Zmena sa nepáči ani súkromným televíziám. Tie prispievajú na tvorbu RTVS každý rok státisícmi EUR, teraz ich ešte RTVS na úkor vlastných divákov v detskom a dôchodkovom veku pripraví o časť príjmov z reklamy. O tom, čo čaká tieto dve skupiny divákov, sme sa rozprávali so šéfom Asociácie televíznych vysielateľov Slovenska a generálnym riaditeľom skupiny Markíza Petrom Gažíkom.
Aké konkrétne zmeny prináša návrh zákona o STVR a prečo sú podľa Vás problematické?
Plánované 10-násobné zvýšenie povoleného podielu reklamy v prospech verejnoprávneho vysielateľa vnímame ako neférovú výhodu, ktorá môže mimoriadne negatívne obmedziť pôsobenie súkromných televízií. Súkromní vysielatelia prispievajú do Audiovizuálneho fondu (AVF) sumou vo výške 2 percent ich celkových príjmov z reklamy a telenákupu. RTVS tiež získava z AVF omnoho vyššie dotácie ako súkromní vysielatelia. Štát nám za to v minulosti garantoval obmedzené množstvo reklamy pre verejnoprávne médium, čo je na prospech najmä seniorov a detí, ktorí reklamy neobľubujú.
Ako môže zvýšenie podielu reklamy ovplyvniť divákov verejnoprávneho vysielateľa?
RTVS bude bojovať o reklamné rozpočty a dôchodcovia budú spolu s deťmi sledovať až 10-krát viac reklám. Ak nastane situácia, kde naplnenie rozpočtu STVR bude závislé od reklamných kampaní, bude nevyhnutné zmeniť aj programové zameranie na komerčne atraktívnejšiu vekovú skupinu. Kým v súčasnosti je RTVS nastavená na divácku základňu vo veku od 13 do 55 rokov, po novom bude manažment televízie motivovaný a dokonca nútený sa odkloniť od vysielania programov zameraných na divákov starších ako 55 rokov a mládež do 13 rokov, čo je v priamom rozpore s poslaním verejnoprávnej televízie.
Ako sa to prejaví v praxi?
Okrem 10-násobne viac reklámsa do samotných programov budú častejšie vkladať komerčné prvky, čo samo o sebe popiera verejnoprávnosť. Slovenskí seniori a deti tak s najväčšou pravdepodobnosťou prídu aj o poslednú televíziu, ktorá má možnosť a povinnosť vyrábať pre nich televízne programy. Dôchodcovia sú dnes pritom významnou časťou diváckej základne RTVS.
Prečo je pre starších divákov a deti dôležité, aby verejnoprávne médium zostalo menej komerčné?
Pre pochopenie, ako veľmi komercializácia STVR môže ovplyvniť starších televíznych divákov, treba zdôrazniť, že priemerný slovenský 70-tnik v roku 2023 venoval sledovaniu televízie denne 7 hodín a 20 minút času. Najviac televíziu sledovali 77-roční diváci, u ktorých sa denný priemer vyšplhal na 8 hodín a 34 minút. Najsledovanejšou televíziou pre nich bola práve RTVS. Táto divácka skupina komercializáciou verejnoprávneho vysielateľa jednoznačne utrpí. Našim jediným cieľom je zachovať férovú súťaž a potrebnú rovnováhu medzi verejnoprávnym vysielateľom a súkromnými vysielateľmi.