Bude mať nová sociálna sieť z dielne zakladateľov Instagramu úspech?
StoryEditor

Zakladatelia Instagramu chystajú spravodajský TikTok s názvom Artifact

06.02.2023, 13:25
Autor:
michmich

Nová sociálna sieť má byť selektívna pri obsahu, ktorý povolí do aplikácie. Chcú eliminovať príspevky, ktoré propagujú nepravdy. Budú to používatelia považovať za formu cenzúry?

Zakladatelia Instagramu Kevin Systrom a Mike Krieger spúšťajú novú sociálnu aplikáciu, hoci jej počiatočné zameranie sa bude viac zameriavať na obsah, nie na sociálne prvky.

Vo svete preto táto informácia vzbudila veľký záujem, keďže vedia že Systrompvi a Kriegerovi už jeden podnikateľský nápad sociálnej siete pretaviť do megaúspechu.

Týmto dvom podnikateľom sa pred viac ako 12 rokmi podarilo Facebooku predať za miliardu dolárov firmu s 13 zamestnancami - tak malý vtedy Instagram bol.

Aplikácia Artifact by mala fungovať ako informačný kanál populárnych článkov vybraných zo zoznamu vydavateľov od popredných spravodajských organizácií, ako je napríklad New York Times, až po malé blogy o špecializovaných témach.

Budú aj zmluvy s vydavateľmi?

Cieľom aplikácie je v skutočnosti použiť rovnaký typ strojového učenia, ktorý pomohol k veľkej popularite práve TikToku. Čínska platforma prerazila so svojimi návykovými algoritmami, ktoré vedia užívateľovi odporučiť lákavý obsah na mieru bez toho, aby TikTok nutne potreboval poznať podrobnosti o jeho priateľoch a sledovaných profiloch.

Len v Artifacte by mali algoritmy pracovať so spravodajskými článkami, namiesto s videom.

Novinku si zatiaľ môže vyskúšať iba určitý okruh ľudí. Na webovej stránke projektu sa dá zapísať na čakaciu listinu, podmienkou je ale mať americké telefónne číslo. Podľa zahraničných novinárov, ktorí sa tam stihli už zaregistrovať, vraj  Artifact funguje ako komunitná čitáreň.

Algoritmy odporúčajú používateľom články na mieru a tí potom môžu o obsahu diskutovať s ostatnými, posielať si súkromné správy alebo písať glosy k tomu, čo práve prečítali. Publikovať príspevky bez vloženého odkazu nie je možné.

Artefakt bude selektívny, pokiaľ ide o vydavateľov a obsah, ktorý povolí do aplikácie. Odstráni príspevky, ktoré propagujú nepravdy. To by sa dalo považovať za formu cenzúry.

Otázne je ale, či vôbec budú mať mediálne domy záujem byť súčasťou Artifactu. Preto "otcovia" novej sociálnej siete zvažujú uzatváranie zmlúv s vydavateľmi a dohody na províziách.

Ako však píše český mediaguru: „Určitým varovaním je v tomto kontexte osud českého agregátora správ FlashNews od spoločnosti eVysledky.com, ktorý na jeseň po dvoch rokoch prestal fungovať. Skončil v strate, nedosiahol plánovanú návštevnosť ani tržby. Časť vydavateľov fungovanie FlashNews popudilo. Nesúhlasili s preberaním svojich textov.“

Prejdu k nim používatelia Twitteru?

Príchod tejto novej aplikácie by mohol byť načasovaný tak, aby zachytil zavrhnutých ľudí z Twitteru, ktorí boli rozčarovaní zmenami Elona Muska v aplikácii, a mohlo by sa stať, že tento pokročilejší model zvýraznenia relevantných spravodajský obsah sa stáva cennou alternatívou pri udržiavaní aktuálnosti.

Číze nejakých sklamaných používateľov Twitteru by do svojich radov zlákať mohla, ale celkovo sa zdá, že nová aplikácia plánuje vstúpiť na trh nie práve v najpriaznivejšom čase. Už zabehnuté a etablované sociálne siete prežívajú náročné obdobie. Napríklad Meta aktuálne oznámila, že jej príjmy medziročne klesli o štyri percentá na 32 miliárd dolárov. Výsledky zverejnil aj Snap, u ktorého Snapchatu klesla priemerná tržba na jedného používateľa.

V každom prípade bude zaujímavé sledovať ako sa bude Artifactu dariť. Rozhodne ide o zaujímavý experiment a zaujíma nás, ako sa Krieger a Systrom vrátia do sveta sociálnych sietí, aby uplatnili to, čo sa naučili z Instagramu, ale v úplne novej aréne.

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
16. apríl 2024 11:53