Desaťdielna miniséria Šógun spoločnosti FX, ktorú opisujú ako epickú ságu o vojne, vášni a moci, sa odohráva vo feudálnom Japonsku. Seriál zaznamenal za prvých šesť dní od svojho uvedenia na Hulu a Disney+ celosvetovo 9 miliónov pozretí. Disney+ má tak v portfóliu nový hit. Odborníci aj diváci sa zhodujú, že ide o najlepší seriál roka.
O čom je príbeh?Seriál Šógun vytvorili Justin Marks a Rachel Kondová. Desaťdielna miniséria sa odohráva v Japonsku v roku 1600, na úsvite občianskej vojny, ktorá zmenila celé storočie. Producent Hirojuki Sanada sa predstaví v úlohe vládcu Jošia Toranagu, ktorý bojuje o život, keďže sa proti nemu spojili jeho nepriatelia.
Keď v neďalekej rybárskej dedine nájdu stroskotanú záhadnú európsku loď, jej anglický lodivod John Blackthorne (Cosmo Jarvis) príde s tajomstvom, ktoré by mohlo Toranagovi pomôcť nakloniť misky váh moci a zničiť hrozivý vplyv Blackthornových vlastných nepriateľov – jezuitských kňazov a portugalských obchodníkov.
Toranagove a Blackthornove osudy sú nerozlučne späté s ich prekladateľkou Todou Mariko (Anna Sawaiová), záhadnou kresťanskou šľachtičnou a poslednou žijúcou zo zneucteného rodu. Zatiaľ čo Mariko uprostred tohto napätého politického prostredia slúži svojmu pánovi, musí zároveň zosúladiť svoje nové spoločenstvo s Blackthornom, svoju oddanosť viere, ktorá ju zachránila, a povinnosť voči zosnulému otcovi. Herecká hviezda i producentHirojuki Sanada je medzinárodná hviezda, oceňovaný herec a jeden z najvýznamnejších a najslávnejších japonských hercov svojej generácie. Sanadova kariéra vo filme, televízii a divadle trvá už viac ako 50 rokov, získal si pozornosť amerického aj zahraničného publika.
Jeho jedinečná schopnosť vcítiť sa do úloh, ktoré stvárňuje, z neho urobila jedného z najuznávanejších a najvyhľadávanejších ázijsko-amerických hercov pôsobiacich v súčasnom Hollywoode. Hral vo viac ako 50 filmoch a za úlohu vo filme Súmrak získal japonského „Oscara“. Sanada si zahral aj v populárnej akčnej filmovej sérii John Wick 4, či vo fantasy akčnom filme Mortal Kombat, kde sa zhostil roly Škorpióna, najikonickejšej úlohy v tejto sérii. Apel na autentickosťPri natáčaní seriálu Šógun vo Vancouveri boli do spolupráce s kanadským štábom prizvaní odborní konzultanti z Japonska, ktorí zodpovedali pri natáčaní príbehu za správne vyrozprávanie autentického japonského príbehu. Poradcovia pomáhali na pľaci učiť hercov a komparz ako chodiť, sedieť, stáť, pracovať a komunikovať. Snahu o autentickosť doby podčiarkli aj kulisy, lokácie, dekorácie, rekvizity a konštrukcie. Boli navrhnuté tak, aby diváci a herci uverili, že vstúpili do feudálneho Japonska v roku 1600.
Kulisy vytvorili v dvoch rozsiahlych exteriéroch na odľahlom horskom úbočí a na dvoch masívnych ozvučených scénach. V nich mali všetky interiéry hradu Osaka, záhrady, katolícku misiu aj časti impozantnej lode Erasmus. Na stvárnenie náročných scén bola použitá aj veľká virtuálna scéna s modrým plátnom pre vytváranie vizuálnych efektov. Autori seriálu museli myslieť na každý detail. Už len tvorba strešných škridiel zobrazených na takmer každej stavbe bola nesmierne náročná úloha. Nakoniec ich museli vyrobiť viac ako 10-tisíc. Škridly museli byť ľahké, takže boli na báze peny, ale keďže mnohé konštrukcie boli v exteriéri, museli vydržať aj divoké výkyvy počasia. Navyše pena bola vytvorená z ekologických materiálov a obsahovala kukuričný škrob, ktorý majú vtáky mimoriadne radi. Štáb musel príležitostne opravovať dlaždice, v ktorých vtáky poďobali detaily. Kostýmový dizajnObdobie Sengoku bolo obdobím premien, ktoré dalo priestor výrazu a umeniu. Pre kostýmového výtvarníka Carlosa Rosaria to znamenalo, že mohol navrhnúť viac kreatívnych prvkov, ktoré by z historického hľadiska tesne pred alebo po tomto období neboli možné. „Každý jeden kostým bol vyrobený ručne,“ hovorí Rosario. To tímu umožnilo kontrolovať každý detail kostýmov vrátane látky, farieb, stylingu a spôsobu strihu a šitia vzorov.
Aj v prípade kostýmov tím spolupracoval s japonskými odborníkmi a konzultantmi, aby zabezpečil súlad návrhov s japonskou estetikou a historickým obdobím. Na pľaci sa zvyčajne nachádzali štyri veľké prívesy plné kostýmov pre hlavných hercov a vedľajšie postavy.Účesy hrali v japonskej spoločnosti okolo roku 1600 dôležitú úlohu, pretože poukazovali na postavenie a hierarchiu. Pri určovaní vzhľadu každej z postáv hairstylistka Sanna Seppanenová skúmala obrazy, konzultovala štýl účesov s historickými poradcami a úzko spolupracovala s tímom japonských odborníkov na vlasy a parochne.
Kaskadérske kúsky a choreografiaKoordinátora kaskadérov Laura Chartranda-Del Valleho sa riadi pravidlom, že žiadna akcia nemôže byť robená len pre akciu, ale každá sekvencia musela byť v súlade s príbehom. V seriáli Šógun nechýba rozmanitosť - od súbojov s mečmi a horiacich šípov až po veľké bojové scény, búrky na otvorenom mori i prírodné katastrofy. Do kaskadérskeho oddelenia patrili odborníci na prácu s japonským mečom a lukostreľbu, bojové umenia a japonské zbrane.
Herec a producent Sanada je už skúsenou akčnou hviezdou, no počas všetkých svojich kaskadérskych kúskov nepoužíval kaskadéra. Zúčastňoval sa skúšok, prichádzal v dňoch voľna, zostával na scéne, aby radil aj po skončení natáčania a dolaďoval aj tie najjemnejšie pohyby.Aj použité zbrane boli autentické pre obdobie Sengoku. Najčastejšie používanou zbraňou bola katana, dlhý japonský meč, ale často používali aj wakizaši, krátky meč používaný pri boji v interiéri.