Streamovacia služba Voyo odštartovala rok 2025 novým šesťdielnym seriálom z dielne Voyo Originál. Mrazivý príbeh podľa skutočnej udalosti, ktorý vzbudzuje zvedavosť do dnešných dní, odkrýva pohnútky, vzťahy a život jednotlivých aktérov. Od momentu, kedy sa spoznali až po tragickú udalosť. Čo neslávne známej tragédii, pri ktorej v roku 1968 zahynuli manželia z dediny pri Prahe, predchádzalo? Čo po nej nasledovalo? Ako náš život formuje rodina, prostredie a gény?
Tragédia traumatizovala celé Českoslovenko a pamätajú si ju celé generácie, keďže ju spracovali v jednej epizóde komunistický kriminálny seriál 30 prípadov majora Zemana. Epizóda Studňa bola a je pre tento seriál jednou z najznámejších. Divákom sa do pamäti vrylo hlavne hororové finále epizódy, v ktorom šialený otec sekerou zabil matku, svojho syna hodil do studne a podpálil rodinný dom. Scenár tejto epizódy je pritom inšpirovaný podľa skutočného príbehu. Mrazivú noc skutočnej udalosti sa odohrala v noci z 12. na 13. februára roku 1968. Masaker v dedinke Vonoklasov blízko Prahy neprežili manželia Jelínkovci. Jediný, ktorý prežil bol ich syn Stanislav. Ten v čase tragédie s rodičmi už nebýval, pracoval ako vedec vo výskumnom ústave a bol u nich len na návšteve. Pred polnocou mal počuť výkrik zo spálne. Keď išiel skontrolovať mamu, ležala bezvládne na posteli. Nad ňou stál jeho otec so sekerou. Neskôr vraj najskôr zhodil do studne svojho syna a potom do nej skočil aj samotný otec rodiny. Vtedajší policajní vyšetrovatelia pracovali najskôr s tromi možnými verziami ako šokujúci prípad prebiehal (prvým podozrivým bol syn Stanislav mladší, ktorý prežil, druhou verziou bolo, že vraždil sused a treťou, že za masakrom stál otec Stanislav starší), nakoniec ukončili vyšetrovanie, že páchateľom mal byť Stanislav Jelínek starší. Stanislav mladší sa najskôr dlhé roky liečil na psychiatrii, no neskôr sa oženil a v roku 2003 zomrel. Režisérka Tereza Kopáčová: Studňa je nočná mora mojej generácie, detská traumaKomplexné spracovanie takéhoto veľmi známeho prípadu Voyo zaujalo. Režisérsku stoličku ponúkli režisérke Tereze Kopáčovej, ktorá pre nich už pracovala na úplne prvom Voyo originále Prípad Roubal. My vám s režisérkou kvalitne spracovanej seriálovej novinky prinášame zaujímavý rozhovor.
Čím vás projekt zaujal? Čo rozhodlo, že ste chceli sériu režírovať?Studňa je nočná mora mojej generácie, detská trauma. Bolo zaujímavé pozrieť sa naň s odstupom a skúmať, prečo sa nám ten príbeh vryl do kolektívnej pamäte ako žiadny iný, prečo sa stal legendárnym. A predovšetkým zistiť, ako sa skutočne odohral.
Rodinná tragédia z Vonoklasov sa stala pred viac ako päťdesiatimi rokmi. Je pre vás stále v niečom aktuálna?To pre mňa vlastne bola podmienka – či v tom tragickom príbehu nájdeme aktuálnu tému, a teda dôvod prečo ju teraz točiť. Našli sme ich niekoľko. Vrátane modelových situácií, ktoré poznám aj z vlastného života, hoci nie v takej dramatickej forme. Ale aj tak som si s nimi nevedela dať rady. Toxické vzťahy. Duševné zdravie. Čo sa vo vzťahu zachrániť dá a ako, a kedy je naopak jediným riešením odchod... Myslím, že by sa takto v Studni mohlo nájsť veľa divákov.
Pre Voyo ste natáčali aj vôbec prvý Voyo originál - Prípad Roubal. Máte za sebou ale aj ďalšie seriály a filmy, ktoré sú inšpirované skutočnými udalosťami, alebo ľuďmi. Čo vás na takých príbehoch najviac zaujíma? V čom je pre vás studňa iná?Mám taký subjektívny pocit, že čo sa skutočne stalo, má väčšiu váhu ako fikcia. A v rešeršiach človek nachádza motívy, ktoré by scenárista nevymyslel. Je tam jednoducho veľa života. Na rozdiel od divákov ma nijako veľmi nepriťahuje vŕtať sa v tme a zle, ale je to pre mňa zaujímavé žánrovo a myslím, že to môže byť aj poučné. Tie príbehy majú tendenciu sa opakovať.
