol vo svete dostaneme v nových obaloch. Zakázať chcú aj reklamy (veľký prehľad)

25.01.2016, 09:22
Svetové vlády sa po tabakových výrobkoch snažia regulovať aj obaly alkoholu a nezdravých jedál. Prinášame 12 zmien, ktoré plánujú zaviesť.

Svetové vlády sa po tabakových výrobkoch snažia regulovať aj obaly alkoholu a nezdravých jedál. Prinášame 12 zmien, ktoré plánujú zaviesť.

V súčasnosti sa na Slovensku zavádza nová smernica, ktorá bude regulovať tabakový priemysel. Jednou zo zmien budú nové nechutné obaly cigariet.

Stratégie sa pozreli na to, ktoré ďalšie krajiny sa nechali európskou smernicou inšpirovať a plánujú zavádzať zmeny obalov iných výrobkov. Najviac sa zmeny budú týkať trhu s alkoholom a nezdravých jedál a nápojov, tzv. junk food. A regulovať sa vlády alebo zdravotné organizácie v jednotlivých krajinách snažia aj samotné reklamy. Tie chcú zakázať.  

 

 

Austrália

Obaly nezdravých jedál

Potom, ako Austrália nariadila generické obaly tabakových výrobkov, sa schyľuje k debatám o zmene obalov nezdravého jedla. Jedlá s vysokou energetickou, ale nulovou výživovou hodnotou spôsobujú vážne zdravotné problémy, varujú zdravotné organizácie. Mnohé z nich môžu byť v konečnom dôsledku podobné ako pri fajčení. Odborníci tvrdia, že ak by obaly nezdravých jedál obsahovali podobné nechutné obrázky, ako sú na obaloch cigariet, mohlo by  to viesť k poruchám stravovania najmä u mladých ľudí. Prvým krokom k vyriešeniu tohto problému je tzv. hviezdičkový systém, ktorý sa používa na označenie zdravších jedál s dobrou výživovou hodnotou. Píše o tom foodnavigator-asia.com

Odborníci na výživu v Austrálii si myslia, že keby na obaloch nezdravého jedla pre deti neboli obrázky rozprávok a komiksov, stratili by pre ne čaro. Avšak odborníci na medzinárodnej konferencii o výžive v januári 2015 v Ríme sa dohodli, že zlepšenie vo výžive a stravovaní sa detí si vyžaduje aj legislatívne úpravy marketingu nezdravého jedla, píše foodsafety.com.au.

 

Obaly alkoholu

V Austrálii sa po úspešnej kampani cielenej na zdravotné riziká spojené s fajčením zdravotní aktivisti snažia zdôrazniť aj varovania na alkoholických nápojoch, píše heraldsun.comKampaň je zameraná od piva a vína až po tvrdý alkohol. Obaly by mali obsahovať varovania o pití v tehotenstve a varovanie v znení „deti a alkohol sa nemiešajú“. Dobrovoľne ich predstavil vinársky priemysel, návrhy však odborníci považujú za nedostatočné. Cieľom je, aby vláda bola ochotná podporiť varovné označenia na predných etiketách vín, pív a tvrdého alkoholu v rozmeroch 25%. Výrobcovia alkoholu v Austrálii s týmto krokom nesúhlasia. Vravia, že niektoré zdravotné riziká sú nepodložené dôkazmi a po prijatí takýchto opatrení by boli na smiech celému priemyslu.

 
 

Veľká Británia

Obaly alkoholu

Lekári vo Veľkej Británii vravia, že seriózne upozornenia by mali byť i na fľašiach alkoholu a to dobre viditeľné, aby sa prekonala rozšírená ignorancia verejnosti voči dôsledkom, ktoré so sebou pitie veľkého množstva alkoholu prináša. Varovania by pomohli dovzdelať ľudí predtým, než si kúpia alkoholický nápoj. Návrhy znenia takýchto varovaní sú napríklad: „Alkohol zvyšuje riziko násilia a zneužívania“ alebo „Alkohol každoročne spôsobuje 15 000 úmrtí vo Veľkej Británii“, informoval The Guardian.

 

Sladené nápoje

Ďalšou krajinou, ktorá si posvieti na umelo sladené nápoje, je Veľká Británia. Podľa výskumov existujú spojitosti medzi sladenými nápojmi, obezitou a cukrovkou 2. typu. Odborníci vo Veľkej Británii preto chcú dosiahnuť označenia na umelo sladených nealkoholických nápojoch, ktoré by mali jasne uvádzať, koľko cukru obsahujú i to, že na dosiahnutie zdravej stravy je nutné znížiť ich konzumáciu. Iný výskum ukázal, že sladené nápoje môžu poškodiť pečeň a obličky, viesť k rakovine a demencii. Podľa profesora Barryho Popkina z Univerzity v Severnej Karolíne, súčasťou našej stravy, ktorá sa správa rovnako ako tabak, sú sladené nápoje, informoval Daily Mail.

