Už budúci mesiac (konkrétne 13. júla) príde do kín prvá časť nového akčného filmu Mission Impossible - Odplata. Ethan Hunt (Tom Cruise) sa s tímom Impossible Mission Force tentoraz vydáva po stopách desivej zbrane, ktorá má potenciál zničiť celé ľudstvo, aby ju zaistil skôr, než sa dostane do rúk nejakého šialenca.
Pri svojom zbesilom a nebezpečnom pátraní sa však musí neustále obzerať cez rameno, pretože z jeho dávnej minulosti sa vynoril až príliš živý prízrak. Gabriel (Esai Morales) poznal Ethana v dobách, kedy ešte nebol elitným agentom, a vie o každej jeho slabine. Ethan, pre ktorého bolo vždy zdravie a bezpečie jeho blízkych a členov tímu viac než úspešne splnená misia, možno bude tentoraz musieť svoje priority prehodnotiť.Slabosť pre vlaky mali už od detstva
Vyše dvojhodinové snímka bude znovu plná akčných scén. Tom Cruise, predstaviteľ hlavného hrdinu znovu nevyužil pomoc kaskadérskeho dvojníka. V Cannes sa Cruisa pýtali, prečo trvá na tom, že všetky svoje kaskadérske kúsky robí sám a prečo riskuje svoj život. Cruisova odpoveď bola výstižná: "Nikto sa nikdy nepýtal Genea Kellyho, prečo si všetko odtancuje sám."
Pre Cruisa je záväzok poskytnúť divákom strhujúci zážitok súčasťou práce. "Jednoducho som to nepochopil," smeje sa Cruise a dodáva:"Veď to robím celý život! Vždy som bol veľmi fyzický herec. Postavu komunikujem prostredníctvom pohybu. Je to súčasť remesla, aby ste dokázali ovládať svoj hlas a telo."Práve jeho zanietenia do náročných kaskadérskych kúskov sa stalo charakteristickým pre filmy Mission Impossible. Dôraz na autenticitu náročných scén mal pod palcom Cruise aj v tom najnovšom. Aj supervízor špeciálnych efektov Neil Corbould bol ohromený odvahou, ktorú mali tvorcovia filmu pri tomto dynamickom zúčtovaní.
"Už od detstva som mal slabosť pre vlaky," hovorí Cruise o neuveriteľnej akčnej sekvencii s lokomotívou vo filme Odplata - prvá časť, v ktorej bude bojovať na streche idúceho vlaku, bojovať vo vozňoch a vynakladať všetky sily na to, aby unikol z každého vagóna skôr, ako spadne z mosta.Kolosálna sekvencia
"Keď prišiel čas urobiť ďalšiu Mission: Impossible, Tom sa ma spýtal, čo konkrétne by som chcel robiť. Čo by som chcel vyskúšať, čo sme ešte nerobili? A ja som bez rozmýšľania povedal: ‘Chcem zničiť vlak.‘ To sa ukázalo ako osudové vyhlásenie. Jedna vec je povedať, že to chcete urobiť, druhá vec je to urobiť. A zahŕňalo to viac logistiky, komplikácií a znásobujúcich sa faktorov náročnosti, než som si kedy vedel predstaviť," hovorí producent a režisér filmu Christopher McQuarrie.
Práca s vlakmi je nielen neuveriteľne zložitá, ale nájsť funkčnú vlakovú trať, na ktorej by sa dalo natáčať, bolo takmer nemožné. Nakoniec našli jednu nórsku vlakovú trať, ktorá sa nakoniec pre túto sekvenciu dokonale hodila. Táto trať bola nedávno označená za najkrajšiu železničnú trať v Európe a vedie malebnou trasou cez Andalsnes, hlavné mesto horolezectva Nórska.Okrem starých historických železničných vozňov, ktoré produkčný tím priviezol a upravil tak, aby vyzerali ako Orient Express, vyrobili aj lokomotívu so špeciálnymi efektmi. I keď väčšina záberov natočili vo fjordoch, niektoré vlakové sekvencie dokončili v Lake District v Spojenom kráľovstve, na železničnej trati North Yorkshire Moors Railway a tiež v Darlton Quarry.
Aj úpravy vlaku trvali osem mesiacov. „Nie je veľa prebytočných funkčných lokomotív, ktoré by vám niekto bol ochotný dovoliť zhodiť z 200 metrovej skaly do lomu v Anglicku. To znamenalo, že ak sme chceli zničiť vlak, museli sme ho postaviť," zhodujú sa autori. Na realizáciu kolosálnej sekvencie zrážky vlaku postavili sériu kardanových a závesných súprav, na ktorých boli namontované vlakové vozne v životnej veľkosti, aby simulovali náklony a chvenie vlaku, keď sa nakláňa cez okraj. Príprava na scénu trvala 15 mesiacovVo vnútri lokomotívy boli hydraulické pomôcky ovládané diaľkovým softvérom schopné nakláňať vagóny vo všetkých uhloch. Akčnosť scén zažil na streche vlaku aj kameraman Chunky Richmond, ktorý natáčal bojovú sekvenciu medzi Cruisovým Ethanom Huntom a Moralesovým Gabrielom, keď vlak uháňal po trati rýchlosťou viac ako 60 míľ za hodinu.
