Praha na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov je nevľúdna. Šedé davy stojace v šedých radoch pred poloprázdnymi obchodmi, farebné plagáty pripomínajúce slávne výročie na stenách ošarpaných domov. V nočných uliciach sa objavuje nový, desivý fenomén – mladí sexuálni násilníci so sadistickými sklonmi.
A práve tým bol na stope počas svojej dlhej kariéry Jiří Markovič. Séria sleduje nielen proces vyšetrovania a dolapenia Ladislava Hojera a jeho špecifický vzťah s jeho vyšetrovateľom – do každého dielu je vložený aj ďalší z Markovičových uzavretých prípadov. Aj tie znamenali veľa pre jeho kariéru elitného vyšetrovateľa a ukazujú, ako sa jeho metóda vyvíjala práve v tú, ktorou bol tak špecifický. Zrodila sa legenda Markovič. Legenda menom Jiří MarkovičSlávny kriminalista strávil v policajnej službe 36 rokov, z toho 13 rokov šéfoval pražskej „mordparte“. Pod jeho vedením malo pražské 1. oddelenie šesť rokov po sebe 100-percentnú objasnenosť vrážd. Plukovník Markovič vypracoval vysoko účinnú metódu práce s páchateľmi.
Snažil sa s nimi nadviazať blízky vzťah, založený na priamom a férovom jednaní bez akéhokoľvek náznaku nadradenosti. To mu umožnilo získať od nich informácie potrebné na úspešné uzavretie prípadu. Páchatelia mu slúžili ako učebnica, odsúdení ako najlepší študijný materiál. Slávny kriminalista sa posledný rok svojho života podieľal na scenároch šesťdielnej série, ktorá vychádza z oficiálnych spisov a jeho vlastných spomienok. Premiéry sa bohužiaľ nedožil a vlani na jeseň zomrel. O pár týždňov neskôr by oslávil 80 rokov. Dolapenie Ladislava Hojera patrí k jeho najzásadnejším prípadom, aj keď zďaleka nie k najslávnejším. Išlo zároveň o posledného popraveného vraha v Československu. „Zdôveroval sa mi s vecami, ktoré nehovoril nikomu, ani svojmu obhajcovi. Láďa priskoro stratil oboch rodičov, preto sa na mňa dosť upol. Keď sme sa vracali z rekonštrukcie, položil mi on, obvinený, v aute hlavu na rameno a zaspal. Jeho advokát to sledoval s úžasom, niečo také vraj ešte nezažil. Každý kriminalista má nejaký spôsob práce, svoj systém, každý je iný. Ja som sa skôr snažil premýšľať a jednať s nimi ako s normálnymi ľuďmi, nie ako s vrahmi a podozrivými, nikdy som na nich nerobil žiadne podrazy. A vyplatilo sa mi to,“ vysvetľoval počas príprav Jiří Markovič. Do väzenia za odsúdenými jazdil, aj keď už bol ich prípad uzavretý. „Bola to odo mňa taká „prefíkanosť“. Oni boli otvorení, už nemohli dostať vyšší trest. A ja som sa za nimi vlastne chodil učiť, kde som urobil vo vyšetrovaní chyby.“ Režisér Pavel Soukup okrem série Metóda Markovič: Hojer spolurežíroval obľúbený Odznak Vysočina. Režisér o seriáli Metóda markovič: Hojer povedal: „Namiesto klasickej epizodickej kriminálky, kde sledujeme policajné postupy, ponúkame realistickejší pohľad na systematickú policajnú prácu, rozprestretý na ploche celého seriálu, v dvoch časových rovinách, na pozadí jedných z najhroznejších vrážd v českej histórii. To by samo o sebe ako pomerne atraktívna téma stačilo, ale seriál si kladie ešte väčšie ambície – skoncovať s ‚českým Hannibalom‘ Hojerom hneď v druhom diele a následne nasmerovať tok deja prekvapivým smerom. Začať budovať zvláštne puto medzi ním a vyšetrovateľom Jiřím Markovičom. Puto, ktoré prerastie do vzťahu, ktorý kúsok po kúsku odhaľuje jeho ďalšie hrozné činy. Vzťah poháňaný vzájomnou a v mnohých ohľadoch bizarnou fascináciou.