Meta bojuje proti dezinformáciám novou kampaňou.
StoryEditor

Meta bojuje proti dezinformáciám novou kampaňou so slovenskými umelcami a tvorcami

04.07.2023, 09:56
Autor:
redred

Zuckenbergova spoločnosť spúšťa na Slovensku projekt, ktorý má ľuďom pomôcť rozpoznať falošné správy na Facebooku a Instagrame. Kampaň Facts in Focus spustili aj v Litve a Bulharsku.

Vizuálne umenie je skvelým nástrojom na pochopenie zložitých sociálnych problémov, ktorými sú dezinformácie. Preto Meta oslovila slovenských ilustrátorov a grafikov Martina Hirnera, Barboru Idesovú, Barboru Kmecovú, Mateja Ilčíka, Alice Kucharovič a Dávida Soboňu. Ich umenie má pomôcť ľuďom rozhodnúť sa, čomu veriť a čo zdieľať, a to online aj offline.

Súčasťou kampane #FactsInFocus je aj zdieľanie tipov samotných slovenských tvorcov, ktorí na svojich instagramových účtoch zverejnili základné pravidlá kreatívnej práce s informáciami. Dobrým tipom na odhalenie dezinformácií môže byť rutinná kontrola zdrojov informácií, venovanie pozornosti pravopisným a iným štylistickým chybám alebo uistenie sa, že odkaz vyzerá správne a vizuálny obsah nevykazuje známky manipulácie.

image

Meta bojuje proti dezinformáciám novou kampaňou.

„Páči sa nám, ako sa slovenskí umelci vysporiadali s vizualizáciou takej zložitej výzvy, akou je rozpoznávanie dezinformácií. Snažíme sa robiť naozaj rázne kroky, aby sme obmedzili šírenie dezinformácií na našich platformách. Súčasťou boja proti dezinformáciám je naučiť našich používateľov, ako reagovať, keď narazia na falošné správy. Veríme, že spoločnými silami pomôžeme našim používateľom lepšie sa rozhodovať o tom, čo čítať, čomu veriť a čo zdieľať, a to online aj offline," povedal Patrik Tovaryš, Public Policy Manger spoločnosti Meta pre Slovensko, pri príležitosti spustenia kampane.

„Práca na tomto projekte ma veľmi bavila. Myslím si, že je dôležité zvýšiť povedomie o tom, ako rozpoznať falošné správy. Moja práca ukazuje, ako vnímam zložitosť problému, ktorý prináša veľké množstvo informácií.  Za rovnako dôležité považujem, aby sme sa naučili rozpoznávať fakty od príbehov, ktoré nie sú dôveryhodné alebo sú zámerne nepravdivé," priblížil Martin Hirner, jeden z umelcov zapojených do kampane.

Ak si chcete pozrieť zbierku diel vytvorených v rámci kampane Fakty v centre pozornosti, navštívte digitálnu galériu. Kampaň sa zobrazí aj používateľom na Facebooku a Instagrame.

image

Meta bojuje proti dezinformáciám novou kampaňou.

Ako Meta bojuje proti dezinformáciám na Slovensku

Dezinformácie sú falošné správy, ktoré ľudia často neúmyselne zdieľajú na svojich sociálnych sieťach. Ide o zložitú a neustále sa vyvíjajúcu sociálnu výzvu, pre ktorú neexistuje jednoduché riešenie.

Meta odstraňuje dezinformácie, ktoré by mohli viesť k bezprostrednému nebezpečenstvu, napríklad k násiliu. Spoločnosť spolupracuje s nezávislými partnermi na overovaní faktov a vyvracaní nepravdivých tvrdení. Menej závažné dezinformácie potom zobrazuje nižšie v kanáli, aby ich videlo menej ľudí.

Program spoločnosti Meta na overovanie faktov tretími stranami je najväčší svojho druhu. Nedávno bol zavedený v strednej a východnej Európe. Meta spolupracuje s viac ako 20 partnermi v regióne, ktorí overujú fakty. Na Slovensku sú partnermi agentúra AFP a najnovšie aj Demagog.cz, pre ktoré overujú pravdivosť výrokov len rodení hovorcovia.

Okrem Slovenska spustila spoločnosť Meta kampaň Facts in Focus aj v Litve a Bulharsku.

Viac informácií o prístupe spoločnosti Meta k dezinformáciám nájdete tu a pripomeňte si tieto tipy na rozpoznanie falošných správ.

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
08. október 2024 23:14