Americká internetová spoločnosť Meta Platforms prestane ešte tento rok v Británii, Francúzsku a Nemecku používať svoju funkciu Facebook News. Spoločnosť o tom dnes informovala na svojom blogu. Špeciálna záložka Facebook News zobrazuje spravodajské články.
Po zavedení novely v decembri si užívatelia budú môcť ďalej prezerať odkazy na spravodajské články a európski vydavatelia správ budú mať prístup k svojim účtom a stránkam, uviedla Meta. Facebook však už nebude uzatvárať nové dohody pre spravodajský obsah pre platformu Facebook News. Vydavateľom spravodajstva v príslušných krajinách nebude ponúkať inovácie produktov.
"Správy tvoria menej ako tri percentá toho, čo ľudia globálne na svojom profile sledujú, takže vyhľadávanie správ je pre absolútnu väčšinu malou súčasťou zážitku zo siete Facebooku," uviedla Meta.
Spoločnosť sa spolu so svojím konkurentom Alphabetom, pod ktorého spadá Google, dostáva pod rastúci tlak zákonodarcov z celého sveta, aby sa s vydavateľmi správ delila o vyššie percento svojich tržieb z reklamy.
V reakcii na nový zákon, podľa ktorého musia internetoví giganti platiť vydavateľom správ, začala Meta v Kanade blokovať správy na svojich platformách Facebook a Instagram pre všetkých užívateľov. Austrália zaviedla podobný zákon v roku 2021.
Ďalšia novinka platené verzie sociálnych sietí?
Meta Platforms zároveň zvažuje, že ponúkne užívateľom v Európskej únii platené verzie svojich sociálnych sietí Facebook a Instagram, ktoré nebudú obsahovať reklamu. Firma tak podľa novinárskych zdrojov reaguje na regulačnú politiku EÚ obmedzujúcu jej praktiky pri zbieraní osobných údajov.
Ponuka platených verzií sietí Facebook a Instagram bez reklám by podľa zdrojov mohla firme pomôcť rozptýliť obavy európskych regulátorov ohľadom ochrany súkromia, pretože by užívateľom poskytla alternatívu k službám založeným na reklame, ktoré využívajú analýzu osobných údajov.
Zatiaľ nie je jasné, koľko by platené verzie stáli a kedy by ich firma mohla spustiť. Okrem platených verzií by Meta v EÚ ďalej ponúkala aj bezplatné verzie založené na reklame, uviedli zdroje. Hovorca spoločnosti Meta sa k informáciám denníka The New York Times odmietol vyjadriť.
Základným podnikateľským modelom spoločnosti Meta je už takmer dve desaťročia ponuka bezplatných služieb v oblasti sociálnych sietí a predaj reklamy podnikom, ktoré chcú užívateľov týchto sietí osloviť. Zavedenie platených služieb by bolo jedným z najhmatateľnejších príkladov toho, ako musia firmy upravovať svoje produkty, aby sa prispôsobili pravidlám na ochranu osobných údajov a ďalším predpisom, a to najmä v Európe, píše The New York Times.
Najvyšší súd EÚ v júli firme Meta prakticky zakázal kombinovať údaje zhromaždené o užívateľoch naprieč jej platformami aj z iných webových stránok a aplikácií, ak nezíska výslovný súhlas užívateľov. Írsky úrad pre ochranu osobných údajov (DPC) firme v januári vymeral pokutu 390 miliónov eur za to, že nútila užívateľov akceptovať cielenú reklamu ako podmienku pre používanie siete Facebook, pripomína The New York Times.
Európa je podľa listu pre Métu druhým najlukratívnejším regiónom po Severnej Amerike. Finančná riaditeľka firmy Susan Li v apríli uviedla, že reklama v Európskej únii sa podieľa zhruba desiatimi percentami na celkových obchodných aktivitách podniku.
Meta v EÚ kvôli neistote v oblasti regulácie ochrany osobných údajov zatiaľ nespustila svoju novú sieť Threads. Tou sa firma snaží konkurovať sieti X, predtým twitter, amerického miliardára Elona Muska. Americká spoločnosť je majiteľom sociálnych sietí Facebook a Instagram či komunikačné služby WhatsApp.