StoryEditor

Spravodajské portály sa prefarbili na hnedo. Bojujú proti rasovému násiliu

09.09.2016, 08:42
Autor:
ebeb
„Nedovoľme, aby Slovensko zhnedlo“, znie odkaz kampane. Má zastaviť nenávistné prejavy.

Dnes spustila organizácia Ľudia proti rasizmu a reklamná agentúra Creo Young & Rubicam kampaň, ktorá má pomôcť odstrániť nenávistné prejavy v slovenskej spoločnosti. Do kampane sa zapojili niektoré spravodajské weby, a to konkrétne tak, že sa prefarbili na staro hnedú. Ide o portály denníkov Hospodárskych novín a Pravdy a weby Aktuálne.sk a Ženy v meste. Zároveň sprístupnili banner s názvom „Nedovoľme, aby Slovensko zhnedlo“, ktorý odkazuje na kampaňový web protinenavisti.sk.

Predsedníčka združenia Bihariová považuje tento čin za cenné gesto: „Tým, že sa touto cestou zapojili do kampane aj mienkotvorné média, urobili prvý krok k tomu, čo Slovensko potrebuje v boji proti oživovaniu fašistických nálad azda najviac - zapojenie všetkých spoločenských síl.“

Takto dnes portály vyzerajú:

aktualne.sk

hnonline.sk

Creo Young Rubicam

zeny v meste.sk

Okrem spravodajských webov, ktoré sa dnes prezliekli do hneda, sú súčasťou kampane aj samotní ľudia, ktorí zažili židovský a rómsky holokaust. Vo videách hovoria svoj príbeh.

Napríklad pani Lýdia Piovarčsyová. Spisovateľ Ľudo Ondrejov arizoval jej rodičom antikvariát. Neskôr ich z neho nechal odvliecť do koncentračného tábora. V ňom nacisti dali matku pani Lýdie roztrhať psom, otca zabili v plynovej komore.

V druhom videu sa prihovára pani Eva Mosnáková, ktorá ponúka svoj príbeh prenasledovania a ukrývania sa pred nacistami.

V treťom videu vystupuje Branislav Oláh, potomok obetí rómskeho holokaustu. Pripomína príbeh bratranca svojho otca, ktorému nacisti zabili takmer všetku širokú rodinu: nechali ich vykopať si vlastné hroby, do ktorých niektorých zakopali za živa, iných postrieľali.

Videá sú umiestnené na Youtube a to pred videami, ktoré sú namierené proti menšinám alebo sú s extrémistickým obsahom. Ľudia vo videách hovoria svoje životné príbehy, ktoré zažili len preto, že kedysi v minulosti tiež niekto hlásil to, čo odznieva vo videách, ktoré nasledujú po reklamných videách. Videá sú dostupné na www.protinenavisti.sk. Web je určený pre mladých, kde majú nájsť návod na to, ako reagovať na nenávistnú rétoriku a rôzne hoaxy k témam, ktoré sú súčasťou repertoáru extrémnej pravice a konšpiračných komunít, píše sa v tlačovej správe, ktorú vydala organizácia. 

Okrem portálov, videí s obeťami, kampaň stojí aj na vizuáloch. Na každom vizuále je jedna obeť holokaustu, ktorej z úst akoby vychádzala jej vlastný príbeh a skúsenosť s odsúdeniahodným vtedajším režimom. Všetky vizuály spája spoločný headline: „Nebojme sa pravdu hovoriť nahlas“.

Creo Young Rubicam

Creo Young Rubicam

Creo Young Rubicam

„Odolať nenávisti možno len tým, že všetci slušní ľudia sa spoja ľudia sa budú posudzovať podľa ich individuálnych kvalít. Máme toho viac spoločného než toho, čo nás rozdeľuje“, uzavrel Braňo Oláh, ktorý je účastník kampane a obeť rómskeho koholkaustu.

Kampaň vznikla preto, lebo v poslednom období najmä v online komunitách radikalizujú názory na menšiny, či už sexuálne, náboženské alebo národnostné. „Diskusia o tak komplikovaných témach, ako je migrácia, integrácia Rómov či zotrvanie v Európskej únii, sa zvulgarizovala do jednoduchých grafík a sloganov, ktoré burcujú verejnosť k ešte väčšej nenávisti. Virtuálne debaty prebiehajú formou pretekov o čo najradikálnejší postoj,“ píše sa v oficiálnej správe pre médiá, ktorú vydala organizácia.

“Skutočný ľudský príbeh je podľa nás v agentúre Creo Young&Rubicam stále najsilnejšou odpoveďou na polopravdy, manipuláciu a skresľovanie, ktoré sa u nás na Slovensku čoraz častejšie a hlasnejšie prejavujú najmä v prostredí internetu. Snažíme sa svoju prácu v reklame robiť zmysluplne s patričnou dávkou kreativity. A práve takéto projekty majú pre nás veľký zmysel, čoho dôkazom je aj chuť a energia ktorú naši zamestnanci tejto práci venovali,” dopĺňa Erik Reingraber, kreatívny riaditeľ agentúry Creo Young & Rubicam.

Kampaň je spolu financovaná z prostriedkov Európskej únie v rámci programu Európskej komisie „Predchádzanie a boj proti trestnej činnosti“.

Sekcia Globálne vznikla v rámci projektu Svet medzi riadkami, ktorý v spolupráci s HN realizuje mimovládna organizácia Človek v ohrození a Katedra žurnalistiky na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Projekt spolufinancuje SlovakAid.
01 - Modified: 2022-02-28 14:32:40 - Feat.: - Title: Oddnes štartuje zálohovanie plastových fliaš a plechoviek 02 - Modified: 2019-10-07 14:12:25 - Feat.: - Title: Súd v Maroku odsúdil na rok novinárku kvôli údajnej interrupcii 03 - Modified: 2019-09-28 08:47:08 - Feat.: - Title: Týždeň v médiách: Novým miláčikom médií je Greta Thunbergová. A kto je najvplyvnejším mužom sveta? Nie, Donald Trump to nie je 04 - Modified: 2018-10-23 21:37:22 - Feat.: - Title: Dvaja reportéri Reuters boli v Barme odsúdení na sedem rokov väzenia 05 - Modified: 2017-05-22 08:17:11 - Feat.: - Title: Slováci ešte nechcú elektromobily. Odrádza ich cena a málo dobíjacích staníc
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 12:45