Najnáročnejšia sekvencia vo filme patrila Cruisovi, ktorý sa do idúceho vlaku snaží dostať tak, že do neho skočí na motorke z útesu a na vlak dopadne za pomoci padáku. A práve myšlienku na takúto náročnú scénu, nosil Cruise v hlavne už dlho. „Trvalo roky, kým sme prišli na to, ako to urobiť,“ potvrdzuje Cruise a dodáva: "Rok, aby som sformuloval tréningový program, aby som vybudoval nielen moje schopnosti a kompetencie, ale aj schopnosti a kompetencie nás všetkých."Celkovo si sekvencia zoskoku na motorke z hory, vyžadovala 15 mesiacov prípravy, Cruise urobil 536 cvičných zoskokov, aby sa dostal do tempa. Nakoniec, podľa Allana Hewitta, bezpečnostného dôstojníka výroby a koordinátora parašutizmu, Cruise nakoniec urobil viac zoskokov „ako väčšina ľudí, keď trénujú na majstrovstvá sveta“.
Pre jeho tréning na motorke postavil tím motokrosovú dráhu v lome neďaleko Wallingfordu v Oxfordshire, vybavenú skokmi a pristávacou zónou. V lome bola vykopaná jama, ktorú naplnili 20 000 kusmi kartónových škatuľ. Po celé mesiace Cruisova denná rutina pozostávala z ranných zoskokov padákom, po ktorých nasledoval motokrosový tréning a popoludňajšie zoskoky z repliky rampy.Napriek rôznym vylepšeniam cruisovej motorke chýbala jedna zdanlivo kritická časť vybavenia a to tachometer „Drony museli byť so mnou synchronizované,“ vysvetľuje Cruise,„Musel som nastaviť určité tempo a držať ho. Na motorke som nemal tachometer, pretože som sa nemohol pozerať dole. Kam sa pozeráš, tam ideš, takže som sa musel pozerať len na koniec rampy. Je taká úzka, že keby som sa pozrel dolu rýchlosťou, ktorou idem, jedna chyba by znamenala, že by som zišiel z rampy a zabil by som sa."
Musel dávať pozor na dronMedzi vecami, ktoré prechádzali Cruisovou mysľou, bol hlavný dron, ktorému musel prispôsobiť svoju rýchlosť, aby sa dostal do záberu. Bol tam zradný bočný vietor, ktorý ho mohol vybočiť z kurzu. A tiež vystupovanie z motorky a šnúrky na topánkach, ktoré sa do nej mohli zamotať.
Vo vzduchu však zavládol zvláštny druh pokoja. „Keď sa potom pozriem na tieto sekvencie na obrazovke, veci sa dejú veľmi rýchlo,“ hovorí Cruise,"Ale keď ich robím, v tej chvíli sa veci spomalia. Akoby sa čas rozširoval. Všetko je spomalené, skoro ako keby som videl veci skôr, ako sa stanú, a dokázal odvrátiť chyby.“
Schopnosť je rozhodujúca, pokiaľ ide o Cruise. „To je to, na čom som pracoval celý život. Bez ohľadu na to, čo robím, či už hrám alebo produkujem, lietam lietadlom blízko zeme rýchlosťou 300 míľ za hodinu, bojujem s mečom, behám, alebo skáčem na motorke z útesu - vždy sa chcem uistiť, že som kompetentný vo všetkom, čo robím,“ hovoríPo pristátí impozantného skoku na motorke Cruise zvyšuje latku ďalším neuveriteľným skokovým kúskom vo filme. „Urobili sme filmy Mission: Impossible a urobili sme veľa kaskadérskych kúskov. Toto sa nepodobá ničomu, čo sme doteraz robili,“ povedal Cruise, aby pripravil štáb pred dokončením jedného z najnebezpečnejších kaskadérskych kúskov, aké boli kedy zachytené na filme: Speedflying.
Okrem toho vplývalo na natočenie tohto kaskadérskeho kúsku dokonalé počasie, ale štáb musel tiež vymyslieť spôsob, ako sa dostať dostatočne blízko ku Cruisovi, aby ho nafilmoval vo vzduchu, kým bude manévrovať cez a okolo skál vyčnievajúcich z okraja útesu. Tradičný vrtuľník alebo dron sa nemohli dostať dostatočne blízko, takže štáb musel vyvinúť zariadenie, ktoré by ho prenasledovalo počas letu. Kaskadérske schopnosti CruiseZoznam schopností, ktoré si Cruise vybudoval počas svojich štyroch desaťročí nakrúcania filmov a stanovovania nových kinematografických štandardov, nie je ničím prekvapivým. Od roku 1994 je pilotom pre jednomotorové a viacmotorové lietadlá s pevnými krídlami, ako má aj výcvik v lietaní Pittov, Jakov, Stearmanov a mnohých ďalších lietadiel.
Americký herec má aj v leteckej akrobacii. Je hrdý na to, že je jedným z iba 34 ľudí v histórii USA, ktorý bol vymenovaný za čestného amerického námorného letca.Cruisea zvládol aj na lietadle typu Rotorcraft-Helicopter pristávať a pilotovať vo vysokých nadmorských výškach, pristával v obmedzených horských oblastiach, či v hlbokom snehu.
Parašutizmu venuje od roku 1989, získal svoju národnú parašutistickú licenciu, vycvičil sa v chôdzi po krídlach, je skúseným kaskadérskym vodičom a jazdcom na motocykli, profesionálne pretekal a je držiteľom nitroxu, certifikovaný Advanced Diver a expert free diver. Z aktuálneho filmu Odplatu - prvá časť Cruise pridal k už aj tak úžasným oceneniam rekord v počte skokov z útesu na motocykli a stal sa trénovaným a kompetentným v BASE jumping."Nemôžem sa dočkať, až to diváci uvidia,"hovorí Cruise a usmieva sa pri tejto myšlienke.