Spoločnosť Median SK realizuje prieskum správania spotrebiteľov takmer dvadsať rokov. V najnovšom prieskume zmonitoroval televízne a rozhlasové stanice a tlačené médiá za 3. a 4. kvartál minulého roka.
Sledovanosť televízií
V druhom polroku minulého roka sledovalo televíziu takmer 4 milióny divákov. Sumárna sledovanosť všetkých televízií dosiahla 83%.
V sledovanosti televízií nenastali žiadne výrazné posuny voči predchádzajúcemu obdobiu. Najvyššiu sledovanosť si drží televízia Markíza s 50,1%, čo predstavuje 2,2 milióna divákov. Sledovanosť na úrovni 30,6% zaznamenala JOJ, za ňou sa umiestnila Jednotka s 24%.
Celá skupina CME (Markíza, Doma a Dajto) dosiahla v parametri „sledoval(a) včera“ 54% sledovanosť, JOJ Group (JOJ, Plus, Wau a RiK) 33% a RTVS (Jednotka a Dvojka) 25%.
Poradie jednotlivých televíznych staníc podľa podielu na trhu za 2. polrok 2016 vedie Markíza s 39%, nasleduje JOJ s 21%. Na treťom mieste je s 15% Jednotka.
Počúvanosť rádií
Celková počúvanosť rádií za posledný polrok v parametri „počúval včera“ predstavuje 65%. Voči predchádzajúcemu prieskumu - za 2. a 3. kvartál 2016 - mierne klesla počúvanosť Rádiu Slovensko a Jemné, ostatné rádiá zostali takmer bez zmeny.
Poradie otvára Rádio Expres s 19,3%, čo predstavuje 866-tisíc poslucháčov. Na druhej priečke je Rádio Slovensko so 17,4% a trojicu najpočúvanejších rádií uzatvára Fun rádio s 11%.
Rádio Jemné má 7,3% počúvanosť, o desatinu boda menej si pripísalo Rádio Europa 2 a Regina dosiahla 6,7%. Poradie siedmich najpočúvanejších staníc uzatvára Vlna s 5,6% počúvanosťou.
Z pohľadu sietí vedie Slovenský rozhlas (RTVS) so svojimi šiestimi okruhmi. V parametri „počúval včera“ dosiahol 25%. Rozhlasová sieť Radio Services (Anténa Rock, Europa 2, Jemné a Vlna) dosiahla počúvanosť 20%. Sieť Fun Media Group (Fun rádio, Beta, Best FM, Frontinus, Kiss, Liptov, Lumen, Rebeca, SiTy, Sky rádio a Záhorácke rádio) zaznamenala 15%.
Čo sa týka trhového podielu za 2. polrok 2016, prehľad otvára Rádio Expres s 22% a Rádio Slovensko s 21%. S 12% podielom sa na trhu pohybuje Fun rádio. Rádio Regina, Europa 2 a Jemné majú 8% podiel a Vlna 7%. Ostatné rozhlasové stanice držia 13% podiel z trhu.
Čítanosť printov
Podľa parametru „čítal(a) posledné vydanie“ dosahuje celková čítanosť denníkov 29% populácie vo veku 14 - 79 rokov. Pri parametri „čítal(a) posledných 14 dní“ je percento výrazne vyššie, ide o 64% populácie.
Denníky
V denníkoch v 2. polroku 2016 nenastali žiadne zmeny v rebríčku. Poklesy alebo nárasty čítanosti voči predchádzajúcemu obdobiu sa pohybujú na úrovni desatín percenta.
Nový Čas si udržal prvú pozíciu s 15,1%, čítanosť na úrovni 5,9% má denník Pravda a 5,8% si pripísal denník Sme. Nasledujú tituly Plus jeden deň s 5,4% a Šport s 3,9%. Korzár a Hospodárske noviny majú čítanosť tesne pod 3%.
Z denníkov zaznamenal mierny nárast čítanosti voči predchádzajúcemu obdobiu (2. a 3. kvartál 2016) len denník Plus jeden deň. Nový čas, Sme, Šport a Korzár zaznamenali nepatrný pokles čítanosti, viac menej bez zmeny zostali Hospodárske noviny a Pravda.
Týždenníky
V týždenníkoch predstavuje podiel čítanosti 38%, čo je množstvo čitateľov, ktorí si prelistujú alebo prečítajú posledné vydanie niektorého z monitorovaných týždenníkov. Podľa premennej „čítal(a) posledné 3 mesiace“ ide až o 71% populácie.
Najčítanejším týždenníkom je Plus 7 dní s 7,8%, čo predstavuje 350-tisíc čitateľov. Nasledujú Báječná žena (6,4%), Život(5,7%) a Nový čas pre ženy s 5,5 percentnou čítanosťou. Katolícke noviny číta 3,8% ľudí a o desatinu boda nižší podiel majú týždenníky Eurotelevízia a Slovenka.
Sieť týždenníkov Regionálne noviny (RegionPRESS) dosiahla 9,1% a sieť Petit Press MY noviny 6,2% čítanosť. Obidva tituly však zaznamenali pokles voči predchádzajúcemu obdobiu. Nárast dosiahli len týždenníky Báječná žena a Katolícke noviny.
Mesačníky
Celková čítanosť mesačníkov je za posledný polrok 42%, za posledný rok ide o 53% populácie. Najčítanejším mesačníkom zostáva Záhradkár. Prečítalo alebo prelistovalo si ho 7,3% populácie, čo predstavuje 328-tisíc čitateľov. Druhú priečku si drží Zdravie so 7% čítanosťou. Obidva tituly však zaznamenali pokles čítanosti voči predchádzajúcemu obdobiu.
Na ďalších priečkach sa umiestnili ženské magazíny. Trojkou je Eva. Prečíta si ju 5,2% populácie, čo predstavuje 232-tisíc čitateľov, Emma dosiahla 5%. Oba tituly si udržali čítanosť z predchádzajúceho obdobia.
Najvýraznejší nárast čítanosti zaznamenal magazín Dobré jedlo, ktorý dosiahol 2,9%, čo je o 8 desatín percentuálneho bodu viac než za predchádzajúce obdobie.
O prieskume: Spoločnosť MEDIAN SK v licenčnej spolupráci s anglickou spoločnosťou Kantar Media realizuje národný prieskum MML-TGI® (Market & Media & Lifestyle – Target Group Index ®). Na Slovensku tento prieskum kontinuálne prebieha od roku 1997. Výsledky boli zbierané v termíne od 27.6.2016 do 11.12.2016. Prieskum bol realizovaný na vzorke 4 101 respondentov, občanov Slovenskej republiky vo veku 14 - 79 rokov.