 

Zákaz reklamy na nezdravé jedlo

Charitatívna organizácia vo Veľkej Británii, British Heart Foundation vypracovala plán, ktorým sa snaží donútiť vládu, aby upravila zákony týkajúce sa reklamy a marketingu nezdravého jedla pre deti. Firmy využívajú diery v zákonoch, ktoré nie sú dostatočne jasne sformulované. V petícii, ktorú predložili vláde, žiadajú, aby bola zakázaná reklama na nezdravé jedlo pred 21. hodinou a prísnejšie zákony regulujúce on-line reklamu, ktoré by zároveň  rozlišovali medzi zdravým a nezdravým jedlom. Informovala o tom stránka bhf.org.uk.

 

 

New York - sladené nápoje

Zákonodarcovia v štáte New York premýšľajú o textovom varovaní na sladených nápojoch. Zákon by vyžadoval, aby bol na nich text so znením: „Bezpečnostné varovanie: Pitie nápojov s pridanými sladidlami môže viesť k obezite, cukrovke a zubnému kazu.“ Nadmerná konzumácia umelých cukrov spôsobuje vážne zdravotné problémy, ktoré v dnešnej dobe zasahujú veľkú časť populácie. Preto by im mala byť venovaná rovnaká pozornosť ako boju proti cigaretám. O prípade píše takepart.com.

 

 

Čítajte tiež:

 

 

Thajsko - obaly alkoholu

Thajská vláda minulý rok vydala rozhodnutie, že etikety na alkoholických nápojoch budú obsahovať upozornenia a môže sa zmeniť aj znenie reklamných textov. Alkohol nesmie byť propagovaný žiadnym spôsobom, ktorý zvýrazňuje jeho účinok, kvality, množstvá a navádza ľudí, aby ho pili. Tento návrh mali doplniť aj o názorné obrázky chorôb spôsobených alkoholom, no v tejto forme neprešiel. Informoval o tom portál tillecke.com.

 

Írsko - zákaz reklám na alkohol

Snaha o zákaz propagácie alkoholu je aj v Írsku. Podľa prieskumov z roku 2013 Íri pijú 700 krát viac alkoholu, než je Európskou úniou odporúčaná dávka, aby sa predišlo rakovine. Odborníci tvrdia, že zákaz propagácie alkoholu je jediný spôsob, ako môžu u ľudí vytvoriť zdravší vzťah k alkoholu. Agresívne marketingové taktiky, ktoré používajú výrobcovia alkoholu, majú veľký vplyv na mladých ľudí. Vláda  zvažuje aj zákaz sponzoringu športových a kultúrnych podujatí výrobcami alkoholických nápojov. Viac o prípade nájdete na journal.ie.

 

Juhoafrická republika - zákaz reklamy na alkohol

V Juhoafrickej republike to po zákaze propagovania tabakových výrobkov vyzerá tak, že rovnaký osud postihne aj reklamy na alkohol. Je možné, že pribudne aj zákaz propagácie nezdravých jedál pre deti. V takom prípade by boli reklamy na nezdravé jedlo zakázané počas vysielania detských programov. Tieto opatrenia sa budú prerokúvať v súvislosti so stratégiou ministerstva zdravotníctva zameranou na zníženie výskytu civilizačných chorôb, píše iol.co.za.

 

Wales - zákaz reklamy na alkohol

Vo Walese je každoročne do nemocníc prijatých 13 000 ľudí, ktorých zdravotné problémy zapríčinil alkohol. Ak chce Wales vyriešiť problémy s nadmerným pitím alkoholu, musí dôjsť k obmedzeniu reklám alebo k ich úplnému zákazu. Masívne reklamné kampane spôsobujú, že sa nadmerné pitie alkoholu stáva bežnou súčasťou životného štýlu. Jediným spôsob ako tomu predísť je výrazné obmedzenie reklamy, prípadne jej úplný zákaz, píše walesonline.co.uk.

 

Malajzia - zákaz reklamy na nezdravé jedlo 

V Malajzii prísne obmedzia propagáciu nezdravého jedla s vysokým obsahom cukrov a tukov pre deti. Ďalším krokom k ochrane mladistvých bude zákaz vystavovania cigariet v obchodoch, aby tak zabránili vplyvu marketingu tabakových výrobkov na deti. Informoval o tom marketing-interactive.com.

 

Kanada a Švédsko - zákaz reklamy na jedlo pre malé deti 

Podľa sustainweb.org sa podarilo zakázať reklamu akéhokoľvek jedla malým deťom napríklad v kanadskom Quebecu a aj vo Švédsku. Cieľom je zabezpečiť, aby sa podobná reklama nedostávala k deťom. Regulácia by sa mala týkať reklám, ktoré nie sú v televízii a rádiu.   

Zdroj: Erika Brindzová

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
24. jún 2025 08:43