Smartphone with displayed Twitter logo is seen placed on Apple logo in this illustration taken, November 29, 2022. REUTERS/Dado Ruvic/IllustrationREUTERS
StoryEditor

Elon Musk vykopal Applu vojnovú sekeru

29.11.2022, 15:22
Autor:
michmich

Nový majiteľ sociálnej siete našiel ďalší spôsob, ako vyvolať kontroverziu a získať viac pozornosti pre seba a svoje podnikateľské zámery.

Útok na kľúčovú hostiteľskú platformu so značným počtom používateľov Twitteru, ktorí pristupujú k aplikácii cez iOS, sa zdá byť riskantným krokom amerického podnikateľa, ale je do značnej miery v súlade s doterajším Muskovým prístupom, ktorý zdanlivo hádže opatrnosť do vetra a dostáva do rizika celý svoj biznis.

Ak Musk neprestane napádať pravidlá App Store, mohlo by veľmi ľahko stať, že poločnosť Apple odstráni Twitter zo svojej platformy. A to by mohlo mať katastrofálne dôsledky pre samotný Twitter.

A proti čomu tu Elon vlastne protestuje?

Apple bol v prvom štvrťroku tohto roka najlepším inzerentom Twitteru a nalial do jeho pokladnice 50 miliónov dolárov, no Musk aj tak kritizuje, že Apple znížil svoje výdavky na reklamu na Twitteri.

Navyše Elon je už roky hlasným kritikom 30 percentného poplatku App Store. Spoločnosť Apple žiada tento poplatok do spoločností za to, že ponúka aplikácie vo svojom obchode App Store. Aj keď sa to ťažko spoločnostiam dokazuje, je v konečnom dôsledku pravdepodobné, že veľa firiem tento poplatok nakoniec prenesie na plecia používateľov a premietnu to do ceny za svoje produkty.

Aj používatelia aplikácie Tesla sú tiež zasiahnutí týmto poplatkom, Musk preto v tomto smere už dlhšie kritizuje kontrolné kroky spoločnosti Apple. Musk sa tak zdanlivo snaží vykresliť Apple ako darebáka, ktorý chce brániť jeho konečnému cieľu dať ľuďom to, čo chcú.

Podnikanie opiera o kontroverzné vyjadrenia

A aby vyvolal čo najväčšiu kontroverziu a aby výsledok získal čo najväčšiu pozornosť verejnosti, Musk do kritiky Applu zatiahol aj „slobode prejavu“, keďže v podmienkach App Store spoločnosť Apple umožňuje odstraňovať aplikácie, ktoré riadne nekontrolujú obsah, prejavy nenávisti, či vyhrážky.

Musk tvrdí, že Apple prostredníctvom svojich zásad cenzuruje aplikácie a podniky. Dokonca spustil na Twitteri prieskum, v ktorom sa pýta, či by „Apple mal zverejniť všetky cenzúrne opatrenia, ktoré podnikol a ktoré ovplyvňujú jeho zákazníkov“.

Americká a už aj celosvetová verejnosť si pomaly zvyká, že Elon Musk síce jedno hovorí a druhé koná.

Na jednej strane bude Musk inzerentom tvrdí, že v zásadách Twitteru sa nič nemení a že sa aj naďalej môžu v aplikácii cítiť bezpečne, no na druhej strane hovorí o tom, ako Twitter umožňuje slobodný a otvorený prejav, čo je v zásade proti jeho „mediálnemu vyjadrovaniu“.

Samozrejme, Musk odblokoval tisíce účtov, vrátane účtu exprezidenta Donalda Trumpa, ktoré boli pozastavené pre porušenie pravidiel Twitteru, no v skutočnosti sa však pravidlá Twitteru doteraz nijak zásadne nezmenili. No Muskovi to nezabránilo opakovane vyhlasovať, že „bojuje za slobodu prejavu v Amerike“.

No a čo sa týka biznisu, najväčším problém je fakt, že obnovenie predtým zakázaných účtov je výraznou stopkou pre reklamných partnerov.

Podľa zahraničných správ mnohí inzerenti na Twitteri už pozastavili všetky kampane, zatiaľ čo Media Matters uvádza, že 50 zo 100 najlepších inzerentov platformy, ktorí od roku 2020 vynaložili viac ako 2 miliardy dolárov, zastavujú svoje podnikateľské aktivity v aplikácii.

Balansuje na veľmi tenkej čiare

Bojovať s Apple - poskytovateľom, ktorý uľahčuje oslovenie viac ako polovice vášho publika, pravdepodobne nie je ideálny podnikateľský prístup, no Musk si uvedomuje, že je to ďalší spôsob, ako môže posilniť svoju podporu a zároveň potenciálne ukázať ostatným reklamným partnerom, že sa nebojí ohlásiť.

Opäť však stojí za zmienku, že to, čo Musk hovorí a čo robí, sa často líši. A že práve ten človek, ktorý chce poukázať na neduhy bohatej elity, je sám najbohatší a najelitnejší zo všetkých – a toto rozdelenie a úzkosť využíva ako trik, aby zarobil ešte viac peňazí.

Elon Musk kúpil tento rok americkú sociálnu Twitter sieť 44 miliárd dolárov (v čase kúpi okolo 41 miliárd eur). Po niekoľkých prieťahoch a zvažovaní že odstúpi od zmluvy, nakoniec americký súd donútil pred vyše mesiacom Elona Muska, aby obchodnú transakciu podľa podpísanej zmluvy dokončil a sociálnu sieť definitívne prevzal.  Odvtedy sociálnu sieť opustili takmer všetci čelní manažéri aplikácie a americký kontroverzný podnikateľ vyhlasuje, že má s sociálnou sieťou veľké plány. Jedno z najkontroverznejších Muskových plánov so sociálnou sieťou je to, že chce od používateľov aby platili za svoje účty poplatok 8 dolárov mesačne. 

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
16. apríl 2024 22:15