Prieskumy ukazujú, že komunikácia udržateľnosti ovplyvňuje spotrebiteľské správanie viacerých cieľových skupín. Napríklad podľa Európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC až 48 % spotrebiteľov uprednostňuje výrobky s takzvaným zeleným označením pred výrobkami, ktoré takéto označenie nemajú. Aj preto je podľa CEO komunikačnej agentúry GreenTalk Daniela Rabinu aktivita obchodných reťazcov smerom k ESG témam očakávaná.
„V segmente FMCG je cesta produktu k zákazníkovi najrýchlejšia. Z tohto dôvodu ma líderstvo reťazcov v komunikácii ESG neprekvapuje. A práve preto, že sú lídrami v komunikácii ESG, by mali byť reťazce obzvlášť dobre oboznámené s princípmi smernice GCD (Green Claims Directive) o transparentnej komunikácii bez greenwashingu, aby si zachovali dôveryhodnosť a pozitívny vplyv na ďalší rozvoj týchto tém u nás,“ zdôrazňuje Rabina.
Podľa CEO Mediaboard Ľubomíra Šimáška je za ich líderstvom viacero faktorov. Okrem iného aj legislatívne regulácie, stakeholderi a tiež konkurenčné prostredie. „Základným dôvodom je prijímaná legislatíva zavádzajúca povinné ESG reportovanie, čo jasne vidieť aj na dátach z našej analýzy. Európsky parlament schválil v roku 2020 nariadenie o EÚ taxonómii, čo sa v prípade supermarketov následne prejavilo aj v niekoľkonásobne vyššej medializácii ESG tém od roku 2021. Obchodné reťazce sú veľké spoločnosti, preto sa ich bude povinné ESG reportovanie týkať už v tomto roku.“
Aktivita retailu je neprehliadnuteľná
ESG témy sú totiž dôležité aj pre zákazníkov. „Keďže obchodné reťazce cielene komunikujú svoje ESG aktivity, u všetkých prevládala pozitívna medializácia. Pozitívny sentiment meraný AI dosiahol v prípade všetkých obchodných reťazcov spolu 54 %. Najväčší podiel pozitívnych výstupov malo Tesco (59 %) a najmenej Billa (40 %). Z našich dát je zrejmé, že s podielom platenej medializácie rástol aj podiel pozitívnej publicity,“ hovorí Šimášek.
Rabina si všíma hlavne komunikáciu dm drogerie markt Slovensko. „DM je členom ESG KLUBU, ktorý založila naša agentúra Green Talk. A ako člen poroty Green Brands Slovensko som dokonca viackrát validoval udržateľnosť ich produktov, ktoré spĺňajú mimoriadne náročné kritériá posudzovania. Tento reťazec by som vyzdvihol ako veľmi dobrý príklad udržateľnej komunikácie bez greenwashingu v sektore FMCG. K udržateľnosti totiž pristupujú na základe dát, čo je presne ten prístup, ktorý vyžaduje od firiem nová legislatíva EÚ. V spolupráci s Technickou univerzitou v Berlíne analyzovali životný cyklus produktov každodennej potreby z vlastnej kolekcie Pro Climate, optimalizovali ich výrobu a minimalizovali ekologickú stopu. Tieto aktivity a dáta sú jasne komunikované aj na obaloch produktov.“
Zostáva vám 85% na dočítanie.