Ešte pred niekoľkými dňami neznámy študent. Dnes sa jeho meno skloňuje takmer na všetkých stránkach médií. Jakub Dušička so svojim návrhom loga slovenského predsedníctva v Rade Európskej únie pobúril tak laickú ako aj odbornú mienku. Tým, že sa zapojil do súťaže a vyhral.
Začiatkom tohto týždňa sa celé Slovensko stalo odborníkom aj na grafický dizajn. Na slávnostnom galavečere bolo predstavené logo slovenského predsedníctva v Rade Európskej únie, ktoré navrhol mladý, 23 ročný študent Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, Jakub Dušička. Logo vyvolalo diskusie tak v rade laickej verejnosti, ktorá okrem štandardného páči sa - nepáči sa, spochybňovala aj sumu, ktorú Jakub Dušička dostal za návrh a dizajn manuál – 4 500 eur. Odborná verejnosť sa zamýšľala nad vizuálnou stránkou ako aj nad tým, že na tak dôležitú vec bola vypísaná súťaž pre verejnosť. Porozprávali sme sa s autorom návrhu, Jakubom Dušičkom.
S:Prečo ste sa rozhodli prihlásiť sa do súťaže?
Bola to jedna z tém ročníkovej práce, ktorú som si vybral. V podstate som mal prácu hotovú a nemal som čo stratiť.
S: Čo všetko ste navrhli?
Vypracoval som kompletne celý dizajn manuál, veľmi rozsiahly. Mal okolo sto strán.
S:Navrhovali ste aj online?
Nie, ja som web nerobil, riešil som iba kompletne celý print. I keď to logo som navrhol tak, aby sa s ním dalo fungovať aj v online, aby sa napríklad dalo rozpohybovať. A som rád, že s ním v online ďalej pracovali, pretože na to bolo určené.
S: Prečo ste nešli do nejakých ornamentálnych, ľudových detailov, čo je pre Slovensko typické?
Chcel som priniesť niečo iné, mal som asi pocit, že by to bolo prvoplánové riešenie. A preto som tradične nesiahol po klasických prvkoch ľudovej kultúry. Napriek tomu, si myslím, že aj tento vizuál vyznieva dosť, ak to môžem povedať, ornamentálne. Čo by som asi dnes s odstupom času už tak neurobil.
S: Nie ste hádam s tým logom stotožený?
To nie, ale myslím si, že každý, kto dokončí svoju prácu, si s odstupom času povie, že niečo by opätovne urobil inak. Každý vidí „nedostatky“. Takto to vnímam aj ja. Nie je to úplne najlepšie logo na svete, ale tiež si myslím, že nie je úplne najhoršie. Má svoj štandard a nemusím sa zaňho hanbiť.
S: Koľko hodín ste strávili nad tým logom?
Návrh prišiel celkom rýchlo. Bol to vlastne môj prvotný nápad. Potom som na jeho stvárnení pracoval celý semester. No a potom som asi tri a pol mesiaca pracoval na takmer sto stranovom manuály.
S: Za 4 500 eur. Máte pocit, že je to adekvátna suma? Aj v kontexte toho, koľko sa investovalo do galavečera, kde bolo logo predstavené?
Pre mňa ako pre študenta určite áno. Pre profesionálne agentúry určite nie. Otázne je aj to, či je dobré, že celá bola atraktívna takmer iba pre študentov. Ak áno, malo sa to potom aj tak komunikovať. Ak si niekto myslí, že by malo mať väčšiu hodnotu, mala by byť za prácu aj vyššia odmena. A čo sa týka sumy za galavečer, k tomu sa ja nebudem vyjadrovať.
S: Do súťaže sa mohli zapojiť profesionálne grafické štúdiá, študenti grafického zamerania, ale aj verejnosť. Tak to bolo komunikované a to bola jedna z vecí, ktorá prekážala odbornej verejnosti.
Predsa sa nemôže porovnávať laická práca s prácou profesionálov. Tým sa pravdepodobne profesionalita celej súťaže devalvuje. Zadanie bolo pre mňa špecifikované zrozumiteľne, myslím, že tam bolo niečo v mysle „Zakreslite sa do histórie.“
S: Poznali ste sumu vopred, ktorú za to dostanete?
Áno, vedeli sme to dopredu. Ale ako som povedal, ja som ešte predtým robil na túto tému ročníkovú prácu. A chcel som ju urobiť čo najlepšie. To, že bola hotová, som využil na prihlásenie sa do súťaže.
