Televízia TA3 sa pri svojom vzniku v roku 2001 zaobišla bez veľkej reklamnej kampane. Dôvod bol úplne prostý. Nestihla. V pláne mala totiž spustiť vysielanie 23. septembra. Situácia vo svete to však naplánovala inak. V New Yorku narazila teroristická organizácia al-Kájda do dvoch veží Svetového obchodného centra (WTC). Túto udalosť využila TA3 na to, aby skúšobne spustila svoje vysielanie.
Mimoriadne spravodajstvo o páde dvojičiek televízia sprostredkovala i keď ešte s technickými chybami, ale zaujímavo a omnoho obšírnejšie ako vtedajšie televízie. A to bol pre TA3 výborný začiatok. Ľudia si ju zafixovali ako spravodajskú televíziu. Treba však pripomenúť, že novovzniknutej TA3 nahrával do karát aj fakt, že pred pätnástimi rokmi nebol tak veľmi rozšírený internet. Ľudia prirodzene potrebovali informácie, nielen v písomnej či slovnej podobe, ale aj obrazovej, vizuálnej. A to im vtedy TA3 dokázala sprostredkovať.
Televíziu zakladal Martin Lengyel, skúsený novinár a niekdajší hovorca Mikuláša Dzurindu, ktorý pracoval aj pre jednu z prvých súkromných staníc – VTV. Stal sa spolumajiteľom a aj prvým generálnym riaditeľom TA3 – prvej súkromnej spravodajskej televízie nielen na Slovensku, ale i v Česku.
Popri mene Martina Lengyela sa so vznikom televízie spájajú tiež mená slovenských podnikateľov Ivana Čekirdu (súčasný výkonný riaditeľ TA3, pozn. red.) a Jozefa Sedláka. Spravodajstvo mal pod palcom Zdeněk Šámal, ktorý v roku 2003 odchádza do Česka, kde sa stáva v Českej televízii riaditeľom spravodajstva a popritom participuje na založení českej spravodajskej ČT24. Riaditeľom spravodajstva je v Českej televízii až dodnes.
Komu patrila TA3?
Štart televízie podporila finančnou injekciou vo výške 150 miliónov korún britská spoločnosť Millenium Electronics. Už pri vzniku sa však hovorilo aj o zmluve s nebankovým subjektom Horizont Slovakia. Médiá v tom čase informovali, že zmluva sa vzťahovala na odvysielanie reklamy na štyri roky vopred v hodnote 150 miliónov korún.
V roku 2003 dochádza k preskupovaniu majiteľov. Martin Lengyel odchádza nielen z pozície generálneho riaditeľa, ale aj ako spoluvlastník a svoj podiel v TA3 predáva. Takto sa spravodajská televízia dostáva do vlastníctva finančnej skupiny J&T. Tá stanicu vlastní do začiatku roka 2007.
V tom čase na slovenskom mediálnom trhu spôsobila rozruch informácia o tom, že dochádza k výmene majiteľov medzi dvoma televíziami. Týkala sa skupín J&T a Grafobal. Grafobalu Group Ivana Kmotríka patrila vtedy komerčná dvojka – televízia JOJ. Rada pre vysielanie schválila de facto výmenu majiteľov dvoch televízií. Po novom patrila spravodajská stanica TA3 Grafobalu Group, ktorý vlastní 100 percent spoločnosti C.E.N.
Táto spoločnosť vlastní licenciu na prevádzkovanie spravodajskej televízie TA3. Televíziu JOJ – respektíve jej spoločnosti MAC TV, MAG Media a Slovenskáprodukčná – kúpila novovzniknutá J&T Media Enterprises. Odvtedy sa zmeny majiteľov v oboch televíziách nekonali.
Ako sa menili riaditelia
Ako sme už spomínali, prvým riaditeľom sa v televízii stáva Martin Lengyel, ktorý po dvoch rokoch z televízie odchádza. Strieda ho Ľubomír Čechovič, producent a pedagóg. V roku 2005 prichádza na pozíciu generálneho riaditeľa TA3 Ľudomír Belfi. Na pozícii generálneho riaditeľa spravodajskej televízie sa striedajú ešte dve zvučné mená.
Prvým je v januári 2009 zvolený Matej Ribanský, ktorý už skúsenosti z televízií má – ako obchodný riaditeľ televízie Markíza či dokonca výkonný riaditeľ TV JOJ. Paradoxne začiatkom roka 2011 mení spravodajskú televíziu za komerčnú. Vracia sa do top manažmentu Markízy na pozíciu riaditeľa Centra reklamy.
Spravodajskú televíziu preberá Michal Gučík, ktorý prvýkrát vo vtedajšej histórii radikálne mení televíziu. TA3 začala vysielať na novom formáte (16:9), kompletne redizajnovala štúdio a vymenila grafiku. Po Michalovi Gučíkovi v roku 2012 preberá televíziu riaditeľ Slovenskej Grafie Martin Ilavský, ktorý televízii šéfuje dodnes.
Chceme byť dôveryhodné médium
Martin Ilavský o televízii hovorí: „TA3 sa za pätnásť rokov vyprofilovala na rešpektované, mienkotvorné a dôveryhodné médium. Spravodajská televízia vysiela naživo sedem dní v týždni, 19 hodín denne. Každý deň si ju zapne priemerne 1 milión unikátnych divákov a toto postavenie na trhu si chceme udržať aj naďalej.“
Televízia patrí od minulého roka do rodiny CNN International, čo je podľa Ilavského vec prestížne a hodné uznania. Prioritou do budúcnosti je pre Ilavského pokryť okrem spravodajstva čo najväčšie spektrum domácich a zahraničných udalostí.
„TA3 sa chce sústrediť aj na vytvorenie väčšieho priestoru na analýzy a diskusie o aktuálnych témach a ich vplyve na život ľudí na Slovensku i v zahraničí.“ Aj v budúcnosti chce byť televízia vždy tam, kde sa niečo deje, aby zostala prvou voľbou diváka, ktorý hľadá rýchle, aktuálne a overené informácie.
Televízia TA3 má priestor na trhu, pretože stále je jedinou spravodajskou plnohodnotnou televíziou. I keď v kontexte rozvoja onlinu a digitálnych televízií je konkurencia na trhu omnoho väčšia a náročnejšia.
Názory sa rôznia aj čo sa týka obsahu, ktorý ponúka. TA3 je výborná v tom, že dokáže spravodajsky pokryť dôležité politicko-spoločenské udalosti. V prípade horúcich a mimoriadnych udalostí a analýz je stále priestor na zlepšenie. V týchto dňoch televízia oslavuje pätnáste výročie.
Pri tejto príležitosti spustila kampaň, ktorá komunikuje predovšetkým pätnáste výročie vysielania NAŽIVO. Okrem kampane pripravila televízia TA3 na 19. septembra galavečer „Trochu inak s Adelou Banášovou“ v priestoroch novej budovy SND pre pozvaných hostí, spolupracovníkov a obchodných partnerov.