StoryEditor

Ako sa tvária diváci pri pozeraní Zlatých časov? Softvér zanalyzoval ich emócie sekundu po sekunde

05.05.2017, 11:41
Autor:
hrnhrn
Na Slovensku bola po prvýkrát testovaná zábavná relácia. Výsledky využila RTVS na refresh programu.

Na Slovensku bola po prvýkrát testovaná zábavná relácia Zlaté časy z produkcie RTVS pomocou softvéru Emotion ID, ktorý analyzuje emočné výrazy tváre divákov počas sledovania videa z pohodlia domova. ​Do prieskumu boli pozvaní online panelisti agentúry 2muse, ktorí boli vybratí podľa zadania klienta. Hodinové nahrávky 50 respondentov spolu s odpoveďami na otázky tvorilo vzorku prieskumu.

​​Z dát sledovania relácie Zlaté časy sme vybrali 3 zaujímavosti, ktoré sú poučné aj pre ostatných producentov:

1. Úsmevná, ale nie zábavná

Budovanie emocionálnej angažovanosti divákov
Ľudské emócie sa tvoria na pozadí príbehov a našich interpretácií týchto príbehov. Z emočných kriviek je vidieť, že emócia prirodzene rastie s gradáciou príbehu, človek sa vžíva do dobrej narácie. Ak je však takýto proces prerušovaný, emočná krivka nedosiahne vyššie hodnoty. Vyrušenia môžu mať podobu neautentickosti, nepochopenia alebo kostrbatosti. Práve rozpačitý dojem z relácie a nezohratosť moderátorskej dvojice nedovolila divákom prejsť z roviny úsmevnosti do roviny zábavy. Hladina pozitívnych emócií kde tu vybehla vyššie, ale žiaden zostrih sa nepodarilo moderátorom tak zdynamizovať, aby zabávali divákov.

EmotionID

​2. Pozor na prepínanie

Kritické úseky relácie
Keď reagujeme emocionálne, vo svojej podstate signalizujeme, že sa deje niečo, čo je pre nás významné. Analýza odhalila niekoľko kritických úsekov relácie, kedy sa zaujatie dlhodobo držalo na nízkej úrovni. Úvod relácie a posledná štvrtina relácie, ktoré sú kľúčové pre získania diváka a jeho opätovný návrat, divákov nezaujali. Ak divák prepne v úvode relácie, hrozí, že ho zaujme iný program. Ak odíde nezaujatý, je menšia pravdepodobnosť, že sa vráti k ďalšiemu dielu. Kritické sú aj odchody v strede relácie, kedy divák na rozdiel od úvodu odchádza s názorom. Hudobné vložky v relácií boli v tomto ohľade pre reláciu kritické a namiesto zábavy sa divákom na tvárach objavilo zamračenie.

EmotionID

​3. Výber najlepších momentov

Softvér dokáže automaticky určiť silné momenty, na ktoré diváci reagovali. Dokonca je možné identifikovať konkrétne signifikantné hlášky. S emočnými momentami je dobré pracovať v upútavkách a zostrihoch.

Zaujatie divákov rastie po príchode hosťa Milana Lasicu. Jeho vtipné reakcie Vás isto pobavia aj teraz.
„Výborne vyzeráte (vraví Eni Vácvalovej), ste omladli. Ale ako Andráši omladol (na Dana Heribana).“
„Sú za to aj nejaké peniaze?“ keď znova správne uhádol rok zobrazený v zostrihu. Bohužiaľ, žiaden z moderátorov nepodchytil túto hlášku, aby vznikol zábavný moment.  

EmotionID

EmotionID

Výsledky priniesli zmeny

Výsledky prieskumu priniesli konkrétne návrhy na zmeny, čo tvorcovia využili na refresh programu. Jeho súčasnú podobu možno aktuálne vidieť na televíznych obrazovkách. Zmenila sa dramaturgia výberu hostí a upútaviek, ktorá podporuje vznik interakcie a príbehovosti. Upútavky sú previazané na osobu hosťa, archívne zábery, spomienky na minulosť hosťa a pod. Výrazne sa zmenila hudobná stránka relácie – živá kapela hrá známe skladby prespievané známejšími tvárami.

Od štartu II. série po obmene programu sa jeho výkon po 4 odvysielaných častiach kontinuálne zvyšuje. Priemerná sledovanosť voči I. sérii (jeseň 2016) vzrástla o 9% (z 223-tisíc na 244-tisíc divákov). Zásadný vplyv na zvyšujúcu sa sledovanosť má podľa výsledkov prieskumu zvýšenie zaujatia obsahom, teda rastúca lojalita divákov (14 percentný nárast lojality). Diváci v aktuálnej sezóne sledujú dlhšiu časť obsahu jedného vydania.

Emočné krivky poskytujú analýzu spontánnych reakcií divákov sekundu po sekunde. To všetko navyše v zrýchlenom tempe a hlavnú analýzu vykonáva softvér. Ten identifikuje nielen kvalitu reakcií ale aj ich dosiahnutú intenzitu. Pokryté emócie reprezentujú univerzálne stavebné prvky ľudskej emočnej reakcie - hnev, znechutenie, strach, radosť, smútok a prekvapenie. To všetko s ohľadom na benchmarky pre rôzne segmenty a rôzne cieľové skupiny.

Analýza okrem deskripcie ponúka aj návrhy na upútavky vďaka identifikácií kľúčových scén a “hlášok“ relácie, hodnotenie hercov a moderátorov, atď. Prieskum pre RTVS bol realizovaný spoločnosťami Emotion ID a 2muse a uverejnený so súhlasom RTVS.

01 - Modified: 2017-05-02 11:42:59 - Feat.: 0 - Title: Komerčné televízie upravujú program. Kvôli MS v hokeji 02 - Modified: 2017-05-02 12:13:56 - Feat.: 0 - Title: Začína sa hokejový máj. Prinášame kompletný rozpis zápasov MS v hokeji v televízii a rádiu
01 - Modified: 2018-01-17 15:51:52 - Feat.: - Title: To je láska, prepínam 02 - Modified: 2017-12-28 07:39:15 - Feat.: - Title: Pozrite si top 10 reklám, ktoré divákov najviac znepokojili 03 - Modified: 2017-12-26 07:40:58 - Feat.: - Title: Pozrite si top 10 reklám, ktoré divákov najviac pobavili 04 - Modified: 2017-11-19 08:55:21 - Feat.: - Title: Úspech porovnávacej reklamy. Kampaň Lidla sa divákom páči 05 - Modified: 2017-09-15 20:02:03 - Feat.: - Title: Testujeme reklamy: Takéto sú reakcie z obývačiek na novú reklamu Ikey
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
21. november 2024 16:01