S: Ako sa vám žije odkedy sa v médiách hovorí o návrhu?
Prvé reakcie som dostal od známych a tie boli kladné. Potom som samozrejme videl aj paródie, negatívne reakcie, ale nejako som si to nebral, pretože som to už aj v podstate očakával. Každý, kto by urobil logo k tejto téme, by bol kritizovaný alebo minimálne by vzbudil diskusiu. Tým, že ide o politické zadanie, bolo mi jasné, že sa to stane. Na druhej strane si všímam, kto to logo aj kritizuje. Ak sa k tomu vyjadruje nejaký laik, vôbec si to neberiem.
S: Pre vás by to mala byť de facto šanca sa zviditeľniť v tom najlepšom význame.
Ja to tak aj beriem. Keď som vyhral súťaž, asi som si to aj zaslúžil.
S: Neľutujete? Prihlásili by ste sa znova?
Neľutujem, že som sa prihlásil. Ak by bola súťaž vyhlásená dnes, prihlásil by som sa znova. O mojej práci predsa rozhodovala komisia a neboli to vôbec laici. Naopak. Otázne je, prečo sa do súťaže nezapojili iné, väčšie a skúsenejšie agentúry.
S: Možno preto, že suma bola nízka, alebo preto, že nepotrebujú takýto druh práce.
Neviem to posúdiť, ale zapojiť sa mohol naozaj každý. Dôvodom mohlo byť aj to, že nikto nedostal žiadne skicovné. V podstate ste súťažili s nápadom, s tým čo ste vytvorili, a to predsa dnešnú agentúru niečo stojí. Možno si aj niektorá agentúra povedala, že za tú sumu sa bude venovať radšej inej zákazke.
S: Zapojíte sa niekedy ešte do takejto súťaže?
Záleží to v akej situácii budem. A záleží na tom, aké bude mať pravidlá, spôsob hodnotenia a podobne.
S: V čom vám osobne táto súťaž nesedela?
Musím povedať, že ľudia, ktorí boli za touto súťažou, sa ju snažili pripraviť čo najlepšie. Samotná súťaž mohla byť lepšia v tom, že by bola určená iba pre profesionálov a začínajúce talenty. Niekde som čítal, že na pozíciu riaditeľa nemocnice nemôže ašpirovať vodič autobusu. Musí mať skrátka potrebnú kvalifikáciu.
S: Teoreticky možno môže, ale zákonite nespĺňa kritériá. Veď takýto človek nie je konkurencia pre profesionálov.
Ale to je asi pre tie štúdiá odrádzajúce. Akoby sa porovnávať s niekým, kto sa tým vôbec neživí, neprichádza do kontaktu. A ide aj o tú porotu, možno by sa im hodnotilo lepšie, keby mali pred sebou štyridsať výborných návrhov akoby mali hodnotiť dvesto priemerných.
S: Nemal by za návrhom na takú vec, ktorá súvisí s predsedníctvom Európskej únie stáť niekto, kto je viac skúsenejší?
Nemyslím si, že je to úplne zlé, veď aj mladý človek môže mať lepší nápad ako agentúra. Avšak viem si predstaviť model, že mladý talent, by mal byť supervizorovaný skúseným profesionálom. A to asi pri tomto projekte malo nastať.
S: Máte chuť ísť do nejakej zákazky zo štátom?
Teraz? Momentálne asi nie. Neskôr by som nad tým viac porozmýšľal. Zvážil by som to najmä vtedy, ak by bolo zadanie určené viac pre profesionálov. A aj pre študentov vysokých škôl so zameraním na grafiku.
S: Spolupracujete ešte s ministerstvom na niečom?
Teraz momentálne pracujem na aplikáciách, ktoré neboli v zadaní, musia sa doplniť.
S: A súkromne?
Posledný semester sme so spolužiakom založili prvý školský pivovar na Slovensku. Mám stále čo robiť.
S: Má už logo?
Logo ani mať nebude. Dôležitejší je samotný vizuál a idea ako sa to celé komunikuje.
Pozrite si video rozhovor s Jakubom Dušičkom.
Prečítajte si názor na priebeh súťaže Róberta Slováka, prezidenta KRAS-u a zároveň zástupcu poroty, ktorá rozhodovala o víťaznom logu.
Logo predsedníctva Slovenska: sága pokračuje.
Zdroj: Petra Ševčíková