StoryEditor

Cirkus Trump zdvíha sledovanosť americkým televíziám

04.04.2016, 12:35
Z pohľadu politiky je to znepokojujúce, ale televízia je zábavnejšia.

Prezidentská kampaň a mediálny fenomén Donalda Trumpa znovu dodávajú farebnosti americkým spravodajským televíziám, ktoré po niekoľkých ťažkých rokoch zaznamenávajú rekordnú sledovanosť.  "Myslím, že môžu ďakovať Donaldovi Trumpovi. Pre týchto ľudí to je dar z nebies," hovorí profesor na kalifornskej škole žurnalistiky USC Annenberg Gabriel Kahn.
Prvýkrát v histórii káblovej televízii v Spojených štátoch sa konzervatívna spravodajská televízia Fox News dostala v prvom štvrťroku do čela sledovanosti.  CNN tiež začala rok veľmi dobre, priemerná sledovanosť bola najvyššia za posledných sedem rokov. Tretia najväčšia spravodajská televízia MSNBC podľa údajov agentúry Nielsen zaznamenala najlepšie výsledky za posledné tri roky.

Cena reklamy rastie
Tento nárast je oveľa výraznejší, než tomu býva v prípade ostatných amerických predvolebných kampaní. Napríklad CNN si tak už od vlaňajšieho septembra, keď sotva začali primárky, mohla za reklamu účtovať štyridsaťkrát viac ako inokedy, uviedol časopis US News."Pokiaľ  ide o republikánov, máme tu kandidátov, ktorí sa púšťajú do osobných útokov či vydávajú trochu bláznivé vyhlásenia, a to je pre televíziu vynikajúce," hovorí profesorka na Delawarskej univerzite Dannagal Youngová. "Z politického hľadiska je to trochu znepokojujúce, ale televízia sa tak stáva zábavnejšia," dodáva.

Reality šou Trump
V centre tohto diania je kandidát Donald Trump. "Spravodajské televízie zamerali všetky svoje programy na to, aby okolo Trumpa vytvárali 24 hodín denne reality šou," usudzuje Kahn. "V dôsledku toho potom televízie nekladú dôraz na postoje kandidátov v zásadných otázkach, ale na to, čo kto o kom povedal, kto na koho zaútočil a kto je na čele alebo na chvoste prieskumov verejnej mienky", myslí si Youngová.
Tento prístup nepriamo kritizoval prezident Barack Obama, keď obvinil niektoré médiá, že nechávajú kandidátov diktovať, ako majú o kampani informovať. Situácia, z ktorej spravodajské televízie ťažia, by však nemala trvať dlhšie ako počas kampane. A možno ešte kratšie: kým v júli  každý tábor nominuje svojho kandidáta.

Sledovanosť závisí od mien kandidátov
Spravodajstvo z kampane zastavilo klesajúcu tendenciu sledovanosti spravodajských kanálov: tá v rokoch 2009 až 2014 klesla takmer o 19 percent, uviedla agentúra AFP.
"Je to chvíľková záležitosť. Nemožno hovoriť o dlhodobej stratégii, ktorá by pomohla spravodajským televíziám vymaniť sa z tendencií, ktoré ich ťahajú ku dnu," usudzuje Kahn.
"Počas kampane a po nej musia Fox News, CNN a MSNBC preukázať svoju legitimitu a figurovať medzi privilegovanými kanálmi na internete a sociálnych sieťach. To je ale zmena, ktorú je ťažké uskutočniť,"upozorňuje Kahn. "Televízie sú na sociálnych sieťach veľmi aktívne", dodáva Youngová.

Spravodajské televízie môžu tiež snívať o scenári, ktorý sa dnes zdá byť nepravdepodobný, ale ktorý nemožno vylúčiť: konečné víťazstvo Donalda Trumpa. "Ak to bude  Trump, budú akcionári týchto televízií ďakovať nebesiam," domnieva sa Youngová.

Správu ČTK uviedol na svojom webe portál mediahub.cz.

Zdroj: Mediahub, ČTK

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
16. máj 2025 00:37