Len prednedávnom v susednom Česku oznámilo vydavateľstvo Vltava Labe Press, že od nového roka ruší 15% agentúrnu províziu pre tlačené i onlinové médiá.
Kým vydavateľstvo Ringier Axel Springer Slovakia o svojom rozhodnutí bude informovať neskôr, druhé najväčšie vydavateľstvo News and Media Holding (NMH) nám potvrdilo, že od nového roka rušia agentúrnu províziu, čo sa týka onlinu. Informáciu ohľadne printu sa chystá vydavateľstvo oznámiť v najbližších dňoch. Šéfka obchodu Mirjana Hron Sikimič si myslí, že: "Zrušenie agentúrnej provízie sa prejaví jednou zásadnou vecou, a tou je stransparentnenie a najmä zjednodušenie obchodných ponúk voči konečným zadávateľom. Agentúrna provízia ako taká už dávno stratila vo svojej podstate svoj pôvodný význam. Aktuálne ju vnímam len ako zbytočne prekombinovaný spôsob prepočtu ceny na klienta."
Rovnaký názor na agentúrnu províziu má aj člen predstavenstva vydavateľstva Petit Press - Peter Mačinga. Ten hovorí, že rozhodnutie o zrušení provízie padlo vo vydavateľstve ešte začiatkom jesene, a to tak pre onlinové ako aj printové produkty. Mačinga hovorí, že o rozhodnutí už informovali aj mediálne agentúry, ktorým minulý týždeň začali posielať aj nové zmluvy na rok 2017 už bez agentúrnych zliav. Po novom pre Mačingu ostanú vo vzťahu vydavateľ - agentúra už len mediálne bonusy. Na otázku čo takéto rozhodnutie prinesie trhu, Peter Mačinga hovorí: "Rozhodnutie prinesie jednoduchšie plánovanie a transparentnejšie obchodné vzťahy. Agentúrna provízia pochádzala z obdobia, keď ešte nefungoval systém mediálnych bonusov a takéto duplicitné účtovanie bol už takmer desaťročie prežitok."
Ako hodnotia zrušenie agentúrnej provízie mediálne agentúry?
Pre Juraja Máťuša, spoločníka Unimedie, "agentúrna provízia" nie je téma. "Unimedia vracia automaticky agentúrnu províziu, ak sa niekde účtuje, všetkým svojim klientom. Môže byť mizivé percento menších sprostredkovateľov, ktorí si agentúrnu províziu nechávajú, avšak toto netvorí zásadný trh", hovorí Juraj Máťuš. Podľa neho táto téma vždy v nejakých cykloch vypláva, ale myslí si, že o nič nejde. Už viackrát svojim dodávateľom povedali, že voči takémuto nastaveniu „bez agentúrnej provízie“ nemajú v agentúre žiadne výhrady. Podľa Máťuša sa: "Nezmení nič, akurát sa prepočítajú dve zľavy do jednej. Celkový net net zostane u veľkých hráčov rovnaký, ak nie nižší, a pri priamych klientoch všetci vieme, že obchodná politika, hlavne printových médii, nepozná svoje limity. Či už sa počíta akokoľvek."
Alexander Máťuš, výkonný riaditeľ agentúry ZenithOptimedia Slovakia, podporuje zrušenie agentúrnej provízie. Podľa neho je agentúrna provízia len forma zľavy, ktorá je celá prevádzaná na klienta. Hovorí, že: "Zrušením tejto zľavy sa nič nezmení, len funkčne nebude zľava 50% + 15%, ale len jednotná zľava 57.5%. Tento krok rád podporím, keďže je to historický prežitok a zjednoduší to celkové rátanie zliav."
Braňo Polák, výkonný riaditeľ Starmedia Co., si podobne myslí, že agentúrna provízia je už dlhšie formalita a prežitok, ktorý nanajvýš pomáha drobným agentúram lepšie si obhájiť svoje odmeny. Polák hovorí: "Vo svete "veľkých mediálok (členovia Asociácie mediálnych agentúr) a zadávateľov je provízia iba dodatočnou zľavou a zbytočnou komplikáciou výpočtu celkovej zľavy, ktorú Starmedia už dlhé roky poskytuje klientom. Jej odlišovací zmysel, aj samotný názov stratil opodstatnenie, a preto jej zrušenie médiami mi príde ako úplne logický krok." Polák zároveň predpokladá, že na trhu sa zrušením agentúrnej provízie nič vážne neudeje.
O agentúrnej provízii ako prežitku hovorí aj šéf agentúry Media and Digital Services (MDS) Michal Teplica: "Agentúrna provízia, ktorá bola v minulosti reálnou odmenou agentúry, je prežitkom, kedže ju agentúry v plnej miere poskytujú klientom. A teda predstavuje len dodatočnú klientskú zľavu z cenníkovej ceny." Aj Teplica hovorí o tom, že sa po zrušení agentúrnej zľavy nestane vlastne nič: "Pre agentúrnych klientov sa stane z dvojpoložkovej jednopoložková zľava."
Všetci oslovení respondenti sa zhodli v tom, že agentúrne provízie dnes neplnia svoju funkciu a sú len formálnou zložkou na faktúre. Ale to, že ich niektoré mediálne domy zrušia ešte neznamená, že sa 15% provízia stratí úplne. S najväčšou pravdepodobnosťou sa automaticky preklopí do celkovej výšky zľavy.