Strana Smer v súčasnosti kontinuálne balansuje na hranici 27 percent. Nedarí sa jej utlmiť kauzu Bašternák, motiváciou na zmenu komunikácie sú bezmála aj rastúce sympatie k národniarom na čele s ambicióznym Andrejom Dankom. Je preto málo prekvapujúce, že Smer hľadá novú stratégiu, ako komunikovať svoje posolstvá.
Degradácia
Robert Fico má s novinármi dlhodobo problematický vzťah. Istý čas ani netajil, že s niektorými médiami nekomunikuje. Na zníženie dôveryhodnosti novinárskej obce aktuálne využíva uniknutú komunikáciu kontroverzného podnikateľa Mariána Kočnera. Ten minulý týždeň zverejnil esemeskové a mailové dialógy medzi opozičným poslancom Gáborom Grendelom a viacerými novinármi. Autenticitou zverejnenej komunikácie sa v súčasnosti zaoberá generálna prokuratúra i polícia.
Nová kampaň už v novembri
Novú komunikačnú stratégiu Smeru tvorí v súčasnosti Erik Tomáš. Vôkol seba skladá tím, ktorý má pozostávať zo šiestich ľudí. Potvrdení sú zatiaľ bývalý novinár rádia Slobodná Európa Marián Bednár či bývalý novinár Michal Hlaváč. Už v novembri by sme mali byť svedkami novej kampane na podporu posolstiev Smeru.
Premiér sa s novým prístupom stotožnil
„Negatívna kampaň logicky prináleží opozícii, my sa jej venovať nechceme,“ hovorí pre Stratégie mediálny poradca Erik Tomáš.
Čo čakáte od nového komunikačného tímu? Sú už známe ďalšie posily?
Viac hláv môže komunikačnej stratégii len pomôcť. Očakávam štandardnú prácu – analýzy tém, strategické riešenia, príprava mediálnych výstupov či krízová komunikácia. Mám už predbežnú dohodu s ďalšími dvoma odborníkmi, ale ich mená ešte teraz nie je možné zverejniť.
Ako vaše aktivity vníma premiér?
Premiér je o všetkom informovaný, zatiaľ som nepočul žiadne výhrady ani k filozofii, ani k menám. Naopak, s týmto novým prístupom sa stotožnil.
Akým spôsobom plánujete v pripravovanej kampani komunikovať posolstvá Smeru? A o ktoré presne ide?
Najprv chcem spresniť, že pripravovaný tím nemá nič spoločné s kampaňou Smeru-SD. Bude pracovať len pre predsedu vlády a vládu ako celok. Novembrová podporná kampaň je v tomto čase už dávno hotová. Pôjde predovšetkým o prezentáciu sociálnej politiky strany Smer-SD a zadefinovanie jej pozície v rámci koalície.
Budete sa venovať primárne pozitívnej (posolstvá Smeru, sociálne politiky) či, povedzme, aj negatívnej komunikácii (kauzy opozície, prešľapy iných strán)?
Tím sa bude primárne venovať vytváraniu pozitívneho obrazu o práci predsedu vlády i jeho kabinetu. K tomu, samozrejme, patrí aj krízová komunikácia, teda dôveryhodné vysvetľovanie či kroky v prípade negatívnych javov súvisiacich s vládou. Negatívna kampaň logicky prináleží opozícii, my sa jej venovať nechceme ani nebudeme.
Vznikol komunikačný tím aj kvôli rastúcej podpore pre SNS?
Počas posledných troch mesiacov som nezaznamenal výrazné posuny v preferenciách Smeru-SD či SNS. Išlo skôr o stagnáciu. My sa chceme sústrediť na svoj výkon v intenciách, ktoré som opísal. Nič viac, nič menej.
Erika Tomáša považujem za skúseného profesionála
„Súčasnú koalíciu považujem za jedinú možnú alternatívu normálneho spravovania krajiny,“ hovorí pre Stratégie člen nového komunikačného tímu predsedu vlády Michal Hlaváč.
Michal Hlaváč je bývalý novinár, v minulosti pracoval v agentúre TASR, aktuálne.sk, neskôr spolu s Radovanom Cholevom založili spoločnosť Vrtieť psom, kde radili viacerým politikom. Hlaváč naposledy viedol predvolebnú kampaň Procházkovej Siete, po marcových parlamentných voľbách bol krátko šéfom tlačového oddelenia na ministerstve dopravy.
Aký bol hlavný argument pre voľbu Roberta Fica, keď ste ho ešte pomerne nedávno plánovali nahradiť?
O smerovaní krajiny rozhodli v marci ľudia v demokratických a slobodných voľbách. Súčasnú koalíciu považujem za jedinú možnú alternatívu normálneho spravovania krajiny, ktorá z výsledkov volieb vzišla. O prijatí ponuky rozhodla možnosť podieľať sa na tvorbe komunikácie predsedu vlády.
Váš priamy nadriadený je Erik Tomáš. Ako kooperujete v rámci tímu?
Erika Tomáša považujem za skúseného profesionála, tím bude pôsobiť ako celok.
Nový komunikačný tím má dohromady tvoriť 6 ľudí. Sú už známe aj ďalšie mená?
Oznamovať ďalšie mená nie je v mojej kompetencii.
Akým spôsobom plánujete v pripravovanej kampani komunikovať posolstvá Smeru? A o ktoré presne ide?
Tím sa bude venovať predovšetkým komunikácii predsedu vlády a vlády ako celku.
Budete sa venovať primárne pozitívnej (posolstvá Smeru, sociálne politiky) či, povedzme, aj negatívnej komunikácii (kauzy opozície, prešľapy iných strán)?
Osobne preferujem pozitívnu komunikáciu.
Je niekto, pre koho by ste na Slovensku odmietli robiť politický marketing?
Pre strany, ktoré odmietajú demokratické zriadenie, európske civilizačné hodnoty a nemajú elementárne schopnosti spravovať krajinu.