Mediálny trh v Spojených štátoch žije prezidentskými voľbami, avizovaný prvý duel kandidátov pokoril v sledovanosti všetky doterajšie rekordy americkej histórie. Spoločnosť Nielsen namerala viac ako 84 miliónov divákov, ktorí súboj medzi Hillary Clintonovou a Donaldom Trumpom sledovali na klasických televíznych kanáloch.
Údaj o sledovanosti v televízii nezahŕňa milióny ľudí, ktorí si diskusiu pozreli na internete prostredníctvom Twitteru, Facebooku a ďalších sociálnych médií, a ani veľké skupiny ľudí v baroch či reštauráciách. Len web YouTube hlásil takmer dva milióny divákov, ktorí sledovali naživo debatu na tejto platforme. Znamená to, že debatu amerických kandidátov na prezidenta si mohlo pozrieť aj 100 miliónov divákov.
Rekordná debata v histórii
Debatu prenášalo live 13 amerických televízií. Napríklad na NBC ju sledovalo viac ako 18 miliónov divákov, ABC pritiahla 13,5 milióna, CBS 12 miliónov, Fox News sledovalo 11,4 milióna, CNN oslovila takmer 10 miliónov, vysielacie siete Fox prilákali 5,5 milióna a MSNBC 4,9 milióna divákov. Ako uvádza samotná CNN, debata porazila rekord, ktorý namerali v roku 1980, keď proti sebe stáli Jimmy Carter a Ronald Reagan.
Tú sledovalo 80,4 milióna ľudí. Ak by sme mali ísť viac do súčasnosti, výmenu názorov medzi Obamom a Romneym v roku 2012 si nenechalo ujsť 67 miliónov divákov. Sledovanosť televízií sa posledné roky v rámci volebného obdobia zvyšuje. Do toho všetkého navyše vstúpil fenomén Trump. Muž, ktorého médiá dlhodobo vyhľadávali, nech hovoril čokoľvek. Excentrický kandidát generoval sledovanosť, kamkoľvek sa pohol.
Zisky a sledovanosť pre televízie ešte pred voľbami
Už v apríli tohto roka písali americké médiá o tom, že prezidentská kampaň a mediálny fenomén Donalda Trumpa dodávajú na farebnosti americkým spravodajským televíziám, ktoré po niekoľkých ťažkých rokoch zaznamenávajú rekordnú sledovanosť. „Myslím, že môžu ďakovať Donaldovi Trumpovi. Pre týchto ľudí to je dar z nebies,“ povedal v tom čase profesor na kalifornskej škole žurnalistiky USC Annenberg Gabriel Kahn.
Prvýkrát v histórii káblovej televízii v Spojených štátoch sa konzervatívna spravodajská televízia Fox News v tom čase dostala v prvom štvrťroku do čela sledovanosti. CNN tiež začala rok veľmi dobre, priemerná sledovanosť bola najvyššia za posledných sedem rokov. Tretia najväčšia spravodajská televízia MSNBC podľa údajov agentúry Nielsen zaznamenala najlepšie výsledky za posledné tri roky.
Cena reklamy rástla
A nárasty nezaznamenali televízie iba v prípade sledovanosti, ale aj v cenách za reklamu. Na jar konštatovali americké médiá, že tento nárast je oveľa výraznejší, než to býva v prípade ostatných amerických predvolebných kampaní. Napríklad CNN si už od vlaňajšieho septembra, keď sa sotva začali primárky, mohla za reklamu účtovať štyridsaťkrát viac ako inokedy, uviedol časopis US News. A je to tak preto, lebo o prezidentský post bojuje taká výrazná osobnosť, ako je Donald Trump.
Dve strany mince
Na jednej strane je pre médiá výborná správa o tom, že vďaka prezidentským voľbám dosahujú médiá lepšie výsledky. Na druhej strane sú to odborníci, ktorí varujú pred osobnosťou Donalda Trumpa. Hovoria o tom, že spravodajské televízie zamerali svoju pozornosť na Trumpa tak, aby okolo neho vytvárali denne 24-hodinovú reality show. A ten podľa štúdie Shorensteinovho centra, zameraného na médiá, politiku a vzťahy s verejnosťou, získaval viac mediálneho priestoru než ktorýkoľvek iný prezidentský kandidát.
A sú aj médiá, ktoré na rovinu začínajú hovoriť o tom, že Donald Trump je demagóg. Komentátor Nicholas Kristof z New York Times sa tento týždeň vo svojom pravidelnom stĺpčeku zamýšľal, ako majú novinári podávať správy o „dvojakom demagógovi“. Kristofova odpoveď bola brilantná. Spravodajským organizáciám odkázal, aby si pamätali, že „odhaliť šarlatánov nie je straníctvo, ale skrátka dobrá žurnalistika“.
Zdá sa, že americké médiá si napriek tomu, že im Donald Trum prináša na jednej strane sledovanosť a vyšší záujem, uvedomujú aj to, že snaha o pútanie pozornosti a demagógia, ktorá sa spája s osobou Donalda Trumpa ako o kandidáta na post najsilnejšieho muža planéty, nemusí v tomto kontexte byť užitočné pre žurnalistiku ako takú. Odborníci dnes už hovoria o tom, že lepšie pre médiá je, aby v takom prípade neinformovali.