Akokoľvek sa príbeh z obce Vonoklasy môže zdať notoricky známym aj vďaka jeho ďalšiemu spracovaniu, nemusí to tak byť. Hlavne pre mladšiu generáciu. Čo podľa vás môžu na ňom nájsť mladí ľudia?Napríklad príbeh lásky, spočiatku veľmi romantický, no potom sa doň začínajú vkrádať čím ďalej tým temnejšie tóny. Keby ich hlavní hrdinovia rozpoznali a vedeli, ako sa zachovať, nemuselo k tragédii dôjsť. Na toxické vzťahy je mladšia generácia veľmi citlivá – a úplne správne. Veľkou témou je aj trauma. Teraz je bežné vyrovnávať sa s psychickými problémami s pomocou odborníkov, no v čase nášho príbehu bola psychologická pomoc v podstate tabu. Ale trauma nášho hlavného hrdinu je obrovská. Rovnako ako rodová záťaž, daná genetikou aj výchovou. Komplikované susedské vzťahy. Rodina, prostredie, gény… jednoducho to, čo všetci žijeme. Len teda poriadne vyostrené.
Standu a Máňu sledujeme od úplného začiatku ich vzťahu, od chvíle, keď sa stretli až po tú osudnú noc. Mladého Slávka potom ešte ďalej do osemdesiatych rokov. Čo bolo pre vás kľúčové v tejto rodinnej a susedskej dráme zachytiť? Aké podľa vás boli osudné momenty, ktoré viedli ku tragédii?Neboli to na prvý pohľad osudové, zjavné alebo výnimočné momenty, ale postupné hromadenie malých chýb, nedorozumení, iracionality, nemilých reakcií, neschopnosti alebo neochoty porozumieť a racionálne riešiť situáciu... Náš príbeh je o jemnej psychológii, ktorá vedie od romantickej lásky, ktorá vznikla napriek vzdoru matky, až k veľkej tragédii.
K tomu rozpätiu sa viaže aj výber postáv. Dávid Švehlík hrá tak mladého vojaka, ako aj zúfalého Stanislava. Určitým protipólom boli aj úlohy pre Filipa Červenku, alebo Jakuba Prachařa. Johana Matoušková je skôr známa z divadla a nie z filmových úloh. Podľa čoho ste si vyberali hercov?David Švehlík bol mojou prvou a jedinou voľbou. Práve preto, že mu divák musí uveriť stvárnenie mladého chlapca aj šialeného dôchodcu. Našťastie, nielenže neváhal, ale vzal to vraj za svoju doposiaľ najväčšiu úlohu. Obklopili sme ho rodinou a najbližším okolím tak, aby boli všetci predstavitelia typovo a herecky zaujímaví, uveriteľní, aj keď vo svojich úlohách možno prekvapujúci.
Ústrednou postavou je ale nakoniec Slávek - chlapec, ktorý to všetko prežil. Ako ste jeho postavu vnímali v priebehu celého príbehu a ako ste v rámci toho pracovali s jeho predstaviteľom Filipom Červenkom?Slávek je inteligentný, vnímavý chlapec, ktorý je odmalička skúšaný osudom. Má síce oddaných a milujúcich rodičov, ktorí ho vypiplali z detskej mozgovej obrny a viedli ho až k prestížnej kariére, ale zároveň mu ešte viac „naložili.“ Je to veľmi ambivalentná a komplikovaná postava. Myslím si, že divák bude celý čas váhať, či mu má fandiť alebo ho zatratiť. Filip Červenka svoju postavu veľmi dobre pochopil a vybudoval. Napriek náročnosti úlohy a šialeným situáciám, do ktorých sme ho dostávali, bolo vlastne nakrúcanie s ním celkom jednoduché. Len sme netušili, čo sa v skutočnosti deje v jeho hlave. Zaujímavé je, že rovnako tak to bolo aj v prípade oboch mladších členov hereckého obsadenia tejto úlohy. Slávka totiž hrajú traja chlapci rôzneho veku. Všetci hrali neuveriteľne skvelo, ale do hlavy sa nedalo nahliadnuť ani jednému z nich. Možno to majú spoločné so svojím predobrazom.
Vizitka seriálu Studňapočet epizód: 6
réžia: Tereza Kopáčová
scenár: Miro Šifra, Kristina Májová
kamera: Tomáš Juríček
architekt: Petr Kunc
výkonná producentka: Martina Stránská
výkonná producentka Voyo: Lucie Brabcová
castingová režisérka: Maja Hamplová
masky: Jana Bílková
kostýmy: Kateřina Štefková
producenti Lumivod: Martin Růžička, Jindřich Motýl
kreatívni producenti Voyo: Michal Reitler, Michal Prokeš
hrajú: David Švehlík, Johana Matoušová, Filip Červenka, Kristýna Ryška, Gabriela Marcinková, Marian Mitaš, Hana Vagnerová, Jakub Prachař, Alena Doláková, Jiří Šimek, Simona Lewandowska, Jana Nagyová, Svatopluk Skopal, AdrianJastraban, Tadeáš Moravec a ďalší