Hoaxy, fake news, propaganda… to je iba niekoľko známych druhov dezinformácií, ktoré sa vďaka online svetu šíria raketovou rýchlosťou. Kým na sociálnych sieťach pribúdajú, v praxi stále chýba dostatočná osveta, ktorá by mladým ľuďom vysvetlila, aké dôležité je neveriť všetkému na prvý pohľad a overiť si fakty. Práve to je nosná myšlienka, z ktorej vznikla kampaň #OverujSiFakty.
Kampaň pochádza z dielne agentúry Promiseo, ktorá takto úspešne nadviazala na dlhotrvajúcu spoluprácu s Univerzitou Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. Ako vzdelávacia inštitúcia tak rozšírila svoje pôsobisko mimo prednáškových miestností a zameriava sa nielen na vysokoškolských študentov, ale predovšetkým na generáciu, ktorá jej lavice zaplní o niekoľko rokov.
Nosným prvkom kampane sú citáty známych filozofov, akademikov, politikov, spisovateľov či vedcov, ktoré sú vtipne až sarkasticky modifikované alebo doplnené tak, aby odrážali život v modernej dobe.
Ich cieľom je trefne poukázať na to, že na internete sa môže objaviť čokoľvek a užívatelia s nedostatočnými vedomosťami či skúsenosťami sa môžu nechať ľahko oklamať. S vizuálmi sa môžu užívatelia stretnúť na sociálnych sieťach, no aj na YouTube a Googli, v podobe statických príspevkov a trefných animácií, ktoré zobrazujú staroveké grécke osobnosti v modernom šate.
Na osvetu využíva univerzita aj stories na Instagrame, ktoré formou kvízov a zaujímavostí poukazujú na to, aké ľahké je “naletieť”, no aj na to, že niektoré dezinformácie je bez hlbšieho skúmania veľmi náročné odhaliť.
Cieľom kampane je priviesť cieľovú skupinu na webovú stránku www.overujsifakty.sk, ktorá v oficiálnych farbách univerzity prezentuje poznatky, tipy a rady ako dezinformácie rozoznať a vziať zodpovednosť za pravdivosť v online svete do vlastných rúk. Zároveň poukazuje aj na riziká sociálneho inžinierstva, ktoré zneužíva nepravdivé informácie na to, aby poškodilo jednotlivým osobám či dokonca celým spoločnostiam.