Ministerka kult?ry SR Martina Šimkovičová.TASR
StoryEditor

Podľa Šimkovičovej by mal celý rebranding STVR stáť do 10 tisíc eur. No túto sumu už zhltli len samotné logá

05.07.2024, 13:46
Autor:
michmich

ČLÁNOK SME AKTUALIZOVALI. Po dlhej dobe sa ministerka kultúry objavila v nejakom médiu, aby odpovedala na otázky moderátora.

Verejnoprávne médium prešlo zmenou zákona od 1. júla. Došlo v ňom aj ku zmene jeho názvu z RTVS na STVR. Pre zamestnancov bola zmena zo dňa na deň minimálne veľkou výzvou. Prvé hodiny nebolo vôbec známe, kto si sadne na stoličku šéfa nového média, novej inštitúcii chýbalo nové IČO a DIČ. Navyše redaktori spravodajstva televízie i rozhlasu nevedeli, ako sa majú odhlasovať na konci reportáží, no s problémami sa borili aj inde.

Zamestnanci fungovali, a doteraz vlastne fungujú, na e-mailových adresách s koncovkou rtvs.sk, logá zrušenej RTVS visia na budovách, vidno ich na mikrofónoch, kamerách, služobných autách či inej potrebnej technike. Navyše kritici urýchleného schvaľovanie takto komplexného zákona tvrdili, že celý rebranding bude dlhodobou záležitosťou a navyše, že bude pre STVR veľmi drahý. 

image

Budovy STVR sú stále označenú značkou RTVS, ktorá už oficiálne neexistuje. 

A práve na ich kritiku zareagovala ministerka kultúry, ktorá sa po dlhej dobe objavila v nejakom médiu aby odpovedala na otázky moderátora. Šimkovičová na to reagovala v podcaste verejnoprávnej tlačovej agentúry TASR. 

Finančné uistenie

Moderátor spravodajského internetového portálu Teraz.sk jej popri "neškodných" otázkach, či prišla k nim do štúdia v kroji, položil aj otázku na novú etickú komisiu a čo hovorí na obavy kritikov, že tá bude môcť cenzurovať spravodajstvo. Ministerka kultúry pritom do odpovede na jeho otázku sama vsunula aj informácie ku rebrandingu STVR, aj keď sa jej moderátor na to nepýtal.

"Ale to hovorí zas to spektrum, ktoré tvrdí, že aj rebranding bude stáť milión eur. Môžem vás ubezpečiť, že to bude stáť  do 10 tisíc eur. Nové logo a všetky veci s tým súvisiace. Takže ide o také poplašné správy, že hu hu hu," prekvapila odpoveďou Šimkovičová.

image

Logo STVR, ktoré kreatívne vytvorili ľudia na sociálnej sieti.

Pri vymenovaní, čo všetko celkový rebranding takejto veľkej inštitúcie, ktorá zamestnáva a úzko spolupracuje s viac ako 1600 pracovníkmi, musí zostrešiť, odborníci odhadujú, že by mal stáť niekoľkonásobne viac.

A až potom sa Šimkovičová v odpovedi vrátila ku zodpovedaniu otázky ohľadom etickej komisie: "Uvidíme ako to bude v praxi, ale práve etická komisia tu nie je zostavená na to, aby tu niečo cenzurovala. Táto komisia bude takým stmelovačom pre ľudí, ktorí budú mať pocit, že niečo sa im nepáči. Ale bude to apolitická komisia, ktorá bude postupovať len v súlade zákona, ktorý je vytvorený pre STVR," vysvetlila fungovanie komisie ministerka Šimkovičová.

O zákone z dielne ministerstva kultúry, ktorý schválil parlament vo štvrtok 20. júna a hlasovalo zaň 78 poslancov, sa rokovalo v obmedzenom režime, poslanci mali na rozpravu len 12 hodín a nedá sa ani povedať, že by prešiel pred schválením širokou odbornou diskusiou. Deväťčlenná Etická komisia by mala byť zložená z členov, ktorých navrhnú mimovládne organizácie ako Matica Slovenská či Slovenský olympijský výbor.

Moderátor podcastu sa ministerky preto dopýtal, čo si od komisie vlastne sľubovala ona. "No presne to, že bude spojníkom ľudí, keďže jej zastúpenie je naozaj širokosprektrálne a každá skupina nech si povie za seba čo potrebuje, čo by chcela, čo by bolo vhodné," zareagovala všeobecnou odpoveďou Šimkovičová.

Logá sa vraj už na svete

Telerozhlas včera (v piatok 5. júla) vo svojej spravodajskej reportáži priniesol informáciu, že Ministerstvo kultúry už uzatvorilo zmluvu na vytvorenie loga pre Slovenskú televíziu a rozhlas. Vyplývať to má z materiálu zverejnenom v centrálnom registri zmlúv. Ako prvý o tom informoval portál aktuality.sk.

Dielo si mal rezort objednať od grafického dizajnéra Daniela Zachara ešte v júni. Národná rada SR pritom schválila zákon o vzniku STVR až 20. júna a prezident Peter Pellegrini novú legislatívu podpísal až 30. júna. Podľa osobitných požiadaviek ministerstva malo ísť o tri samostatné logá. Po jednom pre televíziu, rozhlas a tretie spoločné logo média RTVS. V dohode sa uvádza aj to, že dielo mal odovzdať do konca júna.

"Autorské práva k dielu bude podľa zmluvy vlastniť samotný Zachar. Ministerstvo kultúry však vlastní výhradnú licenciu na jeho použitie v neobmedzenom rozsahu. Rezort dizajnérovi len za návrhy zaplatí 9 800 eur," informuje v reporáži telerozhlas.

Čiže sumu do 10 tisíc eur, ktorou ubezpečovala ministerka kultúry Martina Šimkovičová, že bude stačiť na celý rebranding telerozhlasu, mali zhltnúť už len samotné logá. Telerozhlas v reportáži ďalej uvádza, že vyčíslenie nákladov celého rebrandingu, ktoré býva štandardne súčasťou návrhu zákona, pri tejto legislatíve chýbalo.

Zmeny v STVR

Novým dočasným riaditeľom STVR sa stal v pondelok 1. júla Igor Slanina. Bývalý šéf Media RTVS bude štatutárnym zástupcom STVR do 30. septembra. Jeho kompetencie sú pritom obmedzené, podľa zákona môže podpisovať zmluvy do výšky 100 tisíc eur. Aj preto bude musieť presunúť kompetencie na doriešenie záležitostí aj s rebrandingom na nového generálneho riaditeľa. Toho by mali vymenovať počas septembra, alebo októbra.

Igor Slanina v RTVS pracoval od septembra 2017 do augusta 2022 na pozícii riaditeľa Media RTVS, dcérskej spoločnosti RTVS. Tá bola exkluzívnym predajcom vysielacieho priestoru vyhradeného pre mediálnu komerčnú komunikáciu na televíznych a rozhlasových programových službách RTVS. Hneď počas prvých dní jeho pôsobenia dostali výpoveď dvaja členovia mamažmentu exriaditeľa RTVS Ľuboša Machaja. A to riaditeľka Sekcie marketingu a komunikácie Slovenskej televízie a rozhlasu Zuzana Ťapáková a riaditeľ sekcie športu RTVS Ján Žgravčák. 

Na rovnaké obdobie, do 30. septembra, bol šéfom rozhlasu poverený Roman Bomboš. V rozhlase žiadne personálne turbulencie zatiaľ nenastali. 

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
18. november 2024 13:03