"MARKÍZA - SLOVAKIA, spol. s r.o. oznamuje, že s účinnosťou od 1. júla 2023 vyprší rámcová zmluva so spoločnosťou UPC BROADBAND SLOVAKIA s.r.o. (UPC), na základe ktorej má spoločnosť UPC udelený súhlas na retransmisiu televíznych programov skupiny Markíza, ako aj na poskytovanie ďalších doplnkových služieb. Od toho dňa UPC stratí právo distribuovať televízne stanice skupiny Markíza a poskytovať súvisiace doplnkové služby," takáto oficiálna správa dnes prišla do médií.
Skupina Markíza vyjadruje poľutovanie nad tým, že približne 134-tisíc zákazníkov UPC stratí prístup k jej staniciam Markíza, Doma a Dajto. Aj naďalej však zostáva otvorená rokovaniam o korektnom predĺžení zmluvy, čo by odvrátilo úplné odpojenie staníc Markízy pre zákazníkov UPC.
Generálny riaditeľ skupiny Markíza Matthias Settele vysvetľuje, že Markíza každoročne rokuje o zmluvách ohľadom distribučných práv s rôznymi slovenskými operátormi. Za posledných desať rokov je to však prvýkrát, čo situácia dospela až do veľmi reálnej obavy z odpojenia staníc pre zákazníkov UPC.
„Urobili sme všetko, čo bolo v našich silách, žiaľ, zatiaľ sme nedospeli k dohode. Vyzývame UPC, aby pokračovali v rokovaniach a nenechali svojich 134-tisíc zákazníkov bez prístupu ku kanálom skupiny Markíza.Vždy sa snažíme o férovú dohodu a operátorom ponúkame transparentné a porovnateľné podmienky. Tieto boli všetkými ostatnými operátormi akceptované. Mrzí nás, že práve UPC zatiaľ nepristúpilo na našu štandardnú ponuku a neuzavrelo s nami zmluvu, ktorá by reflektovala návrhy dvoch ponúk na jeden rok alebo tri roky. Dúfame, že UPC záleží na dostupnosti porovnateľných služieb pre ich zákazníkov.“
Markíza zároveň odmieta, že by neprávom či neúmerne navyšovala poplatky za svoje televízne stanice. Cena za ich šírenie je totiž dlhodobo pod európskym trhovým priemerom a podľa Matthiasa Setteleho priebežne so všetkými operátormi prebieha komunikácia o ich postupnom zvyšovaní.
„Poplatky za naše kanály vychádzajú z ich hodnoty. Zároveň sme partnerov dlhodobo a priebežne informovali a informujeme o postupnom zvyšovaní cien, až kým nedosiahneme férovú trhovú odplatu, odzrkadľujúcu prínos našich staníc pre ponuku operátorov. Zároveň im poskytujeme možnosť uzatvárať s nami dlhodobé kontrakty a pripraviť pre ich zákazníkov balíčky a služby, ktoré je možné ponúkať na dlhšie obdobie.“
Ako na to realuge UPC?
"Spoločnosť UPC pokračuje v rokovaniach s vysielateľom TV Markiza o novej zmluve. Zo strany Markizy ide o bezprecedentný nátlak, a to nielen mediálny, nasledujúci len 2 dni po zaslaní zmluvy na podpis, v ktorých neakceptovala žiadne z našich pripomienok. Prijatie požiadavky Markizy o 35 percentné medziročné zvýšenie platieb za jej stanice by znamenalo výrazné zvýšenie cien pre zákazníkov, čomu sa snažíme zabrániť," vysvetlil hovorca UPC Jaroslav Kolár.
"K tomu tlak na vyradenie českých staníc a požiadavka zakázať divákom preskakovanie reklám v archíve, potvrdzujú záujem Markízy zvyšovať svoje zisky na úkor zákazníkov a ísť proti záujmom slovenských divákov. Veríme, že sa takýmto spravaním “rodinnej televizie” budú zaoberať príslušné orgány, najmä Protimonopolný úrad," dodal Kolár.
Za tri stanice vraj nedostávajú ani euro
Následná reakcia Markíza Group na vyjadrenia UPC nenechala na seba dlho čakať. "Markíza ponúka transparentné a férové podmienky všetkým operátorom na trhu bez rozdielu. Nemôžeme ponúknuť UPC výhodnejšie podmienky, a postupovať voči UPC zásadne odlišne, nakoľko všetci operátori poskytujú služby na rovnakom trhu. Pre UPC by to tato skutočnosť nemala byť prekvapením. Z viac ako 120 prevádzkovateľov na trhu je UPC pritom jediným operátorom, ktorý neprijal našu štandardnú ponuku," reagoval generálny riaditeľ Markíza Group Matthias Settele.
Skupina Markíza dosiahla v roku 2021 priemerný trhový podiel 22,5 percenta (sledovanosť za celý deň, CS 4+), je však kompenzovaná výrazne pod priemerom EÚ, nižšia než v Rumunsku, Bulharsku a Slovinsku, kde CME podniká.
"UPC účtuje za TV balíček od 8,90 až po 40 €, pričom Markíza následne dostáva za šírenie jej kanálov sumu nižšiu než jedno euro, a to aj napriek tomu, že jej kanály prinášajú operátorovi približne štvrtinu zákazníkov. S UPC sme mali osobné rokovania 21.4. a 3.5. tohto roku, predtým aj neformálny obed 31.3., čiže rokovania začali už dávno. UPC neodpovedalo na žiadnu našu ponuku. Ich tvrdenia o údajnom zvýšení našej ceny o 35 percent sú nepravdivé," tvrdí Settele.
Markíza sa zároveň bráni aj ďalším tvrdeniam. "UPC tiež zavádza, že nemalo možnosť reagovať na našu poslednú ponuku. Pravdou je, že UPC neodpovedalo na dve rôzne ponuky zaslané 13. júna a 19. júna. Ak majú s nami záujem komunikovať, uvítame to a vyzývame ich, aby tak urobili čím skôr. TV Markíza tiež odmieta tvrdenia, že sa snaží obmedziť prístup ku kanálu ČT na Slovensku. Ide o nepravdivé tvrdenie a uvedená téma nemá nič spoločné s touto témou. Vnímame to ako zúfalý pokus odkloniť pozornosť od podstaty. Jediným aktuálnym problémom je, že zmluva UPC sa skončí 30. júna a ak nedôjde k opätovnému vyjednaniu dohody, 134 000 zákazníkov UPC stratí prístup k staniciam Markíza, Dajto a Doma. Stále sme otvorení dosiahnutiu férovej dohody a dúfame, že UPC začne rokovať pre dobro svojich zákazníkov," zakončil.
A čo je najhoršie v tejto novej mediálnej vojne? Že akokoľvek to dopadne, tak zas najviac na to doplatí konečný užívateľ. Ak sa Markíza a UPC nedohodnú, tak zákazníci služby nebudú môcť sledovať tri populárne slovenské stanice, a ak sa na novej zmluve dohodnú, tak podľa vyjadrení UPC to bude mať vplyv na cenu za službu a teda zákazníci si budú musieť pripratiť.