Kauza modela tmavej pleti v letáku medzinárodného obchodného reťazca Lidl vyvolala v Českej republike niekoľko rasistických komentárov na facebooku.
Všimli su ju médiá v mnohých európskych krajinách - na Slovensku, v Maďarsku či Nemecku. Odozva na kampaň sa doniesla aj ku spomínanému modelovi, ktorý žije v Hamburgu.
"Takáto reakcia v roku 2017, to ma šokovalo," vyhlásil v rozhovore pre nemecký denník Frankfurter Allgemeine Zeitung 24-ročný Alpha Dia, ktorý pochádza zo Senegalu. Povedal, že mu naháňa strach pomyslenie, že podobné obavy z možného vyhladenie bielej rasy, ktoré má mnoho Čechov, budú mať aj niektorí Nemci a ďalšie národy.
Dia vyhlásil, že niečo podobné sa mu počas jeho pracovnej kariéry, kde sa stretáva aj s českými kolegami, ešte nestalo. V bežnom živote sa s predsudkami kvôli svojmu pôvodu predsa len potýka. "V posledných rokoch vo vlaku človek čoraz častejšie čelí nepríjemným pohľadom, alebo musí počúvať prihlúple komentáre," povedal.
Aj tak ale Dia uznáva, že modeli tmavej pleti sa z času na čas s problémami stretávajú. Niektoré firmy sa očividne chcú vyhnúť kontroverzným komentárom verejnosti, preto si radšej pre reklamu vyberajú len belochov. "Čím je človek tmavší, tým ťažšie to pre neho je," dodal s tým, že on osobne je úspešnejší v Paríži či Miláne ako v Nemecku.
Prípad modela v letáku Lidla si medzitým voľne žije na internete, kde si mnoho ľudí robí z rasistických názorov srandu. Odev prezentovaný černochom sa tak okrem iného objavuje aj v parodickej verzii známej scény s rozbesneným nacistickým vodcom Adolfom Hitlerom vo filme Pád Tretej ríše.