“ „Pred samotným písaním scenára sme strávili asi rok rešeršami, keď sme museli preštudovať celý spis. Ten mal asi desaťtisíc strán. Snažíte sa pochopiť, ako fungovalo vyšetrovanie, ale aj aké boli slepé uličky. Chceli sme nájsť niekoho, kto bol osobne prítomný pri vyšetrovaní. A tak sme kontaktovali Jiřího Markoviča, ktorého sme oslovili na spoluprácu. A on s radosťou prijal. Popísal nám to celé aj z jeho pohľadu, veľa dobových reálií dovysvetlil. Séria je nielen o prípade, ale aj o ľudských prístupoch. A to vám môže dať iba svedok celej udalosti. Medziľudské vzťahy hrajú v sérii dôležitú úlohu. Jiří Markovič mal špecifický štýl práce. Nadväzoval vzťahy s ľuďmi – s obvinenými, ale aj so svedkami, s pozostalými. Dokázal s ľuďmi pracovať na rovinu, neklamať, dokázal pracovať s informáciami, ale aj s dôverou. To je to, čo ma na celom príbehu zaujalo, a to, čo z toho pre scenáristu robí špeciálnu látku. Počas písania sme si kládli základnú otázku: Aké to je byť kriminalistom, ktorý vyšetruje najnásilnejšie činy? Ako to ustáť? Ako vás to zmení v osobných vzťahoch? Jeho rodinná linka hrá v seriáli dôležitú úlohu.“ povedal scenárista Jaroslav Hruška. Dano Heriban, ako svoju bohužial poslednú úlohu, odohral v seriáli advokáta Ladislava Hojera Štefana Žabimajerskýho. Hrá akdokáta, ktorý sa k prípadu dostane ako „slepé kura k zrnu“, bol svojmu klientovi pridelený ako ex offo. Chvíľu mu potrvá, kým sa v celom prípade a v spleti medziľudských vzťahov zorientuje. Z predchádzajúcich prípadov chápe, čo všetko v sebe zahŕňa práca advokáta, ale zrazu zisťuje, že nič z toho, čo má zažité, nefunguje. Nerozumie veľmi prípadu, nerozumie klientovi, nerozumie policajtom. Hojer ho navyše ignoruje a zdá sa, že si za svojho obhajcu vybral svojho vyšetrovateľa. Jeho vnútorné nastavenie mu ale nedovolí sa v celom prípade citovo neangažovať, a to mu umožní nielen aby sa stal súčasťou partie, ale aby bol práve on tým, ktorý so svojím klientom zostane až do konca. Excelentný výkon podal Peter Uhlík v úlohe českého Hannibala - Ladislav Hojer. Zúfalo by chcel niekam patriť,nájsť si kamarátov, nájsť si náhradu za mŕtvych rodičov. Túži tiež po určitom uznaní – pookreje, keď ho ktokoľvek pochváli. Hlavne na začiatku je neistý a policajtov (a ich reakcií) sa bojí, pôsobí krehko. Nedochádza mu obludnosť jeho činov. Keď nadobudne dojem, že sa z policajtov stávajú jeho priatelia, stáva sa sebaistejším a jeho správanie niekedy naberá až prvky exhibície. „Ladislav Hojer bol také prerastené dieťa. Mám k tej úlohe veľký rešpekt, je to ten typ, pre ktorý je človek schopný sa fyzicky aj herecky zmeniť. Mal som prístup k rôznym dokumentom vrátane videí. Tri mesiace som sa nimi predieral. Kvôli tej úlohe som schudol aj desať kíl. Snažil som sa veľa vecí pochopiť. A to, čo nás práve delí, je, že sú veci, ktoré sú totálne nepochopiteľné, pretože bol jednoducho zvrátený Séria je jedinečná v tom, že ukazuje vzťah medzi vrahom a jeho vyšetrovateľom, ktorý prerástol až do akéhosi intímneho vzťahu, skoro ako medzi otcom a synom,“ povedal o svojej úkohe mladý nádejný herec Peter Uhlík. Zaujímavosti zo seriálu• Pána Markoviča nikto nikdy predtým neoslovil, aby sa jeho príbeh spracoval do podoby filmu alebo seriálu.
• Jiří Markovič rozprával, že počas nočných výsluchov zvládli vypiť aj 14 až 15 káv.
• Jiří Markovič bol až do konca svojho života zásadne proti trestu smrti. Napriek tomu poslal na smrť najviac vrahov - celkovo osem.
• Tvorcovia prešli viac ako 5 000 strán spisu.
• Petr Lněnička kvôli role Markoviča pribral 10 kíl, Petr Uhlík kvôli úlohe Hojera naopak 10 kíl schudol.
• Petr Uhlík prišiel na kasting už v úlohe, štylizovaný do Hojera a všetkých úplne uchvátil.
• V 3. epizóde prebieha rekognícia, keď dievča, ktoré prežilo Hojerovo napadnutie, má ukázať medzi ostatnými figurantmi na Hojera. Napadnuté dievča je herečka Andrea Berecková - anželka Petra Uhlíka (Hojer).
• Dano Heriban nás navždy opustil pár dní pred koncom natáčania. Stihol natočiť všetky kľúčové scény.
• Predstaviteľ Markoviča, Petr Lněnička, mal mať pôvodne hnedé šošovky, ale tvorcovia si uvedomili, že by tým prišli o jeho láskavé oči, ktoré sa k postave Markoviča hodili.
• Metóda Markovič: Hojer bola vlani na jeseň v premiére uvedená v hlavnej súťaži medzinárodného festivalu Serial Killer. Po jednoznačnom rozhodnutí zahraničnej poroty ako prvá tuzemská séria v histórii festivalu vyhrala hlavnú cenu.