Posledné dni rezonuje v médiách kauza predraženého galavečera na predstavenie loga slovenského predsedníctva v Rade EÚ, ktorý pre ministerstvo zahraničia zastrešovala Agentúra Evka.
Na čele agentúry stojí podnikateľ Miroslav Strašifták, ktorý poskytol Stratégiám rozhovor do špeciálnej prílohy Výstavníctvo ešte 21. októbra, teda pred medializovaním kauzy.
Na Slovensku sa vaša agentúra spomínala v kontexte predstavenia nového loga, ktoré prebehlo na jar. Vraj suma, ktorú ste dostali na event, bola vysoká. Na oslovenia novinárov ste neodpovedali.
Áno, boli sme generálnym dodávateľom na akciu predstavenie loga. Akcia mala 17 subdodávateľov pod naším zastrešením. Klient informoval médiá v zmysle predpisov. My neinformujeme o našich aktivitách, keďže to v minulosti bolo zneužívané konkurenciou, pretože poznali našu cenotvorbu.
Tiež si myslím, že o odborných témach sa nedajú viesť diskusie cez médiá a už vôbec nie v predvolebnom týždni. Bez problémov však viem povedať, že nám zostal zisk asi 5 400 eur, čo sa môže zdať niekomu veľa. Kto sa pohybuje v tejto oblasti, vie, že to je minimum. Lenže s touto referenciou môžeme ísť súťažiť o iné a pre nás lukratívnejšie zákazky v zámorí, Ázii či Rusku.
Pôsobíte najmä v zahraničí. Ako sa vám podarilo dostať do celého sveta?
Je to asi systematická práca od začiatku. Na začiatku 90. rokov sme sa prihlásili ako kandidáti do celosvetovej siete OSPI (Octanorm Service Partner International, ktorá pôsobí v 55 krajinách a má viac než 150 členov, pozn. red.) s tým, že by sme radi s nimi spolupracovali. V decembri 1997 sme sa stali členom tejto siete, preto máme dnes priame zastúpenia a sesterské firmy v 64 krajinách, čo je význačná časť sveta, kde sa konajú kongresy, veľtrhy a výstavy.
Pôsobíme v Kanade, Spojených štátoch, Uruguaji, Paraguaji, Brazílii, Argentíne, Indii, Číne, Izraeli, Egypte, Ukrajine a v Rusku. Z týchto krajín prichádza väčšina našich klientov. Spolupracujeme aj s Angličanmi, Švajčiarmi, Nemcami a Rakúšanmi, ale to sú naozaj jednohubky. Lebo nás objavili.
Aké je vaše portfólio klientov?
Naši klienti sú skôr zo strednej a vyššej kategórie. Dnes sa prepracúvame pomaly ale iste k áčkovým klientom. Robíme pre MasterCard, GoPro a podobné firmy, ktoré v rámci sveta už netreba predstavovať. Robíme aj pre Egyptské ministerstvo priemyslu, Egyptské ministerstvo turizmu, Egyptské ministerstvo textilu, robili sme pre Kanadské ministerstvo turizmu, v Argentíne a v Brazílii máme podchytený food sektor.
Prečo sú to v mnohých prípadoch štátne zákazky?
Naša skladba zákaziek je rôznorodá. Robiť veľké zákazky znamená robiť pre istú skupinu klientov a to sú veľkí klienti ako Master Card, GoPro, LG či Alexion. Avšak rovnako sú to rezortné akcie ministerstiev či vlád USA, Brazílie, Argentíny, Kanady, Kórey či Slovenskej republiky. Štátne zákazky patria medzi tie najkomerčnejšie, pretože je na ne najviac uchádzačov. Pracuje sa s rozpočtami na centy a je okolo nich veľa „papierovania“. Na to, aby ste ich mohli robiť, treba už veľa skúseností.
Koľko výstav realizujete na Slovensku?
Na Slovensku robíme veľmi, veľmi zriedkavo. Úplne minimálny počet, spočítam ich na prstoch jednej ruky. Ani mi veľmi nenapadá, čo sme v tomto roku robili. Teraz sú to skôr farmaceutické kongresy. Na Autosalóne Nitra sme robili Mercedes a Kiu. Ešte máme pár slovenských klientov, napríklad SES Tlmače, ale pre nich robíme len výstavy v zahraničí.
Nemáte záujem o viac slovenských klientov?
Máme asi 300 – 320 klientov, z toho slovenských nie je ani desať. Dvaja-traja klienti sú štandardné slovenské firmy a zvyšok sú dcéry nadnárodných spoločností, ktoré sme dostali „do daru“. Ich matka povedala, že majú robiť s našou agentúrou, lebo spolupracujeme všade v rámci Európy, v niektorých prípadoch aj v rámci sveta. Tu hovorím najmä o pár farmaceutických spoločnostiach z nadnárodného segmentu, kde máme nejaké postavenie. Možno by sme mohli mať viac slovenských firiem.
Prečo ich teda nemáte?
Otázka je, či vôbec chceme slovenských klientov. Kvôli nášmu národnému špecifiku – korupcii a lobingu. Slovenský klient je pre nás ako skanzen. Viete, do čoho idete, ale dovnútra moc nechcete nazrieť, lebo máte dojem, že je tam niečo práchnivé, zatuchnuté a smrdí to. U nás, žiaľbohu, v mnohých prípadoch nefungujú súťaže priamočiaro.
Dvakrát ste realizovali aj Expo.
Osobne si myslím, že na Slovensku sú tri firmy, ktoré sú v stave urobiť Expo tak, aby z toho nebola hanba. A možno to znie neskromne, ale myslím si, že medzi tie tri či štyri firmy patríme aj my.
Ktoré firmy to ešte sú?
Napadá mi Expoline, D&D studio či Incheba.
Expo sa stretlo aj s kontroverznými reakciami.
Negatívne hlasy vždy dostávajú väčší priestor ako tie pozitívne. Expo je aj jedným z dôvodov, prečo si kladiem otázku, či máme záujem zúčastňovať sa na Slovensku výberových konaní. Do tendra sme predložili projekt za najlepšiu cenu, s dizajnom, čo sa páčil výberovej komisii, ktorá bola pomerne široká a mala zastúpenie z rôznych profesií.
Napriek tomu nás vláčili po novinách a obviňovali z manipulácie a konexií. Zadania do výberových konaní sú vždy ťažké. Hľadajú sa riešenia, ktoré majú vyzerať čo najlepšie a byť čo najlacnejšie, čo nie vždy ide dohromady. V konečnom dôsledku aj tak nikdy a nikto neurobí niečo, čo sa páči všetkým.
Celý rozhovor si môžete prečítať v magazíne Stratégie, ktorý vyjde v piatok 25. novembra.
O Agentúre Evka:
Agentúru Evka založil Miroslav Strašifták ešte v roku 1988, dnes je spoločnosť najväčším exportérom výstavníckych služieb zo Slovenska. Evka realizovala expozície Slovenskej republiky na posledných dvoch svetových výstavách Expo. Svoje služby poskytuje spoločnosť poskytuje nielen v Európe, ale najmä vo svete. Agentúra bola v roku 1997 prijatá za člena medzinárodného združenia OSPI (Octanorm Service Partner International), ktoré poskytuje služby v oblasti výstav a veľtrhov. Táto sieť pôsobí v 55 krajinách sveta a má viac ako 150 členov. Agentúra Evka má zastúpenie v Argentíne, Brazílii, USA, Poľsku a v Česku.